صحت ۱۰ باور عامیانه رایج و جالب در مورد سلامتی

66

 فقط از ۱۰ درصد مغزمون استفاده می کنیم


 درست نیست. معلوم نیست این باور کی و از کجا وارد فرهنگ عامه شده است و با وجود مطرح کردن نقصی به این بزرگی, همچنان در سراسر جهان طرفدار دارد. شاید دلیلش این است که به خود وعده می دهیم که آینده بهتری در انتظارمان است. زیرا اگر تمام پیشرفت های بشر تنها با استفاده از ۱۰ درصد ظرفیت مغز انسان بدست آمده است, بنابراین اگر راهی برای افزایش این میزان پیدا شود چه کارها که نمی کنیم. ولی خب, واقعیت چیز دیگری است. بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب می گویند هیچ عضوی از بدن بیکار و بدون عملکرد نیست. بنابراین هیچ دلیلی ندارد که ۹۰ درصد سلول های مغزمان تنها نقش دکور را بازی کنند و در کل عمر بیکار بمانند. همچنین هیچ کدام از پژوهش های علمی, این قضیه را اثبات نکرده اند. البته این بدان معنا نیست که همه انسانها از ۱۰۰ درصد ظرفیت مغزشان استفاده می کنند و بدون شک این میزان در افراد مختلف متفاوت است اما هنوز هیچ راهی برای اندازه گیری دقیق این میزان وجود ندارد.
در نور کم مطالعه نکن, چشمات ضعیف میشه!
نادرست است. یکی از قدیمی ترین و رایج ترین باورهای نادرست است و معلوم نیست چند کودک به این دلیل از دست پدر و مادرشان کتک خورده اند یا چند نفر ضعیف شدن چشمشان در بزرگسالی را به گردن این موضوع انداخته خودشان را مواخذه کرده اند. شکی نیست که مطالعه در نور کم, هم دشوار است و هم تمرکز را برهم می زند و در نهایت نور کم با فشار آوردن به چشم ها باعث خستگی آنها می شود اما هیچ دلیل و شواهد علمی در دست نیست که نشان دهد این کار باعث تغییر ساختار چشم ها و ضعف بینایی می شود و اگر کسی این عادت را دارد و بعد از مدتی چشم هایش ضعیف می شود, باید علت را در جای دیگری جست و جو کرد.


 


موهای سفیدت رو نکن, زیاد میشن!
درست نیست. از نظر دکتر خلیل فارسی نژاد, متخصص پوست و مو, پیاز مو یا فولیکول, بافت ثابتی است که از دوران جنینی تا زمان مرگ در پوست سر وجود دارد. زندگی مو از سه مرحله آناژن (رشد), کاتاژن (استراحت) و در نهایت تلوژن (ریزش تشکیل شده است. موها در مرحله آناژن به رشدشان ادامه می دهند و بعد وارد کاتاژن و تلوژن می شوند. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ریشه های مو در هر مقطع زمانی در مرحله رشد هستند. در انتهای مرحله تلوژن, در فولیکول و ریشه مو یک جوانه موی دیگری ظاهر شده سپس وارد مرحله آناژن می شود و موی پیر قبلی می ریزد. به همین دلیل اگر روزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تار مو از سر فرد بریزد, کاملا طبیعی است. مویی که می ریزد فقط تار مو است اما بدون ریشه. زائده سفید رنگی که در انتهای موها دیده می شود و همه فکر می کنند ریشه مو است, درواقع قسمتی از مو است که داخل پوست قرار دارد و وقتی مو کشیده می شود آن زائده سفید رنگ دور مو جمع شده, همراه آن از پوست سر خارج می شود. این باور وجود دارد که وقتی موی سفید را می کشیم, آن را از ریشه در می آوریم اما پیاز مو سرجایش است و با کندن یک مو, موی دیگری به جای آن رشد می کند. بنابراین با کنده شدن یا کندن موی سفید, تعدادشان زیاد نمی شود.


 


به خاطر کمبود ویتامین B و E , موهام داره می ریزه!
درست است. موها برای رشد و بقا به سه ماده مهم و حیاتی آهن, مس و روی نیاز دارند. از خانواده ویتامین ها هم ویتامین های خانواده B نقش مهمی در سوخت و ساز و تغذیه موها دارند و کمبود هریک از آنها سبب به وجود آمدن مشکل در موها می شود. آهن را در فرآورده های گوشتی و تخم مرغ و روی و باز مس را هم می توان در خشکبار و حبوبات به وفور یافت. ویتامین های خانواده B هم در میوه ها و سبزیجات تازه وجود دارند. در صورت کمبود این مواد, مشکلاتی در رویش و ساختمان موها به وجود می آید.
مردها هم سرطان سینه می گیرند!
درست است. در اینکه سرطان پستان بیماری بسیار رایج زنان است شکی نیست. اما آقایان نیز مانند خانم ها ممکن است به این نوع سرطان مبتلا شوند. البته شیوع این بیماری در آنها به اندازه زنان نیست. همچنین نباید فراموش کرد که اگر مردی دچار سرطان پستان شده احتمال ارثی بودن آن در خانواده اش بیشتر است. یعنی خواهران و دخترانش باید بیشتر مراقب خودشان باشند و اگر بالای ۴۰ سال دارند, هرسال تست ماموگرافی انجام دهند. درمان سرطان پستان در مردان مانند خانم هاست اما تشخیص آن در مردان به لحاظ بافت سینه کمتر, ساده تر است و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود شانس بهبودی بسیار افزایش می یابد.


 


سیگار لایت ضررش خیلی کمتره!
نادرست است. به هیچ وجه گول کلمه "لایت" را که روی بسته های سیگار نقش بسته است, نخورید. درست است که این نوع سیگارها حاوی نیکوتین کمتری هستند اما این اصلا بدان معنا نیست که ضرر کمتری هم دارند. بلکه برعکس, ممکن است ضرر بیشتری هم داشته باشند. می پرسید چطور؟ اگر فردی سیگاری باشد (حتی نه سیگاری قهار) و هفته ای تنها چند نخ سیگار بکشد, بازهم به سیگار اعتیاد داشته و بدنش به میزان معینی نیکوتین عادت کرده است. حال اگر همین فرد سیگار لایت بکشد, به دلیل جذب نیکوتین کمتر, مجبور است تعداد بیشتری سیگار بکشد یا پک عمیق تری به آن بزند تا میزان نیکوتین مورد نیاز بدنش تامین شود.
بنابراین کشیدن سیگار لایت نه تنها همان عوارض سیگاری های معمولی را دارند بلکه گاهی مشکلات بیشتری برای فرد به وجود می آورند.
اگر غذایی رو که روی زمین افتاده در کمتر از پنج ثانیه برداری آلوده نمیشه!
نادرست است. به طور قطع این, یکی از شاهکارهای باورهای عمومی است. حتما با کسانی برخورد کرده اید یا شاید هم خودتان جز همین دسته هستید که معتقدند اگر ماده غذایی را سریع (قانون طلایی پنج ثانیه) از روی زمین بردارند, می توانند آن را با خیال راحت مصرف کنند, چون فرصت کافی برای آلوده شدن را به آن نداده اند. البته در بیشتر مواقع این کار با یک فوت جانانه! نیز همراه است. متاسفانه خبر بدی برایتان داریم. درست است که برداشتن سریع یک ماده غذایی از روی زمین به معنی جمع شدن میکروب کمتری روی آن است, اما آخرین پژوهش ها نشان داده اند, اگر ماده غذایی روی زمین بیفتد در همان پنج ثانیه اول به میزان کافی میکروب در آن جمع می شود که باعث بروز بیماری شود. به گفته متخصصان تنها ۱۰ میکروب سالمونلا یا ۱۰۰ میکروب اشرشیا کلی برای بروز بیماری کافیست. به خصوص در گروه های پرخطر مانند سالمندان, کودکان, زنان حامله و به طور کلی افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.


 


لازم نیست روزی هشت لیوان آب بخوریم
درست است. شاید از نادرست بودن این باور که تقریبا پای ثابت همه مقاله های مربوط به سلامت است تعجب کرده اید. شکی نیست که نوشیدن آب کافی برای سلامتی بسیار مفید است و باعث شادابی و سلامت اعضای مختلف بدن از پوست و مو گرفته یا کلیه هامی شود. اما مشکل اصلی در تعداد لیوان های توصیه شده است. اگر کمی بیشتر تامل کنید می بینید که چندان منطقی نیست که همه از پیر و جوان و زن و مرد گرفته تا چاق و لاغر به هشت لیوان آب در روز نیاز داشته باشند. پژوهش های اخیر نشان داده اند که این میزان در افراد مختلف متفاوت است و هر فردی باید با توجه به شرایط بدنی و میزان فعالیتش آب بنوشد. توصیه میکنیم با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا میزان آب مورد نیاز بدنتان را برایتان محاسبه کند و دیگر مجبور نباشید به زور هشت لیوان در روز آب بنوشید.


 


داروهای گیاهی همیشه بهتر از داروهای شیمیایی هستند!
درست نیست. متاسفانه این حربه تبلیغاتی که در سال های اخیر بسیار رواج پیدا کرده باعث جا افتادن این باور در بین آحاد مردم جامعه شده است. شرکت های تولید کننده این نوع داروها در تبلیغات تاکید زیادی روی گیاهی و طبیعی بودن محصولاتشان می کنند. ترکیبی که برای هر فردی اطمینان بخش به نظر می رسد. البته نمی خواهیم بگوییم همه این تبلیغات واقعیت ندارد و محصولات گیاهی بی فایده هستند اما توجه کنید که تنها طبیعی یا گیاهی بودن یک محصول, ضامن کیفیت اثر بخشی آن نسبت به محصولات شیمیایی نیست چون بیشتر این محصولات از وزارت بهداشت و درمان مجوز ندارند, به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته اند و هنوز تاثیر مواد به کار رفته در آنها روی بسیاری از بیماری ها به اثبات نرسیده است. بنابراین توصیه می کنیم از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی خودداری کرده و قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید.
سرماخوردگی و آنفلوآنزا در مراحل اولیه مسری نیستن!
نادرست است. مشخص نیست این باور روی چه حسابی بین مردم رایج شده است. امکان انتقال سرماخوردگی و آنفلوآنزا در مراحل اولیه که هنوز علائم این بیماری ها کاملا بروز نکرده اند با زمانی که سیر بیماری در اوج است هیچ تفاوتی ندارد زیرا این بیماری ها به طور معمول از راه سرفه یا عطسه و پخش شدن ذرات حاوی ویروس ها یا از طریق تماس با اشیای فرد مبتلا منتقل می شوند. بنابراین خطر انتقال بیماری تا زمانی که این ذرات در هوا پخش هستند وجود دارد. بعضی از متخصصان می گویند, قضیه گاهی بسیار پیچیده می شود زیرا بعضی از انواع آنفلوآنزا می توانند تا هفته ها و حتی پس از برطرف شدن نسبی علائم نیز منتقل شوند.


 http://www.funkhoone.com/%D8%B5%D8%AD%D8%AA-10-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%84.html


 


 


 

پست های اخیر از دکتر زهرا عباس زاده :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب