درمان قطعی سیاتیک در بارداری

109

بدن در دوران بارداری تغییرات فیزیکی زیادی را تجربه می کند . همانطور که کودک شما رشد می کند، بدن شما باید خود را تنظیم کند. گاهی اوقات منجر به دردها و دردهای ناآشنا می شود. ابتلا به سیاتیک در بارداری یک مشکل رایج برای زنان در این دوره است. عصب سیاتیک، واقع در قسمت تحتانی ستون فقرات، در پشت ران شما حرکت می کند. عصب سیاتیک بزرگترین عصب در بدن شما و عصب اصلی در پاها است. 



علائم درد عصب سیاتیک


درد ناشی از سیاتیک در بارداری از خفیف تا دردناک متغیر است. ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در قسمتی از بدن و درد در ناحیه دیگر را مشاهده کنید. علائم عبارتند از: 


- احساس سوزش در ناحیه کمر و باسن 


- دردی که از لگن شما به پشت ساق پا می رسد 


- تکان ناگهانی درد که اغلب با شوک الکتریکی مقایسه می شود


- دردی که هنگام سرفه، عطسه یا نشستن طولانی مدت بدتر می شود


- بی حسی، ضعف عضلانی یا گزگز در یک پا یا پا


علت درد عصب سیاتیک در دوران بارداری چیست؟


سیاتیک زمانی رخ می دهد که ستون فقرات به نحوی فشرده شود. عصب سیاتیک را تحت فشار قرار می دهد و باعث التهاب، بی حسی و درد می شود. به طور معمول، این در نتیجه فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان، به نام خار استخوان ، روی مهره‌های شما است. 


بارداری همچنین باعث نوعی فشرده سازی ستون فقرات می شود که می تواند بر عصب سیاتیک تأثیر بگذارد. وقتی باردار هستید، بدن هورمونی به نام ریلکسین ترشح می کند. این برای شل کردن رباط ها و آماده سازی لگن برای زایمان طراحی شده است. با این حال، رباط‌های شل و رحم در حال رشد می‌توانند مرکز ثقل شما را تغییر دهند و عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهند و منجر به درد شدید در پاهای شما شوند. 


درد سیاتیک ممکن است در دوران بارداری شما افزایش یابد. در واقع، کمردرد و مشکلات سیاتیک بسیار شایع هستند. سیاتیک اغلب در سه ماهه سوم بارداری ایجاد می شود. اگرچه ممکن است در هر مرحله از بارداری شما رخ دهد. 


همانطور که کودک شما رشد می کند، وزن اضافی بر مفاصل و ماهیچه های ناپایدار فشار می آورد. گاهی اوقات، موقعیت کودک ممکن است علت فشرده شدن عصب سیاتیک باشد. 


این درد اغلب می آید و می رود، اما برای برخی از زنان می تواند ثابت باشد. اگرچه ممکن است برای مادر راحت نباشد، اما حداقل می توانید با دانستن اینکه خوشبختانه این فشار و درد به کودک آسیبی نمی رساند، خیالتان راحت شود. 


اگر درد عصب سیاتیک دارید چه باید کرد؟


سیاتیک برای بهبودی زمان می برد و نیاز به استراحت دارد. ناراحتی شایع است، اما درد شدید نیست. اگر درد دردناک باشد، برخی از داروهای بدون نسخه (OTC) ممکن است کمک کنند. قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که به کودک شما آسیبی نمی رساند. مقابله با بدن دردهای مداوم می تواند خسته کننده باشد، اما برخی از درمان های خانگی ساده وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش درد آنها را امتحان کنید: 


- دوش آب گرم بگیرید یا از پد گرم کننده استفاده کنید. گرما باعث شل شدن عضلات سفت می شود که اغلب در نتیجه حمل وزن اضافی تشدید می شوند. قرار دادن کیسه سرد روی کمر و لگن عقب نیز می تواند کمک کننده باشد.


- به حرکت ادامه دهید. استراحت مهم است و وقتی بدنتان درد می‌کند، وسوسه‌انگیز است که در یک توپ جمع شوید. با این حال، حرکت ملایم اغلب در دراز مدت مفیدتر است. گاهی اوقات به سادگی پیاده روی می تواند کمک کننده باشد. کلاس یوگا قبل از تولد نیز راهی عالی برای تسکین عضلات و ذهن شماست. با این حال سعی کنید خم شدن یا پیچش بیش از حد را محدود کنید. فعالیت های کم تاثیر مانند شنا نیز ممکن است مفید باشد. 


- اما به درد توجه کنید. به بدن خود گوش دهید و به فعالیت هایی که عصب سیاتیک شما را تحریک می کند توجه داشته باشید. اگر شغل شما نیاز به ایستادن طولانی مدت دارد، از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید و استراحت های مکرر داشته باشید.


- ماساژ بگیرید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ماساژ قبل از تولد می تواند استرس را کاهش دهد، گردش خون را بهبود بخشد و حتی هورمون ها را تنظیم کند.


- به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. متخصصی را پیدا کنید که بتواند وضعیت شما را ارزیابی کند و تمرینات کششی و تقویتی را برای کاهش درد عصب سیاتیک به شما ارائه دهد. انجام فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک یک درمان قطعی برای این درد به شمار می رود. فیزیوتراپیست علاوه بر انجام فیزیوتراپی با دستگاه های مختلف، تمرینات ورزشی برای بهبود درد به شما آموزش می‌دهد. لازم است به صورت مستمر این تمرینات را انجام دهید.


- به پهلو بخوابید. هنگامی که دراز می کشید، به سمتی از بدن خود استراحت دهید که درد ندارد. این کار فشار را از روی عصب فشرده می‌گیرد. از یک بالش تمام بدن برای حمایت از باسن و پاهای خود استفاده کنید.


پس از بارداری، اگر سیاتیک شما ادامه داشت، این عادات را حفظ کنید. برخی از زنان پس از زایمان تسکین کامل درد عصب سیاتیک را تجربه خواهند کرد، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دلیل ضعیف شدن عضلات پشت و شکم علائم سیاتیک پس از زایمان را تجربه کنند. به تقویت قدرت خود از طریق فعالیت بدنی ملایم ادامه دهید و در عین حال به بدن خود زمان استراحت دهید. اگر درد شما در طول بارداری یا بعد از آن ادامه یا افزایش یافت، به پزشک مراجعه کنید.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب