درمان کمر درد با طب سوزنی

38

طب سوزنی یکی از روش‌های درمانی سنتی است که پیشینه و تمدن آن به کشور چین برمی‌گردد. این روش درمانی طی چندین سال پیش بهترین و موثر‌ترین روش درمان کمر درد توسط سازمان بهداشت جهانی معرفی شده و خطر و عوارض کمتری نیز نسبت به دیگر روش‌های درمانی را داراست. این روش درمانی سنتی برای بیماری بسیاری کاربرد دارد و در کنار درمان‌های دیگر بسیار موثر است. اما به نظر شما طب سوزنی چگونه باعث بهبود کمر درد می‌شود؟ آیا درمان با این روش قطعی و همیشگی خواهد بود؟ در این مطلب وبلاگ کلینیک پیشگام به این سوالات پاسخ خواهیم داد.



درمان کمر درد با طب سوزنی چگونه است؟


همانطور‌که گفتیم طب سوزنی یک روش درمانی قدیمی و باستانی طب کشور چین است که بر اساس جریان انرژی یا چی در آن عمل می‌شود. بر اساس اعتقاد طب چینی، جریان انرژی در سرتاسر بدن سلامتی را به وجود می‌آورد. بر اساس طب چینی این انرژی در دوازده مسیر مشخص در بدن امتداد داشته و به اندام‌های خاصی ختم می‌شود. به این مسیر‌ها مریدین گفته می‌شود. اگر به دلیلی این مسیر‌ها دچار انسداد شوند، بیماری‌های مختلفی به وجود خواهند آمد.


برای انجام طب سوزنی، سوزن‌هایی از جنس استیل ضد زنگ که بسیار نازک بوده و کاملا استریل هستند، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این سوزن‌ها در نقاط مختلف بدن فرو رفته و باعث بازیابی و رفع انسداد جریان چی در بدن فرد بیمار می‌شود. در بین مسیر‌های مریدین حدود 365 نقطه وجود دارد که سوزن‌ها را می‌توان برای بازیابی انرژی چی در آن‌ها قرار داد و جریان انرژی را در بدن فرد به حالت تعادل و تناسب برگرداند.


برای شروع درمان کمر درد با طب سوزنی ابتدا متخصص نقاط مناسب در مسیر مریدین‌ها که انسداد آن‌ها موجب کمر درد شده را انتخاب کرده و محل آن را با پنبه آغشته به الکل ضدعفونی و تمیز می‌کند و بعد از آن سوزن‌های مخصوص استریل شده که طول متفاوتی دارند را روی نقاط قرار می‌دهد. به طور معمول عمق فرو رفتن سوزن‌ها به قدری است که به زیر سطح پوست کمر وارد شود، اما ممکن است در نقاط دیگر بدن و یا بسته به نوع بیماری عمق آن متفاوت باشد.


درمان کمردرد با طب سوزنی چه فوایدی دارد؟


طب سوزنی درمانی بسیار کم تهاجم و موثر برای کمر درد می‌باشد که فواید بسیاری برای فرد خواهد داشت. برخی از این فواید و اثرات مفید در ادامه نام برده و بررسی شده‌اند:


همانطور که گفته شد این درمان بسیار کم تهاجم و ایمن بوده و با توجه به ابزار مورد استفاده پزشک که سوزن‌های بسیار نازک هستند، برای بیمار بی ضرر می‌باشد. همچنین این درمان عوارض جانبی بسیار کمی دارد و آسیب قابل توجهی به فرد وارد نخواهد کرد. 


طب سوزنی را می‌توان با انواع درمان‌های دیگر ترکیب کرد و نتایج بسیار مطلوبی از آن‌ها گرفت. برای مثال ترکیب این درمان با حجامت باعث کاهش قابل توجه نگرانی و سطح استرس بیمار و همچنین درد در او خواهد شد. استفاده از این روش برای بهبود کمر درد در افراد حساس به دارو‌های ضد درد بسیار مفید است و جایگزین مناسبی برای آن خواهد بود. با توجه به فواید گفته شده، طب سوزنی یک روش درمانی خوب و مفید است که ارزش حتی یک بار امتحان کردن را دارد، اما با این وجود ممکن است عوارضی نیز برای فرد بیمار داشته باشد.


عوارض جانبی و خطرات درمان کمر درد با طب سوزنی چیست؟


همانطور که گفتیم درمان با استفاده از طب سوزنی بسیار مفید و موثر است، اما با وجود این دارای عوارض جانبی برای بیمار نیز خواهد بود که توجه به آن‌ها کمک فراوانی به فرد خواهد کرد. خوب است در مورد عوارض جانبی این طب درمانی آگاهی کامل داشته باشید و سپس برای انجام آن اقدام کنید. در ادامه برخی از این عوارض که رایج‌تر هستند نام برده شده‌است:


- رایج‌ترین مورد ایجاد کبودی در محل فرو رفتن سوزن‌هاست که جای نگرانی ندارد و یک اتفاق بی خطر است.


- در برخی افراد پس از انجام این درمان خستگی بروز خواهد کرد که این مورد نیز نیاز به توجه زیادی ندارد و تنها نشانه‌ای برای نیاز فرد به استراحت خواهد بود.


- گاهی ممکن است پس از درمان کمر درد با طب سوزنی فرد دچار افزایش علائم کمر درد و بد‌تر شدن بیماری شود، با وجود این معمولا پس از ایجاد این بحران درمانی بهبودی در فرد بروز خواهد کرد.


- در برخی افراد نیز گرفتگی و انقباضات عضلانی در حین درمان و یا پس از آن به وجود می‌آید که رایج بوده و بعد از انجام این درمان برای کمردرد طبیعی است.


- برخی افراد پس از درمان کمر درد با طب سوزنی دچار ضعف و سرگیجه می‌شوند و حتی گاهی ممکن است در فرد حالات غش را به آورد که یک عارضه نادر است.


انجام طب سوزنی هر چند وقت یکبار نیاز است؟


اکنون که با درمان کمر درد با طب سوزنی آشنا شدید، به نظر شما فرد بیمار هر چند وقت به این درمان نیاز خواهد داشت؟ پاسخ این است که فرد با توجه به مدت زمان علائم به درمان نیز نیازمند خواهد بود. برای مثال فردی که به مدت یک هفته دچار کمردرد شده به تعداد جلسات کمتری نسبت به فردی که به مدت چند ماه دچار علائم کمردرد شده است، نیاز خواهد داشت.


به طور معمول برای درمان کمر درد، یک جلسه در هفته کافی خواهد بود تا وضعیت بیمار و کاهش درد و علائم او تثبیت شود. با این وجود اگر فرد بیمار دچار کمر درد شدید و حاد باشد، ممکن است متخصص تعداد جلسات را برای بیمار به دو بار در هفته افزایش دهد. در حقیقت پزشک بعد از هربار درمان با طب سوزنی وضعیت بیمار و میزان پیشرفت بیماری و یا پیشرفت بهبود بیماری را بررسی خواهد کرد و براساس آن تکرار درمان و یا کاهش آن را تنظیم خواهد کرد.


به محض اینکه علائم کمر درد و بیماری در فرد کاهش یابد، پزشک تعداد جلسات را کاهش می‌دهد و اگر علائم در فرد بسیار کم و غیر قابل توجه باشد، تعداد جلسات درمانی به هر دوهفته یک بار و یا هر ماه یک بار کاهش پیدا خواهد کرد.


درمان درد با طب سوزنی در کلینیک پیشگام


در کلینیک درد و طب فیزیکی پیشگام تمرکز پزشکان بر درمان غیرجراحی بیماری‌ها است. طب سوزنی یکی از خدماتی است که در این مرکز درمانی ارائه می‌گردد. در صورتی‌که از کمردرد رنج می‌برید و یا به سایر دردهای اسکلتی و عضلانی مبتلا هستید می‌توانید به کلینیک پیشگام مراجعه نمایید. ابتدا متخصصین درد و طب فیزیکی شما را معاینه می‌کنند و بهترین روش غیرجراحی برای شما تجویز می‌گردد. لازم به ذکر است کلیه روش‌های درمانی مورد نیاز در همین مرکز قابل انجام است. کلینیک پیشگام دارای تجهیزات فیزیوتراپی، تخت دکامپرشن، طب سوزنی و... است و بیماران به خارج از مرکز ارجاع نخواهند شد.


جهت رزرو نوبت با شماره تلفن‌های کلینیک پیشگام تماس حاصل فرمایید: ۰۲۱۶۶۹۱۴۶۵۰ و ۰۲۱۶۶۵۷۶۹۹۱

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب