آسم هنگام ورزش چیست؟

103


لطفاً به فایل پیوست هم توجه فرمائید:


همانطور که از نام آن مشخص است، آسم ناشی از ورزش آسمی است که به وسیله ورزش شدید یا طولانی و کار سخت فیزیکی تحریک می‌شود. بیشتر افرادی که آسم مزمن دارند، نشانه های آسم را در طول ورزش تجربه می‌کنند. با این حال افراد متعددی بدون آسم مزمن وجود دارند که تنها در طول ورزش به نشانه ها دچار می‌شوند. 
چرا ورزش موجب بروز آسم می‌شود؟


در طول تنفس طبیعی هوایی که به درون می‌کشیم، نخست توسط مجراهای بینی گرم و مرطوب می‌شود. چون افراد در هنگام ورزش بیشتر از طریق دهان خود تنفس می‌کنند، هوای سردتر و خشک‌تر را استنشاق می‌کنند. 

در آسم ناشی از ورزش بندهای عضله‌ی اطراف راه های تنفسی به این تغییرات در دما و رطوبت حساس هستند و با انقباض واکنش نشان می‌دهند که راه تنفسی را تنگ می‌کند. این به نشانه های آسم ناشی از ورزش منتهی می‌شود که شامل: 
سرفه همراه با آسم
سفتی قفسه سینه 
خس خس سینه
خستگی غیرمعمول هنگام ورزش
کوتاهی تنفس هنگام ورزش 
نشانه های آسم ناشی از ورزش معمولا به فاصله 5 تا 20 دقیقه پس از شروع ورزش یا 5 تا 10 دقیقه پس از قطع ورزش کوتاه آغاز می‌شود. اگر با ورزش هر یک از این نشانه ها را تجربه می‌کنید، پزشک را آگاه کنید. 
آیا اگر آسم دارم باید از ورزش دوری کنم؟


خیر؛ شما نباید به خاطر آسم ناشی از ورزش از فعالیت جسمی دوری کنید. مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای پیش‌گیری از نشانه های آسم طی کنید که به شما اجازه می‌دهد فعالیت جسمی طبیعی خود را حفظ کنید. در واقع بسیاری از ورزشکاران- حتی ورزشکاران المپیک- با وجود ابتلا به آسم،به رقابت می‌پردازند. 


آیا آسم ناشی از ورزش قابل پیش‌گیری است؟


بله؛ اگر پیش از ورزش از دستگاه های استنشاقی یا برونکودیلاتورها استفاده کنید، می‌توانید نشانه های آسم ناشی از ورزش را کنترل و از آن پیش‌گیری کنید. داروهای مناسب‌تر برای آسم آگونیست های بتا2 با اثر کوتاه‌مدت مانند آلبیوترول هستند. این داروها اگر 10 دقیقه پیش از ورزش مصرف شوند، می‌توانند از انقباض راه های تنفسی پیش‌گیری کرده و به کنترل آسم ناشی از ورزش کمک کنند. 

دیگر داروی آسم که ممکن است در صورت مصرف پیش از ورزش مفید باشد، سدیم کرومولین استنشاقی است. مانند اینتال و تیلاد که 15 تا 20 دقیقه پیش از ورزش مصرف می‌شوند. 

بطور کلی داشتن کنترل مناسب روی آسم به پیش‌گیری از نشانه های آسم ناشی از ورزش کمک می‌کند. داروهایی که ممکن است بخشی از روند مدیریت روزمره آسم باشند شامل کورتیکواستروئیدهای استنشاقی هستند. در برخی موارد ممگن است یک آگونیست بتا2 با اثر بلندمدت به برنامه درمانی اضافه شود.
علاوه بر مصرف داروها، گرم کردن پیش از ورزش و سرد کردن پس از ورزش می‌تواند به پیش‌گیری از آسم کمک کند. در مورد آنهایی که هم حساسیت و هم آسم دارند، در روزهایی که شمار گرده ها بالا است یا زمانی که دمای هوا به شدت پایین است و میزان آلودگی هوا زیاد است، باید ورزش محدود شود. عفونت ها می‌توانند آسم را ایجاد کنند (سرماخوردگی ها، آنفولانزا و سینوزیت) و نشانه های آسم را افزایش دهند. بنابراین بهترین کار آن است که هنگامی که بیمار هستید ورزش را محدود کنید. 
بهترین ورزش ها برای فرد مبتلا به آسم چیست؟


برای افرادی که آسم ناشی از ورزش دارند، برخی فعالیت ها بهتر از فعالیت های دیگر است. افراد با آسم ناشی از ورزش فعالیت هایی که شامل دوره های کوتاه و متناوب تلاش سخت هستند مانند والیبال، ژیمناستیک، بیسبال، پیاده‌روی و کشتی را معمولا به خوبی تحمل می‌کنند. 

این افراد فعالیت هایی را که مستلزم دوره های طولانی تلاش سخت هستند مانند فوتبال، دویدن مسافت ها، بسکتبال و هاکی روی چمن و ورزش های زمستانی مثل هاکی روی یخ، اسکی صحرایی و اسکیت روی یخ را کمتر تحمل می‌کنند. با این حال بسیاری از افراد مبتلا به آسم قادر هستند بطور کامل در این فعالیت ها شرکت کنند. 
افرادی که آسم دارند، شنا را که یک ورزش کاملا استقامتی است بهتر تحمل می‌کنند. زیرا معمولا در محیطی با هوای گرم و مرطوب انجام می‌شود. 
ورزش کردن حتی با وجود آسم برای حفظ سبک زندگی فعال و سلامت جسمی و روانی مهم است. شما باید قادر باشید فعالانه در ورزش ها و فعالیت ها شرکت کنید. 
آیا برای پیش‌گیری و درمان آسم ناشی از ورزش راهنمایی هایی وجود دارد؟


همیشه پیش از شروع ورزش داروهای استنشاقی پیش از از ورزش خود را مصرف کنید. 
ورزش های ویژه‌ی گرم کردن را انجام داده و پس از ورزش دوره‌ای را به سرد کردن اختصاص دهید. 
اگر هوا سرد است، درون خانه ورزش کنید یا روی بینی و دهان خود ماسک و شال بزنید. 
• (
اگر حساسیت هایی دارید) وقتی شمار گرده ها بالا است، از ورزش در بیرون از خانه اجتناب کنید و زمانی که میزان آلودگی هوا زیاد است هم از ورزش در بیرون از خانه اجتناب کنید. 
وقتی عفونت ویروسی دارید، ورزش را محدود کنید. 
در سطحی ورزش کنید که برای شما مناسب است. 
تاکید دوباره اینکه از آسم نباید به عنوان بهانه‌ای برای اجتناب از ورزش استفاده شود. با تشخیص و درمان درست آسم باید قادر باشید از مزایای یک برنامه ورزشی ،بدون تجربه کردن  نشانه های آسم، لذت ببرید. 


http://www.ariasalamat.com/diseases/Asthma/articles/%D8%A2%D8%B3%D9%85-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4


 


 

پست های اخیر از دکتر زهرا عباس زاده :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب