مرموزترین عفونت دستگاه گوارش که سال‌ها خودش را پنهان می‌کند!

77

مثل طلسم های هری پاتر به اندازه اسمش این انگل تک سلولی مرموز است. بلاستوسیستیس هومینیس این عفونت مرموز دستگاه گوارش چیست و چه گونه می توان آن را ریشه کن کرد؟
اسم مرموزترین عفونت دستگاه گوارش بیماری عفونت بلاستوسیستیس هومینیس Blastocystis Hominis  درست مثل این است که واژه های طلسم مانند هری پاتر دارد تکرار می‌شود. ولی شگرد این بیماری مرموز دقیقا مثل یک جادوگر است. ممکن است فرد سال ها به این عفونت مبتلا باشد بدون آن که خودش بداند. فقط هر از گاهی می‌بیند که حالش خوش نیست.
بیماری بلاستوسیستیس هومینیس چیست؟

این بیماری در واقع یک انگل تک سلولی میکروسکوپی است که در بدن همه موجودات زنده می‌تواند زندگی کند. طی بررسی که در سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده انجام شد ۲۳ درصد افراد جامعه به این عفونت دچار هستند در حالی که سال ها باکتری در بدن آن ها زندگی میکرده و خودشان خبر ندارند. این باکتری دارای لایه محافظی مثل صدف است به همین دلیل می تواند تا مدت ها در خارج از بدن میزبان زندگی کند تا وارد بدن موجود زنده جدیدی شود و البته بیشتر سراغ افرادی می رود که سیستم ایمنی یا دستگاه گوارشی ضعیفی دارند. معمولا این انگل با انگل های دیگر و عفونت دستگاه گوارش همراه می‌شود و شخص از بیماری های متعددی رنج می برد.

این باکتری میکرسکوپی عاشق چربی های مضر است و وقتی شخص از چربی های مضر استفاده نکند این انگل به لایه های درونی روده نفود کرده و آن جا پنهان می‌شود تا شرایط فعالیتش دوباره مهیا شود. علائم بیمار معمولا پزشک را مجبور به تجویز آنتی بیوتیک می‌کند. به همین دلیل بیماری مدتی بهتر می‌شود ولی با تمام شدن آنتی بیوتیک مجددا از مخفی گاه خود بیرون می آید و شروع به تغذیه از بدن میزبان می‌کند. به همین دلیل این موجود کوچک میکروسکوپی نباید دست کم گرفته شود.
علائم بیماری

علائم بیماری مثل بیشتر بیماری های گوارشی شامل دردشکم، رفلاکس معده، اسهال یا یبوست، استفراغ و نفخ شدید، و مشابه علائم بیماری روده تحریک پذیر است. علائم دیگری که در این بیماری مشاهده می شود شامل خستگی، خارش معقد، راش های پوستی ( خارش و قرمزی پوست) و درد مفاصل است.

معمولا بیمار چند هفته از این علائم رنج می‌برد. هر چند در بعضی از افراد مدت زمان بروز علائم بیشتر است. بعد بیماری به صورت پنهان و مزمن در می آید.
علت بیماری

آب، خاک و هوای آلوده می تواند حاوی باکتری بلاستوسیستیس هومینیس باشد که به راحتی وارد بدن فرد می شود. احتمال مبتلا شدن از طریق خون هم وجود دارد. نحوه انتشار این بیماری بیشتر از طرق زیر است:

× غذا و آب آلوده

× آشامیدن آب های تصفیه نشده مثل آب استخرها، آب برکه ها و دریاچه ها و چشمه ها و آب های لوله کشی تصفیه نشده

× رابطه جنسی

اگر مشکوک به ابتلا به این باکتری هستید حتما از پزشک تان بخواهید یک تست انگل برای تان تجویز کند.
نحوه شناسایی مرموزترین عفونت دستگاه گوارش

بهترین راه تشخیص بیماری تست کشت مدفوع است که در بهتر است حداقل در ۳ مرحله انجام شود. در عین حال چون علائم بیماری مشابه بیماری های دیگر است معمولا تشخیص این بیماری حتی برای پزشک مشکل می شود.

اگر این اواخر به مناطقی سفر داشته اید که از نظر شرایط بهداشتی ضعیف بوده است حتما این تست را انجام دهید.
غذاهایی که مرموزترین عفونت دستگاه گوارش را بدتر یا بهتر می کند

کربوهیدرات، شیرینی و ادویه زیاد بیماری را بدتر می کند. در واقع فرد تمایل بیشتری به خوردن این خوراکی ها دارد که بیماری را تشدید کرده در بعضی مواقع روی پوست شکم خارش های شدید به وجود می آورد. تحت هیچ شرایطی الکل مصرف نکنید.

این بیماری هم مثل بیشتر بیماری ها با رعایت یک رژیم غذایی سالم سرشار از ویتامین و مواد معدنی عقب نشینی می کند. ولی اگر به جایی می روید که از سلامت و بهداشت آب مطمئن نیستید حتما از آب معدنی استفاده کنید. سبزیجات و میوه هایی را که نمی توانید پوست بگیرید به هیچ وجه نخورید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب