بهترین زمان ختنه نوزادان با حلقه

29

همان طور که می‌دانید ختنه یکی از متداول ترین عمل های جراحی مردان است که برای افراد گوناگون در فرهنگ های مختلف انجام می‌شود. برای گرفتن بهترین نتیجه و بازدهی، بهتر است طی زمان مناسب انجام شود تا نوزاد تحت کمترین عوارض جانبی قرار گیرد. در این مقاله به بررسی بهترین روش و زمان ختنه نوزادان می‌پردازیم.



روش انجام ختنه با حلقه


در حالی که برخی از والدین در طول عمل در اتاق می‌مانند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند نوزاد را با پزشکان تنها بگذارند. در ابتدا نوزاد روی یک سطح صاف با بازوها و پاهای بسته قرار می‌گیرد. او داروهای ضد درد - معمولاً تزریق موضعی یا لیدوکائین - دریافت می‌کند. ممکن است برای کاهش ناراحتی در طول عمل، سرم قندی، شیر دوشیده یا آب قند مصرف کند.


 پزشک از یک پروب برای جدا کردن پوست ختنه گاه از سر آلت تناسلی استفاده می‌کند. یک حلقه پلاستیکی با اندازه مناسب زیر پوست ختنه گاه قرار می‌گیرد، سپس پوست ختنه گاه روی یک حلقه پلاستیکی کشیده شده و با بخیه (نخ استریل) محکم می‌شود تا جریان خون متوقف شود.


بهترین زمان ختنه


سن نوزادی زمان مناسبی برای انجام ختنه می‌باشد. بین ماه های اول و سوم ایده آل ترین زمان انجام ختنه با حلقه است. توانایی ترمیم بدن در این سن بسیار خوب است و همچنین خاطره ی آن در ذهن نوزاد باقی نمی‌ماند. 


ممکن است برایتان سوال پیش آید که چرا پیش از یکماهگی که همچنان سرعت ترمیم بالا است ختنه پیشنهاد نمی‌شود. پاسخ آن است که در این سن احتمال بیشتری برای مراجعه نوزاد به بیمارستان وجود دارد. بنابراین عمل ختنه که از نظر زمانی محدودیت و اضطرار ندارد می‌تواند کمی ‌دیرتر انجام شود تا تنش ها و چالش های احتمالی والدین کاهش پیدا کرده و وضعیت نوزاد کمی ‌پایدار‌تر شود.


تفاوت روش ختنه با حلقه با دیگر روش ها


تکنیک ختنه با حلقه یکی از رایج‌ترین روش های ختنه نوزادان است. طبق نظر متخصصان ختنه به طور کلی از نظر حفظ سلامتی ارزش دارد زیرا باعث کاهش خطر عفونت‌های دستگاه ادراری، انتقال بیماری‌های مقاربتی و سرطان آلت تناسلی می‌شود.


روش‌های ختنه را بشناسید


در ادامه مهم‌ترین روش‌های ختنه را به صورت مختصر شرح می‌دهیم.


- ختنه به روش سنتی یا جراحی


در ختنه به مدل جراحی پزشک با تیغ جراحی پوست دور تا دور کلاهک آلت تناسلی را می برد و سپس محل بریدگی را بخیه می زند. از مشکلات احتمالی پس از انجام این روش خونریزی آلت کودک می باشد. تا قبل از سوزانیده شدن به وسیله ی دستگاه یا تکیل شدن بخیه خونریزی تمام نمی شود.


زمان بهبودی آلت در این روش کمی طولانی است و در آن ریسک بریده شدن قسمتی از سر آلت نیز وجود دارد. از دیگر عوارض آن می توان به بروز چسبندگی و ایجاد اختلال در دفع ادرار اشاره کرد. 


استفاده از آنتی بیوتیک و جلوگیری از بستن پوشک جزو ملاحظات پس از عمل در این روش می باشد.


- ختنه با حلقه 


در روش ختنه با حلقه مطابق با اندازه آلت دور آلت تناسلی کودک انداخته شده و سپس با نخ بسته می شود. با قطع جریان خون و نرسیدن خون به قسمت فوقانی، قسمت بالایی خشک شده و پس از مدتی می افتد. اگر نخ به خوبی بسته نشود پوست کلاهک به خوبی جدا نمی شود.


- ختنه با لیزر


این روش از جهاتی شبیه به روش جراحی یا سنتی می باشد با این تفاوت که محل بریدگی ها به جای تیغ با اشعه ی لیزر انجام می شود. 


- کلامپ موگن که در ایران با نام کلیپس نقره‌ای شناخته می‌شود.


روش انجام ختنه در روش کلامپ موگن به این صورت است که پوست دور کلاهک آلت تناسلی توسط دستگاه برداشته شده بدون نیاز به بخیه، پانسمانی کوچک انجام می شود. این روش به نسبت سریع‌تر است از اما


عوارض پس از آن مثل خونریزی و عفونت شکایت بیشتری شده است. همچنين از طرف دیگر این تکنیک مضرات طول مخاط بیشتر ( به صورت پوست اضافه)، ورم آلت تناسلی و نگرانی والدین درباره روند بهبودی را افزایش می دهد.


- متد کلامپ  Gomco


 در روش Gomco جراح ابتدا پوست پره پوس را كشيده و چسبندگيهـاي احتمالي را جدا مي‌كند، سپس با كمك كلامپ خـاص وارد عمـل شده و پس از اطمينان از قرار گرفتن كامل مخروط در ناحيه گلنسو كورنه، پوست و پره پوس در كلامپ جاي گرفته و محكم بـسته مي‌شود و با knife Cold دور تا دور آن را بريـده و مخـروط از روي گلنس برداشته مي‌شود، سپس پانسمان انجام مـي‌شـود.


مراقبت پس از ختنه با حلقه


حلقه پلاستیکی که حین عمل روی آلت کودک قرار گرفته است؛ تا زمانی که پوست ختنه گاه به طور طبیعی پس از 7-10 روز از بین برود روی آلت تناسلی باقی می‌ماند. پس از ختنه Plastibell، ممکن است متوجه تورم یا کبودی آلت تناسلی شوید و آلت تناسلی ممکن است زرد شود. این ها عوارض جانبی طبیعی هستند و باید ظرف چند روز از بین بروند.


دقت داشته باشید که والدین نباید حلقه پلاستیکی آلت تناسلی را بکشند. حین عوض کردن پوشک دقت کنید و به پزشک کودک خود اطلاع دهید که آیا در 10 روز گذشته حلقه در جای قبلی خود باقی مانده است یا به نظر می‌رسد که به سمت پایین ساقه آلت تناسلی می‌لغزد. هر نوع ختنه با خطر خونریزی یا عفونت همراه است. 


اگر نوزاد شما بیش از چند قطره خونریزی داشت، تب داشت یا در عرض هشت ساعت پس از ختنه ادرار نکرد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین لطفاً به پزشک در مورد قرمزی منتشر شده به سمت شکم یا رنگ سیاه/آبی روی آلت تناسلی او اطلاع دهید.


اگر کودکتان مشکل ادرار کردن دارد از استفاده از دستمال مرطوب نوزاد بر روی آلت تناسلی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث گزش شود. آلت تناسلی را در حمام اسفنجی بشویید، سپس وازلین یا نئوسپورین را بمالید تا زخم به پوشک نچسبد.


جمع بندی


همان طور که مطالعه کردید، می‌توان به طور خلاصه گفت که روش ختنه با حلقه بهترین روش این جراحی نوزادان پسر می‌باشد. از نظر سن، پیش از شش ماهگی و به طور دقیق تر بین یک تا سه ماهگی مناسب ترین زمان انجام ختنه با حلقه است. البته که مناسب ترین زمان توسط والدین و زمانی که توانایی مراقبت از کودک تازه ختنه شده را داشته باشند؛ تعیین می‌شود. به طور خلاصه با توجه به سرعت بالای ترمیم در کودکان با سن پایین تر، بهتر است انجام ختنه نوزادان به تعویق نیفتد.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب