استرس و اضطراب، مهمترین عامل تپش قلب در زنان

86
 


دکتر حسن جوادزادگان در هشتمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی  افزود: تپش قلب در زنان یا جوانان ناشی مشکلات و مسائل روحی و استرس یا اضطراب هایی است که فرد در طول زندگی با آن مواجه می شود و ضروری است که آریتمی یا تپش قلب با روش های درمانی موجود کنترل شود.

 اگر آریتمی قلب تشدید و تعداد ضربان قلب افزایش یابد و به مدت طولانی ادامه پیدا کند، ممکن است در عملکرد عضله قلب تاثیر سوء بگذارد و منجر به نارسایی قلبی شود.
 در این شرایط بیمار برای درمان پروسه سختی را باید تحمل کند و ممکن است در برخی موارد تحت عمل جراحی قرار گیرد.
متخصص قلب و الکتروفیزیولوژیست گفت: تپش قلب یک احساس ناراحت کننده و نامساعد است که طی آن قلب با سرعت زیاد و به صورت نامنظم می تپد.
 اگرچه تپش قلب ممکن است به دلیل مشکلات قلبی بروز کند اما در بسیاری موارد به دلیل استرس، اضطراب و همچنین مصرف مواد تحریک کننده مانند کافئین و نیکوتین و حتی اختلالات هورمونی نیز می تواند ایجاد شود.
جوادزادگان خاطرنشان کرد: افرادی که به طور دائم استرس و اضطراب را تجربه می کنند، دچار تپش قلب می شوند بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه و درمانی را برای آنان انجام داد.
وی اظهار کرد: برای این افراد در مرحله اول درمان غیرداروئی و در مراحل بعدی درمان داروئی تجویز می شود اما اگر بیمار بهبود نیافت، استفاده از وسایل و تجهیزات پزشکی یا بستری در بیمارستان برای برخی از آریتمی ها انجام می گیرد.
 در برخی از بیماران روان درمانی و در برخی دیگر دارودرمانی بسیار کمک کننده است و وضعیت تپس قلب بیمار را به حالت عادی برمی گرداند.
به گفته وی، نفس عمیق و آرامش می تواند به کاهش سرعت قلب و تپس کمک کند.
متخصص قلب و الکتروفیزیولوژیست تاکید کرد: هرگاه افراد ضربان قلب نامنظمی داشته و درد خفیفی در قفسه سینه احساس کردند و در کنار آن ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی مانند فشارخون و کلسترول خون بالا داشتند حتما باید به متخصصان قلب مراجعه کنند.
 بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، تشخیص زودهنگام و سریع و همچنین مدیریت و درمان بیماری است.
جوادزادگان به جوانان توصیه کرد: ورزش و تحرک کافی، تغذیه مناسب و سالم، سبک زندگی صحیح، دوری از استرس و اضطراب، دوری از استعمال دخانیات، کنترل بیماری دیابت و فشارخون را برای داشتن سلامت قلبی همواره مورد توجه قرار دهند.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب