درمان قطعی شکستگی مهره ها با جراحی

29

شکستگی مهره‌ها زمانی رخ می‌دهد که ستون فقرات، نیروی ضربه‌ای بیش از حدی را تجربه کند.  شکستگی ستون فقرات می‌تواند باعث درد، بی‌ثباتی و در موارد شدید فلج شود. درمان‌های مختلفی برای شکستگی مهره به کار می‌رود با این حال درمان قطعی آن جراحی است. در ادامه در مورد روش‌های مختلف جراحی شکستگی مهره‌ها توضیح می‌دهیم.



نمای کلی آناتومی ستون فقرات


استخوان‌هایی که ستون فقرات را تشکیل می‌دهند به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شوند. از بالا به پایین، این موارد شامل:


•ستون فقرات گردنی (گردن) - هفت مهره اول که درست زیر جمجمه قرار دارند.


•ستون فقرات قفسه سینه – 12 مهره بالای کمر


•ستون فقرات کمری – پنج مهره کمر


•ستون فقرات خاجی – متشکل از یک ساختار مثلثی به نام ساکروم (پنج مهره منفرد که در سنین 18 تا 30 سالگی به هم می‌پیوندند.) و دنبالچه (که معمولاً دنبالچه نامیده می‌شود و از سه تا پنج مهره منفرد تشکیل شده است که برخی از آنها ممکن است در بزرگسالی با هم ترکیب شوند.)


درمان شکستگی مهره‌ها


اکثر شکستگی مهره‌ها با داروهای ضد درد، کاهش فعالیت، داروهایی برای تثبیت تراکم استخوان و یک بریس پشتی خوب برای به حداقل رساندن حرکت در طول فرآیند بهبود، بهبود می‌یابند. درد ناشی از شکستگی فشاری ستون فقرات که به طور طبیعی بهبود می‌یابد می‌تواند تا سه ماه ادامه داشته باشد. اما درد معمولاً در عرض چند روز یا چند هفته به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. با این حال گاهی ممکن است به درمان‌های تهاجمی مثل جراحی نیاز باشد.


درمان جراحی برای شکستگی مهره‌ها 


اگر درد مزمن ناشی از شکستگی مهره‌ها با روش‌های غیر‌تهاجمی و استراحت کردن بهبود نیابد، پزشک شما به سراغ روش‌های جراحی خواهد رفت. روش‌های جراحی مورد استفاده برای درمان شکستگی ستون فقرات شامل:


•ورتبروپلاستی


•کیفوپلاستی


•جراحی فیوژن ستون فقرات


ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی


این دو از روش‌های درمان شکستگی مهره‌ها هستند.این روش‌ها برای شکستگی‌های فشاری ستون فقرات شامل برش‌های کوچک و کم تهاجمی است. پس به زمان زیادی برای بهبود نیاز نخواهد بود. آن‌ها همچنین از سیمان استخوان اکریلیک استفاده می‌کنند که به سرعت سفت می‌شود‌. قطعات استخوانی ستون فقرات را تثبیت می‌کند و بنابراین بلافاصله ستون فقرات را تثبیت می‌کند. اغلب بیماران همان روز بعد از جراحی و یا نهایتاً یک روز بعد از جراحی مرخص می‌شوند.


ورتبروپلاستی 


این شیوه جراحی با تسکین درد ناشی از شکستگی مهره‌ها  و ثبیت موقعیت مهره‌ها به درمان کمک می‌کند. در طی این روش:


•یک سوزن به مهره‌های آسیب دیده وارد می‌شود.


•اشعه ایکس برای اطمینان از این‌که کار با دقت انجام شود کمک می‌کند.


•جراح مخلوط سیمان آماده شده را به مهره‌های شکسته شده تزریق می‌کند.


•این مخلوط ظرف مدت ده دقیقه سفت خواهد شد.


•معمولاً بیمار همان روز بعد از جراحی و یا نهایتاً یک روز بعد از جراحی مرخص می‌شود.


کیفوپلاستی 


 این روش به اصلاح بدشکلی استخوان و تسکین درد ناشی از شکستگی مهره‌ها و ستون فقرات کمک می‌کند. در طول روش:


•یک لوله از طریق یک برش نیم اینچی در پشت به مهره‌های آسیب دیده وارد می‌شود. اشعه ایکس به اطمینان از صحت عمل کمک می‌کند.


•یک لوله کاتتر نازک با یک بالون در نوک به مهره هدایت می‌شود.


•بالون باد می‌شود تا حفره‌ای ایجاد شود که در آن سیمان استخوان مایع تزریق می‌شود.


•جراح در اقدام بعدی بالون را تخلیه و خارخ کرده و سیمان استخوانی را تزریق خواهد کرد.


•این مخلوط ظرف مدت زمان ده دقیقه خشک خواهد شد.


دکتر رکس مارکو، رئیس جراحی ستون فقرات و انکولوژی اسکلتی عضلانی دانشگاه تگزاس می‌گوید: «این روش‌ها شگفت‌انگیز هستند، وقتی به عملکرد بیماران نگاه می‌کنید، آن‌ها اغلب درد شدید و وحشتناکی دارند که از بین نمی‌رود. اما ما با دو برش کوچک می‌توانیم  چیزی را درمان کنیم  که در گذشته به یک عمل جراحی بزرگ نیاز داشت، اما نتایج واقعاً خوبی نداشت.»


مارکو می‌گوید: «ما هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم تا عملیات تا جایی که ممکن است راحت پیش برود. آنتی‌بیوتیک‌ها احتمال عفونت را کاهش می‌دهند. و یک دستگاه اشعه ایکس ویژه به ما کمک می‌کند تا سوزن را وارد استخوان کنیم و مطمئن شویم که سیمان به داخل استخوان می‌رود و در استخوان باقی می‌ماند.»


جراحی فیوژن شکستگی مهره‌ها


جراحی فیوژن ستون فقرات گاهی اوقات برای جراحی شکستگی‌ مهره‌ها به کار می‌رود. از این روش برای از بین بردن حرکت بین دو مهره و تسکین درد استفاده می‌شود. این روش دو یا چند مهره را به هم متصل می‌کند، آن‌ها را در موقعیت صحیح نگه می‌دارد و تا زمانی که فرصتی برای رشد با هم یا جوش خوردن پیدا کنند از حرکت باز می‌دارد.


پیچ‌های فلزی از طریق لوله کوچکی از استخوان و داخل مهره‌ها قرار می‌گیرند. این پیچ‌ها به صفحه‌های فلزی که در پشت مهره‌ها قرار داده می‌شود، متصل خواهند شد. سخت افزار مهره‌ها را در جای خود نگه می‌دارد. با این روش حرکت متوقف می‌شود و مهره‌ها را کنار هم تثبیت می‌کند تا جوش بخورند. استخوان به فضاهای بین مهره‌ها پیوند زده می‌شود.


چه زمانی از جراحی فیوژن برای درمان شکستگی مهره‌ها استفاده می‌شود؟


هم‌جوشی ستون فقرات اغلب آخرین راه حل است. اگر استخوان بیش از 50 درصد از نظر قد فشرده شده باشد، بیماران درد زیادی دارد و اگر عوارض جراحی شکستگی مهره‌های  در ستون فقرات داشته‌اند، پیشنهاد می‌کنیم جراحی فیوژن ستون فقرات را انجام دهند.


می‌توان از استخوان یا استخوان خود بیمار از بانک استخوان برای ایجاد پیوند استفاده کرد. مغز استخوان و یا پلاکت‌های خون فرد و یا حتی ذرات زیست فناوری شده می‌توانند استخوان را برای رشد تحریک کنند.


مدت زمان بهبودی جراحی فیوژن شکستگی مهره‌ها


بهبودی جراحی فیوژن ستون فقرات نسبت به سایر انواع جراحی شکستگی مهره‌ها، بیش‌تر طول می‌کشد. بیماران اغلب سه یا چهار روز در بیمارستان بستری می‌شوند و امکان اقامت در واحد توانبخشی وجود دارد. معمولا بیماران بعد از جراحی از توانبخشی استفاده می‌کنند که برای بهبود وضعیت و عملکرد بهتر مفید است. سطح فعالیت به تدریج افزایش می‌یابد. متناسب با سن و سلامت عمومی فرد، بازگشت به فعالیت طبیعی و بازیابی توانایی کامل می‌تواند بین دو تا شش ماه طول بکشد.


مزایا و معایب جراحی فیوژن


جراحی فیوژن ستون فقرات معایبی دارد. حرکت طبیعی دو مهره را از بین می‌برد که حرکت فرد را محدود می‌کند. همچنین، فشار بیشتری به مهره‌های کنار هم‌جوشی وارد می‌کند. لذا احتمال شکستگی در آن مهره‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است که حتی بعد از گذشت دوره نقاهت، بازگشت به فعالیت طبیعی و بهبودی کامل نیز باید از برخی حرکات سنگین پرهیز کنید. این برای پیشگیری از شکستگی و آسیب مجدد لازم است. 


روش جراحی فیوژن یا هم‌جوشی برای افرادی که استخوان‌هایشان به علت پوکی استخوان ضعیف و دچار شکستگی شده است، نیز روش درمانی خوبی است.


جراحی فیوژن یا هم‌جوشی یکی از روش‌های جراحی شکستگی‌ مهره‌ها است.


سخن پایانی


شکستگی مهره‌ها، اتفاق دردناکی است که نیازمند درمان و پیگیری جدی است. ممکن است شکستگی شما بدون نیاز به جراحی و با سایر روش‌های درمانی بهبود یابد، اما گاهی اوقات تنها راه درمان، جراحی شکستگی‌ مهره‌ها است. این روش موثر‌ترین روش نیز خواهد بود. بسته به نوع روش جراحی مدت نقاهت متفاوت خواهد بود. در این وبلاگ از کلینیک تخصصی ارتوپدی و ستون فقرات دکتر آریاسب دارایی تلاش کردیم تا توضیحاتی در خصوص انواع روش‌های جراحی شکستگی مهره‌ها ارائه دهیم. امیدواریم توضیحات ما برای شما مفید واقع شده باشد.

پست های اخیر از دکتر آریاسب دارائی :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب