هر آنچه باید از تبخال تناسلی بدانید

28

تبخال تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است. ویروس هرپس سیمپلکس باعث تبخال تناسلی می شود. تبخال تناسلی اغلب می تواند از طریق تماس پوست به پوست در طول فعالیت جنسی منتقل شود. برخی از افراد آلوده به ویروس ممکن است علائم بسیار خفیف داشته باشند یا علائمی نداشته باشند. آنها هنوز هم می توانند ویروس را پخش کنند. سایر افراد درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان دارند.



هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. علائم اغلب پس از اولین شیوع دوباره ظاهر می شوند. دارو می تواند علائم را کاهش دهد. همچنین خطر ابتلا به دیگران را کاهش می دهد. کاندوم می تواند به جلوگیری از گسترش عفونت تبخال تناسلی کمک کند.


اکثر افراد آلوده به HSV نمی دانند که به آن مبتلا هستند. ممکن است علائمی نداشته باشند یا علائم بسیار خفیفی داشته باشند.


علائم حدود 2 تا 12 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس شروع می شود. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:


- درد یا خارش در اطراف اندام تناسلی


- برجستگی ها یا تاول های کوچک در اطراف اندام تناسلی، مقعد یا دهان


- زخم های دردناکی که هنگام پاره شدن تاول ها و ترشح یا خونریزی ایجاد می شوند


- دلمه هایی که با بهبود زخم ها ایجاد می شوند


- ادرار دردناک


- ترشح از مجرای ادرار، لوله ای که ادرار را از بدن آزاد می کند


- ترشح از واژن


- در طول اولین شیوع، معمولاً ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشید مانند:


- تب


- سردرد


- بدن درد


- غدد لنفاوی متورم در کشاله ران


تفاوت در محل علائم


زخم ها در جایی ظاهر می شوند که عفونت وارد بدن می شود. شما می توانید عفونت را با لمس زخم و سپس مالش یا خاراندن ناحیه دیگری از بدن خود گسترش دهید. این شامل انگشتان یا چشمان شما می شود.


زخم می تواند در یا در موارد زیر ایجاد شود:


- باسن


- ران


- رکتوم


- مقعد


- دهان


- مجرای ادرار


- واژن


- دهانه رحم


- آلت تناسلی


- کیسه بیضه


تکرار شیوع


پس از اولین شیوع تبخال تناسلی، علائم اغلب دوباره ظاهر می شوند. به این موارد شیوع مکرر یا دوره های مکرر می گویند.


هر چند وقت یکبار شیوع مکرر اتفاق می افتد بسیار متفاوت است. شما معمولاً در سال اول پس از عفونت بیشترین شیوع را خواهید داشت. ممکن است در طول زمان کمتر ظاهر شوند. علائم شما در طول طغیان های مکرر معمولاً به مدت طولانی دوام نمی آورند و به شدت اولی نیستند.


ممکن است چند ساعت یا چند روز قبل از شروع شیوع جدید علائم هشدار دهنده داشته باشید. آنها عبارتند از:


- درد ناحیه تناسلی


- درد سوزن سوزن شدن یا تیراندازی در پاها، باسن یا باسن


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


اگر مشکوک به تبخال تناسلی یا هر بیماری مقاربتی دیگری هستید ، به پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید داشتن شرکای جنسی متعدد و رفتارهای پرخطر جنسی شما را در معرض ابتلا به این بیماری قرار خواهد داد.


تبخال تناسلی چگونه پخش می شود؟


شما می توانید با داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که عفونت دارد، به تبخال تناسلی مبتلا شوید. در صورت تماس با موارد زیر می توانید به تبخال مبتلا شوید:


- زخم تبخال تناسلی؛


- بزاق شریک مبتلا به عفونت تبخال دهان؛


- مایعات تناسلی از شریک مبتلا به عفونت تبخال تناسلی؛


- شما همچنین می توانید تبخال تناسلی را از شریک جنسی که زخم قابل مشاهده ای ندارد یا از عفونت خود بی اطلاع است، بگیرید. همچنین در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی از شریک مبتلا به تبخال دهان، ممکن است به تبخال تناسلی مبتلا شوید.


لازم به ذکر است که از روی صندلی توالت، ملافه یا استخر به تبخال مبتلا نخواهید شد. همچنین با دست زدن به اشیاء مانند ظروف نقره، صابون یا حوله، به آن مبتلا نمی‌شوید.


چگونه می توانم از تبخال تناسلی جلوگیری کنم؟


تنها راه برای جلوگیری کامل از بیماری های مقاربتی این است که رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی نداشته باشید. اما در بیشتر موارد این کار امکانپذیر نیست. اگر از نظر جنسی فعال هستید، می توانید کارهای زیر را برای کاهش شانس ابتلا به تبخال تناسلی انجام دهید:


- عدم تعدد شرکای جنسی


- جلوگیری از رفتارهای پرخطر جنسی


- استفاده  صحیح از کاندوم  در هر بار رابطه جنسی.


توجه داشته باشید که همه زخم های تبخال در مناطقی که کاندوم می تواند پوشش دهد ایجاد نمی شود. همچنین، پوست می تواند ویروس را از مناطقی که زخم تبخال قابل مشاهده نیست، آزاد کند. به این دلایل، کاندوم  ممکن است  به طور کامل شما را از ابتلا به تبخال محافظت نکند .


اگر شریک جنسی شما تبخال تناسلی داشته باشد، می توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید اگر:


شریک زندگی شما هر روز یک داروی ضد تبخال مصرف می کند. این چیزی است که شریک زندگی شما باید با پزشک خود در میان بگذارد.


هنگامی که شریک زندگی شما علائم تبخال را دارد (یعنی در هنگام شیوع بیماری) از داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی اجتناب می کنید.


آیا درمانی برای تبخال تناسلی وجود دارد؟


هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. با این حال، داروهایی وجود دارند که می توانند از شیوع بیماری جلوگیری کرده یا آن را کوتاه کنند. یک داروی روزانه ضد تبخال می تواند احتمال انتقال عفونت را به شریک جنسی شما کاهش دهد.


اگر تحت درمان قرار نگیرم چه اتفاقی می افتد؟


تبخال تناسلی می تواند باعث زخم های دردناک تناسلی شود و در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب شده می تواند شدید باشد. اگر زخم ها یا مایعات خود را از زخم ها لمس کنید، ممکن است تبخال را به قسمت دیگری مانند چشم خود منتقل کنید. برای جلوگیری از انتشار تبخال به قسمت دیگری از بدن، زخم ها یا مایعات را لمس نکنید. اگر زخم ها یا مایعات را لمس کردید، به سرعت دست های خود را به طور کامل بشویید تا از گسترش عفونت جلوگیری کنید. اگر باردار هستید، ممکن است مشکلاتی برای شما و جنین متولد نشده یا نوزاد تازه متولد شده شما ایجاد شود. 


من باردارم. تبخال تناسلی چگونه می تواند بر کودک من تأثیر بگذارد؟


اگر باردار هستید و تبخال تناسلی دارید، ویزیت مراقبت های دوران بارداری بسیار مهم است. برخی تحقیقات نشان می دهد که عفونت تبخال تناسلی ممکن است منجر به سقط جنین شود یا احتمال زایمان زودرس نوزاد را افزایش دهد. شما می توانید تبخال را قبل از تولد به فرزند متولد نشده خود منتقل کنید، اما بیشتر در حین زایمان از بین می رود. این می تواند منجر به یک عفونت کشنده در کودک شما (به نام تبخال نوزادی) شود. مهم است که در دوران بارداری از ابتلا به تبخال تناسلی خودداری کنید. اگر تا به حال تشخیص یا علائم تبخال تناسلی داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در مورد هرگونه قرار گرفتن در معرض تبخال تناسلی به آنها بگویید.


اگر تبخال تناسلی دارید، ممکن است در اواخر بارداری نیاز به مصرف داروی ضد تبخال داشته باشید. این دارو ممکن است خطر ابتلا به علائم یا علائم تبخال تناسلی را هنگام زایمان کاهش دهد. در زمان زایمان، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید شما را به دقت از نظر زخم های تبخال معاینه کند. اگر علائم یا علائم تبخال تناسلی در هنگام زایمان داشته باشید، احتمالاً "سزارین" رخ می دهد.


آیا اگر تبخال داشته باشم باز هم می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟


اگر تبخال تناسلی دارید، باید با شریک جنسی خود در مورد خطر آن صحبت کنید. استفاده از کاندوم ممکن است به کاهش این خطر کمک کند اما به طور کامل از شر این خطر خلاص نمی شود. داشتن زخم یا سایر علائم تبخال می تواند خطر گسترش بیماری را افزایش دهد. حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید، باز هم می توانید شریک جنسی خود را آلوده کنید.


شما ممکن است در مورد اینکه چگونه تبخال تناسلی بر سلامت، زندگی جنسی و روابط شما تأثیر می گذارد، نگران باشید. در حالی که تبخال قابل درمان نیست، مهم است که بدانید با دارو قابل کنترل است. درمان سرکوب کننده روزانه (یعنی استفاده روزانه از داروهای ضد ویروسی) می تواند خطر انتشار ویروس را به دیگران کاهش دهد. 

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب