100

حتما یکی از سؤالاتی که شما به عنوان والدین نوزاد پسر از خود می‌پرسید این است که: اگر نوزاد خود را ختنه نکنیم، چه می‌شود؟


ختنه، یک عمل سبک و سرپایی است که از قدیم الایام، برای رعایت موارد بهداشتی و نکات مذهبی انجام می‌شده است. این عمل برای کودک مزایای بیشماری دارد. عدم انجام ختنه در نوزادان، می‌تواند در آینده مشکلات جبران‌ناپذیری را برای فرد به وجود آورد که مهم‌ترین آن، ابتلا به سرطان آلت تناسلی در بزرگسالی است. با ما همراه باشید تا از مزایا، فواید و نکات مثبت ختنه کردن نوزاد پسر خود آگاهی پیدا کنید. سپس تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید نوزاد خود را ختنه کنید یا خیر؟



چرا باید نوزاد پسر ختنه شود؟


ختنه، به معنای بریدن پوست نوک آلت تناسلی نوزادان پسر است. برای انجام این عمل، نوزاد باید از نظر پایداری سلامت جسمی، در وضعیت مطلوبی به سر برد. این عمل، علاوه بر اینکه یک جراحی رایج در ادیان اسلام و یهودیت به شمار می‌رفته و می‌رود، فواید و مزیت‌های زیادی را نیز برای نوزاد به همراه دارد. پس از انجام این عمل، شکل آلت تناسلی تغییر و به عبارتی زیباتر می‌شود. این عمل به دو شکل قدیمی و جدید انجام می‌گیرد: روش قدیمی و پرکاربرد آن، استفاده از یک حلقه پلاستیکی و نخ است. و در روش جدیدتر، با استفاده از تیغ و ابزار جراحی، عمل جدا کردن پیش پوست آلت تناسلی را انجام می‌دهند. 


نوزاد پسر را، ختنه بکنیم، ختنه نکنیم؟


ختنه، به دو علت انجام می شود: اول: ختنه پزشکی: به دلایل پزشکی و برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ادراری، سرطان و ... انجام می‌شود. دوم، ختنه درخواستی، به دلایل مذهبی یا تقاضای والدین و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در آینده، انجام می‌گیرد.


برای اینکه والدین بدانند که نوزاد پسر خود را ختنه بکنند یا نه، در این بخش به فواید و عوارض ختنه کردن اشاره می‌شود:


فواید:


•ختنه کردن نوزاد، احتمال ابتلا به بیماری‌های ناحیه تناسلی، مانند سرطان آلت تناسلی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.


•ختنه، ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند: ایدز و ... را در مردان بسیار کاهش می‌دهد.


•یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل ختنه نوزادان پسر، جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری در یک سال اول زندگی است، زیرا دستگاه تناسلی کودکان بسیار حساس است و کوچکترین آلودگی و عفونتی، می‌تواند مشکلات عمده‌ای را در بزرگسالی برای او ایجاد کند. 


وختنه، همچنین موجب جلوگیری از ابتلای فرد به عفونت پوست ختنه‌گاه می‌شود.


•با انجام عمل ختنه، بهداشت آلت تناسلی، به سادگی صورت می‌گیرد.


عوارض


•مسدود شدن مجاری ادراری


•خونریزی به میزان کم 


•تحریک شدن آلت تناسلی


•برداشتن کم یا زیاد از حد پیش پوست آلت تناسلی


•چسبنده شدن نوک آلت تناسلی


•تورم و التهاب در ناحیه سر آلت تناسلی


بهترین زمان ختنه


بهترین زمان برای انجام عمل ختنه، زمانی است که پوست آلت تناسلی نازک است و به راحتی جدا می‌شود؛ به عبارت دیگر 3 ماه اول عمر نوزاد، مناسب‌ترین زمان برای انجام عمل ختنه می‌باشد. چون در این بازه زمانی، پوست آلت نازک است و نوزاد درد کمتری را احساس می‌کند و به لحاظ روحی نیز آسیب کمتری می‌بیند. همچنین با انجام به موقع این عمل، فرد دچار بیماری فیموز نمی‌شود. فیموز به معنای شرایطی است که پوست ختنه‌گاه، به اندازه‌ای کلفت شده که امکان برش آن غیر ممکن یا بسیار سخت است و ممکن است عوارضی را برای فرد در پی داشته باشد. ما در کلینیک ختنه نوزادان تهران  نوزادان تا شش ماه را به روش حلقه و با بی‌حسی ختنه می‌کنیم.


اگر ختنه نکنیم، چه می‌شود؟


ختنه، به معنای جدا کردن پیش پوست نوک آلت تناسلی نوزادان پسر است که به دو روش حلقه پلاستیبل و روش جراحی انجام می‌شود. پزشکان معتقدند افرادی که ختنه نمی‌کنند، به احتمال زیاد، به مشکلات عدیده‌ای از جمله، عفونت ادراری، سرطان آلت تناسلی، بیماری‌های مقاربتی، عفونت‌های میکروبی و قارچی پوست ختنه‌گاه، فیموز و پارا فیموز (سفت شدن پوست ختنه‌گاه در ساقه آلت تناسلی و ایجاد تورم در این ناحیه که خونرسانی به نوک آلت را با مشکل مواجه می‌کند) و اختلال در عملکرد جنسی دچار می‌شوند. 


افرادی که ختنه شدهاند، می‌توانند در روابط جنسی خود، جزئیات بیشتری را درک، اما در مقابل، احساس رضایت کمتری را تجربه ‌کنند، چون میزان حساسیت و تحریک آلت مردانه با انجام عمل ختنه، کاهش پیدا کرده است و در نتیجه فرد به اوج لذت جنسی دست پیدا نمی‌کند.


با توجه به نکاتی که بیان شد، ختنه نکردن نوزادان پسر، می‌تواند سبب تسریع در انتقال آلودگی از راه مقاربت جنسی و در نتیجه، ابتلای فرد به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، عفونت و همچنین زگیل‌های پوستی شود.


ذکر این نکته الزامی است که می‌توان با رعایت بهداشت و داشتن یک رابطه جنسی ایمن، از بروز مشکلات ناشی از ختنه نکردن پیشگیری کرد.


جمع‌بندی


ختنه معمولاً یک جراحی نسبتاً ساده و بدون عارضه است، اما ممکن است در مواردی با عوارضی نیز همراه باشد. پوست ختنه‌گاه یک لایه نازکی است که سر آلت را می‌پوشاند و برداشتن یا برنداشتن آن، می‌تواند دلایل پزشکی یا فرهنگی داشته باشد. اما با توجه به مطالب عنوان شده، می‌توان این نتیجه را گرفت که انجام عمل ختنه برای نوزاد چه در سال‌های ابتدایی زندگی برای پیشگیری از عفونت‌های دستگاه تناسلی، ادراری و ... و همچنین در ادامه زندگی فرد و جلوگیری از ابتلا به سرطان آلت و زگیل تناسلی، می‌تواند عملی حیاتی با فواید بسیار زیاد باشد.


سؤالات متداول


با توجه به اینکه اگر ختنه انجام شود، برای سلامتی بسیار مؤثر است، ختنه با کدام روش بهتر است؟


بین انجام عمل ختنه با حلقه و یا روش جراحی، تفاوت چندانی وجود ندارد و انجام درست آن توسط پزشک متخصص، عوارض چندانی را برای کودک شما ایجاد نمی‌کند. تنها تفاوت در سن کودک است؛ برای نوزاد زیر شش ماه، روش حلقه توصیه می‌شود، اما برای کودکان بیشتر از یک سال، روش جراحی بهتر جواب می‌دهد.


چه روش‌های مراقبتی برای آلت ختنه نشده وجود دارد؟


می‌توانید قسمت بیرونی آلت تناسلی را با آب و صابون تمیز کنید. سعی کنید پوست آن را به عقب نکشید. از مواد آرایشی دئودورانت بر روی آلت تناسلی خود استفاده نکنید. 

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب