53

یکی از مشکلات شایع مربوط به چشم و بینایی آستیگماتیسم است. این عارضه به خاطر مشکل و خطا در شکل قرنیه بروز پیدا کرده و فرد را مجبور به استفاده از عینک می‌کند، البته گاهی نیز درمان‌های دیگر برای حل این مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عارضه مانند نزدیک بینی و دوربینی یکی از عوارض شایع بوده و علت بروز آن به طور کامل مشخص نیست و گاهی افراد به صورت مادرزادی به آن دچار می‌شوند. گاهی نیز به طور اکتسابی این عارضه در فرد پدیدار می‌شود. برای آگاهی از علائم و راه‌های درمان این بیماری در ادامه با ما همراه باشید.



آستیگماتیسم چیست؟


بیماری آستیگماتیسم به این معناست که کره چشم در فرد به صورت کامل و مساوی گرد و صاف نیست و عدسی یا قرنیه چشم، شکل نامنظمی دارد. در یک فرد سالم و در شرایطی که چشم مشکلی ندارد، کره چشم مانند یک توپ گرد و کاملا صاف است. بنابراین نور بازتابی از اجسام به صورت منظم و یکنواخت شکسته شده و روی نقطه مشخصی از شبکیه قرار می‌گیرد و شکل واضحی از اجسام را برای فرد نمایان می‌کند. اما اگر کره چشم صاف نبوده و چشم دچار آستیگمات باشد، نور به صورت نامنظم شکسته شده و چشم فرد، تصویر واضح و مشخصی را دریافت نمی‌کند و در حقیقت دچار تاری دید می‌شود. در این حالت ابعاد کره چشم متقارن نیست و دچار ناهمواری خواهد بود که اجازه قرار گرفتن صحیح و متمرکز نور روی شبکیه را نخواهد داد.


عارضه آستیگماتیسم جزء مشکلات انکساری چشم دسته بندی می‌شود و معمولا توام با نزدیک بینی و دوربینی است، چرا که همه این عوارض به دلیل اختلال در نحوه شکست نور و رسیدن غیر متمرکز آن به شبکیه است. روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد، اما معمولا افراد برای درمان آستیگمات چشم از عینک استفاده می‌کنند که ساده‌ترین راه درمان برای اين عارضه شناخته می‌شود.


علائم آستیگماتیسم 


تاری دید:‌ همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، شایع‌ترین و مهم‌ترین علامتی که می‌توان برای آستیگماتیسم نام برد، تاری و دید ناواضح از اجسام است. در حقیقت این افراد توانایی تشخیص کلمات و حروف، هنگام مطالعه کتاب و مجله را نداشته و حتی ممکن است در هنگام مشاهده تصاویر و اجسام بزرگتر دچار مشکل شوند. این علامت ممکن است در یکی از چشم‌ها و یا هر دوی آن‌ها ایجاد شود‌. معمولا افرادی که دچار تاری دید می‌شوند، نشانه‌ها و علائم دیگری را نیز به همراه آن تجربه می‌کنند. برای مثال سردرد، سرگیجه، تحریک پذیری چشم‌ها و قرمزی آن ممکن است همراه با تاری دید بروز پیدا کنند. گاهی نیز چشم‌ها در مقابل نور حساس شده و باعث می‌شود که فرد توانایی باز نگه داشتن چشم خود در مقابل نور را نداشته باشد و هنگام قرار گرفتن در معرض نور چشمان خود را بی اختیار ببندد.


 


خستگی چشم : خستگی چشم یکی دیگر از علائمی است که فرد دچار آستیگماتیسم آن را تجربه می‌کند. خستگی چشم همان حالتی است که هنگام استفاده طولانی مدت از تلفن همراه و یا مطالعه کتاب به شما دست می‌دهد. البته خستگی چشم اگر به دلیل مشکل و بیماری‌های چشمی نباشد با کمی استراحت کردن برطرف شده و از بین می‌رود و نیاز به درمان و مراقبت خاصی هم نخواهد داشت.


دیگر علائم آستیگماتیسم 


علاوه بر علائمی که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم، ممکن است برخی علامت‌های دیگر نیز در فرد ایجاد شود که در ادامه برخی از آن‌ها را نام برده‌ایم:


سردرد: همانطور که اشاره کردیم، تاری و اختلال در دید باعث بروز حالت سرگیجه و سردرد می‌شود.


اختلال دید در شب: در افرادی که چشم آستیگمات دارند، بینایی در هنگام شب دچار اختلال شده و فرد نمی‌تواند اجسام را در تاریکی ببیند.


دوبینی: دوبینی به حالتی گفته می‌شود که فرد یک تصویر را به صورت دوتایی ببیند که این دو تصویر می‌توانند کنار یکدیگر و یا بالای هم باشند.


حساسیت: آستیگماتیسم باعث ایجاد حساسیت در چشم‌ها شده و ممکن است فرد احساس سوزش و غبار در چشم را نیز به همراه آن تجربه کند که این شرایط شبیه حالتی است که چشم شما به خاطر آلرژی به برخی مواد و یا آلوده شدن به آن دچار می‌شود.


سوزش مداوم چشم: چشم دچار این عارضه هنگام انجام برخی کار‌ها مانند استفاده از تلفن همراه و یا تماشای اجسام از فاصله خیلی نزدیک مانند مطالعه کتاب دچار سوزش شده و فرد قادر به انجام کار با آن نخواهد بود و احتمال آبریزش از چشم‌ها نیز وجود خواهد داشت.



درمان آستیگماتیسم 


برای درمان آستیگماتیسم معمولا پزشک استفاده از عینک و یا لنز‌های تماسی را به شما پیشنهاد می‌کند. اما راه‌های دیگری نیز برای درمان وجود دارد که با توجه به شدت و علائم بیماری، پزشک راه مناسب را به فرد معرفی و پیشنهاد خواهد کرد. گاهی نیز ممکن است بیماری به صورت خفیف در چشم مشاهده شود که نیاز به استفاده از عینک و یا لنز نباشد. در این حالت توصیه می‌شود که به صورت دوره‌ای و مرتب به پزشک مراجعه کرده و از وضعیت چشم‌ها و بینایی خود آگاه شوید.


درمان خانگی، درمان گیاهی آستیگمات چشم و استفاده از محلول‌ها و پماد‌های چشمی سنتی، کراتوتومی، جراحی انکساری یا لیزیک، ارتوکراتولوژی، استفاده از لنز‌های تماسی یا عینک مناسب و درمان پزشکی از روش‌های درمانی این عارضه در چشم‌ها هستند. همانگونه که اشاره کردیم این درمان‌ها بر اساس نوع مشکل و شدت آستیگمات بودن چشم فرد انتخاب و انجام خواهند شد.


جمع بندی و سخن پایانی 


همانطور که با مطالعه این مقاله پی‌بردید، آستیگماتیسم یکی از مشکلات رایجی است که در چشم‌ها ایجاد می‌شود و عوارض و مشکلاتی را برای فرد به دنبال دارد. دانستید که تاری دید، سوزش چشم، دوبینی و خستگی چشم از علامت‌هایی هستند که چشم آستیگمات ممکن است به آن دچار شود. متوجه شدید که درمان این بیماری به طور معمول استفاده از عینک است که ساده‌ترین راه درمان می‌باشد، اما روش‌های دیگری برای درمان آن نیز وجود دارد که استفاده از لنز‌های تماسی، درمان خانگی، درمان گیاهی آستیگمات چشم، کراتوتومی، جراحی انکساری یا لیزیک، ارتوکراتولوژی و غیره نمونه‌هایی از آن هستند.

پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب