گرفتگی عضلات گردن؛ علل و درمان

29

گرفتگی عضلات گردن موضوعی است که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم. یکی از رایج ترین مشکلاتی که اکثر افراد و در همه سنین به آن دچار می شوند، گرفتگی در ناحیه گردن است. گرفتگی عضلات و مفاصل در این ناحیه به دلایل مختلفی به وجود می آید به عنوان مثال نشستن یا خوابیدن در وضعیت نامناسب. روش های درمانی گوناگونی برای این مشکل وجود دارد و در صورتی که بسیار جدی و حاد نباشد، می توانید با انجام درمان های خانگی بهبودی خود را به دست آورید. در ادامه به بررسی کامل تر این مشکل می پردازیم پس با ما همراه باشید.

علت گرفتگی عضلات گردن چیست؟

همان طور که اشاره شد، دلایل زیادی در به وجود آمدن این مشکل موثر هستند. به طور کلی انجام هر کاری که سبب کشیدگی عضلات، تورم، ناتوانی در حرکت ناحیه گردن شود منجر به ایجاد این مشکل در بدن می شود. در ادامه مواردی که وجود آن ها سبب گرفتگی عضلات در ناحیه گردن می شوند، آمده است.

  • کشیدگی عضلات گردن: یکی از علت های گرفتگی عضلات گردن، کشیدگی این عضلات است. قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب هنگام نشستن و یا خم کردن گردن در حالت های نامناسب از عواملی هستند که سبب بروز این مشکل می شوند. همچنین یکی دیگر از دلایلی که سبب کشیدگی عضلات گردن می شود، بروز حوادث و آسیب هایی  در این ناحیه است به عنوان مثال می توان به تصادفات رانندگی و یا حرکات ناگهانی گردن اشاره کرد.
  • دیسک گردن: دیسک گردن از دیگر عوامل گرفتگی عضلات گردن است. فضای میان مهره های گردن با دیسک هایی از یکدیگر جدا شده اند. درون این دیسک ها، مایع ژله ای قرار دارد. ایجاد فشار بسیار زیاد بر روی این دیسک ها سبب آسیب به مهره ها و در نتیجه بیرون ریختن این مایع ژله ای از فضای دیسک می شود. این موضوع فشار زیادی بر روی اعصاب نخاع وارد می کند و در نتیجه گرفتگی هایی در ناحیه گردن به وجود می آید.
  • آرتروز: آرتروز یک عارضه فرسایشی و یا نوعی التهاب مفصلی شناخته می شود. آرتروز در اثر باریک شدن دیسک های میان مهره های گردن و یا فرسایش غضروف ها ایجاد می شود.

در صورت ابتلا به این مشکلات، عضلات گردن دچار گرفتگی، کشیدگی و... می شود بنابراین باید برای درمان آن ها سریعاً اقدام کرد. در ادامه به بررسی روش های درمانی این مشکل می پردازیم.

درمان گرفتگی عضلات گردن

همان طور که ذکر شد، در صورت جدی نبودن این مشکل می توان آن را با روش های خانگی در ظرف کمتر از یک ماه درمان کرد. همچنین می توانید در موارد شدید تر از طب سوزنی و یا طب گیاهی استفاده کنید. اما برای چنین مشکلاتی اغلب استفاده از روش های نوین و بروز پزشکی همانند استفاده از فیزیوتراپی، انواع ماساژ ها و... توصیه می شود.

  • فیزیوتراپی گردن: در فیزیوتراپی، شوک های الکتریکی به ناحیه مربوطه از بدن وارد می شود که این موضوع سبب ترمیم بافت های آسیب دیده بدن در آن ناحیه می شود. از همین رو برای درمان گرفتگی عضلات گردن از فیزیوتراپی استفاده می شود تا بتوان با تقویت بافت های مورد نظر، این مشکل را برطرف کرد. در فیزیوتراپی گردن روش های مختلفی همانند لیزر درمانی، اولتراسوند، TENS، مگنت تراپی و... مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از انجام تمامی آن ها تقویت عضلات و بافت های مورد نظر است.

  • انجام حرکت ورزشی مناسب: علاوه بر انجام فیزیوتراپی، ورزش ها و حرکات اصلاحی نیز باید انجام بگیرد تا انعطاف پذیری بدن افزایش پیدا کند و در نهایت سبب درمان گرفتگی عضلات گردن می شود. انجام این تمرینات سبب تقویت عضلات، رباط های محافظت کننده و تاندون ها خواهد شد. به هر مقدار عضلات قوی تر شوند احتمال آسیب عضلات در مقابل فشار نیز به حداقل می رسد. بنابراین توصیه می شود که ورزش کنید و بدن خود را انعطاف پذیر کنید زیرا حتی اگر دچار این مشکل نباشید انجام ورزش سبب جلوگیری از ایجاد این مشکل در بدن شما می شود.
  • استفاده از تجهیزات جانبی: یکی دیگر از روش های درمان گرفتگی عضلات گردن، استفاده از تجهیزات جانبی همچون گردنبند های طبی است. هدف استفاده از این تجهیزات محدود کردن دامنه حرکتی گردن است تا عضلات بتوانند استراحت کنند و با گذشت زمان درد در این ناحیه تسکین یابد.

لازم به ذکر است که برای تمامی روش های درمانی گفته شده، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید بهترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنید.

روش های جلوگیری از گرفتگی عضلات گردن

در بدن مشکلاتی که مربوط به آسیب در وضعیت بدنی و فرسایش بافت ها باشد قابل کنترل است و می توان از وجود آن ها در بدن جلوگیری کرد. اما مواردی همچون سالخوردگی و یا سوانح رانندگی که موجب آسیب مفاصل می شود، قابل کنترل نیست. همه ما می توانیم با رعایت برخی نکات از بروز مشکلاتی همچون گرفتگی عضلات گردن پیشگیری کنیم. این نکات عبارتند از:

  • متعادل نگه داشتن وزن: سعی کنید همیشه وزن خود را متعادل نگه دارید و همواره به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. هر فردی در هر سنی BMI مشخصی دارد، توصیه می شود که همیشه مقدار آن را در حد معمول نگه دارید. افزایش وزن سبب فشار بسیار زیادی بر روی مفاصل می شود و همچنین دامنه حرکتی را محدود می کند بنابراین افزایش وزن یکی از عوامل گرفتگی عضلات گردن است.
  • وضعیت مناسب بدن در انجام حرکات: سعی کنید در هنگام نشستن وضعیت درست بدن خود را حفظ کنید. همچنین در هنگام خوابیدن بدن خود را در وضعیت مناسب قرار دهید و از بالشت های مناسب برای خوابیدن استفاده کنید. در انجام کارهای طولانی مدت، زمانی استراحت کنید؛ برای استراحت می توانید چند قدم راه بروید، وضعیت بدن خود را تغییر دهید و یا حرکات کششی انجام دهید. انجام چنین کارهایی سبب جلوگیری از گرفتگی عضلات گردن می شود.
  • خودداری از حمل وسایل سنگین: به هیچ وجه وسایل سنگین حمل نکنید و یا کیف های سنگین روی شانه خود قرار ندهید زیرا این کار علاوه بر آسیب به مفاصل، عضلات تمام بدن را نیز تحت فشار قرار می دهد.

درمان گرفتگی عضلات گردن در کلینیک پیشگام

 کلینیک پیشگام سعی دارد با استفاده از روش های بدون جراحی بیماری ها را درمان کند. برای درمان گرفتگی عضلات گردن روش هایی همچون فیزیوتراپی گردن، کایروپراکتیک و درمان دستی، طب سوزنی، الکتروتراپی در این کلینیک قابل انجام است.

برای اطلاع از هزینه روش های درمانی این مشکل می توانید با واحد پذیرش کلینیک تماس بگیرید و هر گونه سوالی نیز در این زمینه داشته باشید، کارشناسان شما را به طور کامل راهنمایی می کنند.

آدرس و تلفن: تهران، خیابان ستارخان، خیابان پاتریس لومومبا، پلاک۷، طبقه اول و ۰۲۱۶۶۵۷۶۹۹۱ و ۰۲۱۶۶۹۱۴۶۵۰ و ۰۹۳۵۳۱۳۴۳۸۳

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علل درد پایین کمر چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1403.07.13
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب