چگونه کبد و کیسه صفرا را مثل دسته‌ گل تمیز کنیم؟ + علائم افزایش صفرا

88

مصرف برخی از مواد غذایی می‌توانند کبد و کیسه صفرا را از رسوبات مضر پاکسازی کنند.



یکی از وظایف کبد ساختن صفرا و ذخیره کردن آن در داخل کیسه صفراست؛ ترشح نادرست صفرا اختلال در گوارش، یبوست، ایجاد سنگ کیسه صفرا و سوء هاضمه را به همراه دارد.

از نظر طب سنتی صفرا به معنی گرمی و خشکی (آتش) است؛ کبد بیشترین صفرا را برای هضم چربی‌ها، پروتئین‌ها و دفع کلسترول ترشح می‌کند؛ از علائم افزایش صفرا در بدن می‌توان به زرد شدن رنگ صورت و سفیدی چشم‌ها، تلخ شدن دهان، دیدن اشیاء زرد رنگ در خواب، افزایش چرک گوش‌ها، لاغری بدن، بروز جوش در پیشانی و شانه‌ها، گرمی زیاد بدن هنگام عصرها و تعریق بیش از حد اشاره کرد.

کلسترول بالا، غلیظ بودن صفرا، تورم و التهاب کیسه صفرا، اختلال در ترشح صفرا (که در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است)، مشکلات هورمون‌های جنسی، وجود عفونت‌ها و کمبود ویتامین‌ها از جمله علل تشکیل سنگ کیسه صفرا هستند؛ از نشانه‌های وجود سنگ کیسه صفرا می‌توان به درد شدید در قسمت راست سینه و زیر دنده‌ها اشاره کرد که با تلخی دهان و تهوع صبحگاهی همراه است.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی در پاکسازی کبد و کیسه صفرا موثر هستند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مناسب‌ترین میوه‌ها برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا
میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، انگور، گلابی، زردآلو، توت‌فرنگی، گیلاس، لیموترش تازه، گریپ‌فروت، انار، آناناس، کیوی، انبه و شاتوت در پاکسازی کبد و کیسه صفرا موثر هستند.

طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا
افراد برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا باید یک عدد گلابی، یک عدد سیب، یک استکان شاتوت، چند قطره آب لیموترش تازه و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ لیوان میل کنند.

مناسب‌ترین سبزیجات برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا

استفاده از جوانه یونجه به پاکسازی کبد و کیسه صفرا کمک شایانی می‌کند؛ افراد برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا می‌توانند ۲ عدد هویج، یک عدد سیب، ۲ ساقه کرفس، ۱۵ ساقه جعفری، یک عدد لبوی کوچک و چند قطره روغن زیتون بودار را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ لیوان میل کنند.

 افراد برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا همچنین می‌توانند ۲ عدد هویج، پنج برگ اسفناج، پنج برگ کاهو، یک عدد شلغم، ۱۵ ساقه جعفری و چند قطره روغن زیتون بودار را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ لیوان میل کنند.

سایر موادغذایی مفید برای سم‌زدایی از کبد و کیسه صفرا

 مصرف موادغذایی مانند آرتیشو (کنگرفرنگی)، عناب، ترنجبین، شیرخشت، عرق بیدمشک، زیتون و روغن آن، آب زرشک سیاه (زرشک آبگیری)، شاه‌تره، کاسنی، تخم خرفه، خاکشیر، گزنه و سرکه سیب همراه با عسل نقش مؤثری در سم‌زادیی از کبد و کیسه صفرا دارند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب