برای درمان کمردرد چه بخوریم؟

113

کمردرد یکی از بیماری‌های شایع پس از سرماخوردگی است که کمتر کسی در طول زندگی حداقل یک بار آن را تجربه نکرده باشد. درمان‌های زیادی برای کمردرد توصیه شده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:
- دارودرمانی
- اوزون تراپی
- تزریق اپی‌دورال
- طب سوزنی
- درمان دستی
- فیزیوتراپی
- تخت دکامپرشن
جالب است بدانید که رژیم غذایی نیز تاثیر مهمی در درمان کمردرد و نیز پیشگیری از ابتلا به آن دارد. اما برای درمان کمردرد چه بخوریم؟ در این مطلب از کلینیک پیشگام در این خصوص توضیح خواهیم داد.



رژیم غذایی قلیایی یا آلکالینی
استفاده از رژیم آلکالاین یا قلیایی، به شما کمک می‌کند تا غذاهایی که خاصیت اسیدی بدن را افزایش می‌دهند را از برنامه‌ی غذایی حذف می‌کند. زمانی که بدنتان بیش از اندازه اسیدی است، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن افزایش خواهد یافت. یکی از بیماری‌هایی که احتمال ابتلا به آن به دنبال افزایش مصرف غذاهای اسیدی افزایش می‌یابد کمردرد است.
جالب است بدانید که این رژیم غذایی می‌تواند از سلول‌های افراد محافظت کند، میزان مواد معدنی بدن را متعادل نگه دارد و باعث جلوگیری از ایجاد پلاک در عروق خونی شده و مانع ایجاد سنگ کلیه گردد.
با حذف مواد غذایی که باعث افزایش خاصیت اسیدی و التهابات می‌شوند، می‌توان میزان منیزیم، کلسیم و فسفر خون را بهبود بخشید.
پس در پاسخ به سوال برای درمان کمردرد چه بخوریم؟ باید بگوییم که ابتدا لازم است مواد غذایی اسیدی را از رژیم خود حذف نمایید و یا کاهش دهید.



توصیه ما برای درمان کمردرد با تغذیه مناسب
- مصرف گوشت‌ قرمز را تا حد معمول کاهش دهید و گوشت‌های فرآوری شده را از رژیم خود حذف نمایید.
- شیرین‌کننده های مصنوعی را حذف کنید. شکر بدترین شیرین کننده‌ای است که می‌توانید استفاده کنید. سعی کنید خرما را جایگزین نمایید.
- از لبنیات به صورت متعادل استفاده کنید و از زیاده روی در مصرف آن‌ها بخصوص پنیر خودداری نمایید.
- از جوانه هایی مثل گندم، ماش و عدس بیشتر استفاده کنید.
- با خیال راحت از میوه‌هایی مانند هندوانه، زردآلود، سیب، هلو، شلیل، گیلاس و آلو در رژیم غذایی استفاده کنید.
- مصرف قارچ، کلم بروکلی، خیار، گوجه، اسفناج، آووکادو، آجیل و حبوبات آزاد است.
- انواع سبزیجات برگ سبز و انواع سالاد به دلیل داشتن ذخایر بالایی از اسید فولیک، مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و فسفر، و همچنین ویتامین های A, B و E باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و نیز در درمان کمردرد نقش مهمی دارند.
- مصرف ریشه سبزیجات مانند هویج، تربچه، شلغم و... برای کاهش دردهای التهابی توصیه می‌شود.
- از مصرف مرکبات غافل نشوید. برخلاف تصور عموم مرکبات قلیایی هستند و جایگاه خوبی در رژیم آلکالینی دارند.
از مصرف زردچوبه و زنجبیل غافل نشوید
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زردچوبه می‌تواند در درمان التهابات بدن تاثیر بسیار بی‌نظیری داشته باشد. ماده ای به نام کورکومیل در زردچوبه وجود دارد که باعث بسته شدن مسیرهای التهابی که باعث درد و تورم می‌شوند را می‌بندد. در کنار زردچوبه، زنجبیل نیز گیاهی دارویی است که خاصیت ضد التهابی آن معروف است. مصرف میزان کمی از زنجبیل نیز می‌تواند در کاهش التهابات و درمان کمردرد کمک کند.



برای درمان کمردرد آب بخورید
باز هم می‌پرسید برای درمان کمردرد چه بخوریم؟ باید بگوییم که آب در دسترس‌ترین خوراکی پیشنهادی ما به شما است. حجم زیادی از غضروف‌ها و دیسک بین مهره‌ها از آب تشکیل شده است. پس مصرف آب کافی و هیدراته نگه داشتن بدن مانع از ساییدگی دیسک‌های شما می‌گردد.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب