پی آر پی شانه؛ هزینه، عوارض و مراقبت ها

86

پی آر پی شانه چیست؟ چگونه انجام می شود؟ مزایای پی آر پی شانه چه هستند؟ عوارض آن چیست؟ هزینه آن چگونه است؟لطفا تا پایان این متن ما را همراهی کنید زیرا ما قصد داریم درباره پی آر پی شانه؛ هزینه، عوارض و مراقبت های آن برای شما عزیزان  توضیحاتی را ارائه بدهیم.



پی آر پی شانه دقیقا چیست؟


پی ار پی شانه درواقع یک شیوه درمانی جهت درمان کردن بیماریهای عضلانی و البته آسیبهای تاندونها هست. در شیوه پی آر پی شانه از بدن شخص خون گرفته می شود و بعد از آن مواد تشکیل دهنده آن را از هم جدا می کنند و سپس پلاسمای غنی شده از پلاکتش را دوباره به ماهیچه ها و همچنین تاندونهای شانه تزریق میکنند. 


مشکلات شانه دست 


 درحقیقت اغلب مشکلات شانه دست تنها بر روی ناحیه ای کوچک از این اندام تأثیر گذار هستند و درواقع مدت زمان نسبتاً کوتاهی هم ادامه پیدا می کند. ولی بعضی اوقات مشکلی که در شانه هست بخشی از بیماری مزمنی مثل استئوآرتریت و یا پلی میالژی روماتیکا می باشد؛ این بیماری مدت بسیار طولانی در بدن باقی خواهد ماند.


در افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید، درد و یا تورم شانه عادی هستند، استئوآرتریت نسبت به دیگر مفاصل، کمتر بر روی شانهها اثر میگذارد. مگر اینکه پیش از مبتلا شدن به این بیماری، مفصل شانه آسیب دیده باشد.


درمان درد شانه 


همانطوری که گفتیم درد شانه ممکن است که دلایل متعددی داشته باشد. هر کدام از این دلایل هم شیوه درمانی مخصوص به خودشان را دارند. به عنوان مثال جهت درمان دررفتگی مفاصل، شخص حتما به کمک پزشک نیازمند است. در این وضعیت پزشک متخصص درواقع شانه استخوان و یا همان مفصل آسیبدیده را سر جای خودش قرار می دهد. سپس بازو را با ابزارهای مخصوصی میبند. 


پزشکان درواقع سعی میکنند تا جای ممکن از شیوه های غیرجراحی مثل استراحت، گرما درمانی و یا دارو جهت کاهش درد و یا تورم استفاده بکنند. ولی اگر که شانه بعد از انجام گرفتن اولین مراحل درمان بهبودی خاصی پیدا نکرد، پزشک متخصص شانه ما امکان دارد جهت کاهش دادن تورم و درد از شیوه هایی مثل تزریق کورتیکواستروئید به مفصل شانه استفاده بکند. 


بعضی اوقات هم پارگی غضروف و یا حتی سندرم شانه منجمد با استراحت کردن و دارو خوب نمی شود. در این حالت پزشک امکان دارد عمل جراحی را پیشنهاد دهد. درحقیقت یک برنامه درمانی جهت استفاده بیمارانی که به مشکلات شانه مبتلا هستند شامل تمریناتی می باشد که به کشش و تقویت کردن مفصل این اندام کمک می کند. همچنین دامنه حرکتی شخص بیمار را نیز بهبود میبخشد.


مزایای پی آر پی 


بهترین مزیت شیوه پی آر پی شانه این هست که بیماران قادر هستند که بهبودی علائم بیماری خودشان را به صورت کامل احساس کنند. همچنین این شیوه نیاز به درمانهای تهاجمیتر مثل جراحی و یا استفاده طولانی از دارو را کاهش داده و سبب میگردد که شانه عملکرد خودش را به دست بیاورد. طول دوره نقاهت آن هم خیلی کوتاه می باشد.


یکی دیگر از مزیت های این شیوه این هست که هیچ نوع ماده خارجی به بدن وارد نمیگردد و پزشک از فاکتورهای رشد خود فرد که در خون او موجود هست استفاده و بهره گیری می نماید. پس بنابر این احتمال انتقال یافتن بیماریها به صفر خواهد رسید.


مراقبت پس از تزریق پی آر پی شانه


پس از انجام یافتن پروسه تزریق پزشک توصیه میگردد بیمار آن روز را به صورت کامل استراحت کند. همچنین این بهتر است در طول 2 روز اول پس از انجام تزریق میزان فعالیت بخش درمان شده محدود است. با این حال حرکتدادن آن ایرادی ندارد. انجام این کار به شما کمک میکند که در هنگامی که پلاسما در بافتهای اطراف محل تزریق جذب میگردد مفاصل هم بهبود یابند.


هیچگونه دارویی پس از تزریق پی آر پی نباید مصرف گردد واین موضوع از اهمیت بسیار بسیاری برخوردار می باشد. جز این که پزشک شما تجویز دیگری داشته باشد. زیرا مصرف کردن بعضی از داروها امکان دارد بر روی پروسه درمان تأثیر بگذارد و یا سبب ایجاد عوارض بسیار جدی گردد.


به همین علت برای رسیدن به نتیجه ای بهتر  باید حتما مصرف داروهای زیر را پس از پی آر پی متوقف نمایید:


•داروهای ضدالتهاب 


•ویتامینها، مکملها و گیاهان دارویی 


•استروئیدهای سیستماتیک 


عوارض مربوط به تزریق پی آر پی شانه 


مثل سایر تزریقها این شیوه هم امکان دارد عوارضی را به دنبال داشته باشد. با اینکه این عوارض نادر هستند ولی بازهم باید از آنها مطلع شوید:


•ایجاد عفونت جای تزریق


•ایجاد درد در جای تزریق و ایجاد تورم


•ایجاد خونریزی ویا حتی کبودی


•شدیدتر شدن علائم مربوط به بیماری


•ایجاد تغییر رنگ در پوست


•واکنش های آلرژیک به داروی بیحس کننده


•آسیبدیدگی عصب و یا رگهای خونی


•ایجاد سفتی و درد طولانی مدت در جای تزریق


اگر که شما در خصوص عوارض و یا خطرات این شیوه سؤالات بیشتری دارید، می توانید با متخصص و یا پزشک خود نیز مشورت بکنید.


درباره هزینه تزریق پی آر پی شانه 


هزینه درمان درواقع بستگی به بیماری شما دارد. هزینه جهت درمان آرتریت شانه و یا شانه یخ زده با یکدیگر فرق می کنند. علاوه بر این ها شدت بیماری هم امکان دارد بر روی میزان هزینه ها تأثیر گذار باشد. 


سخن آخر 


همانطور که مطالعه کردید ما در این متن درباره پی آر پی شانه، دلایل انجام آن، مزایا، مراقبت ها و همچنین عوارض آن برای شما توضیحاتی را ارائه کردیم، تا درواقع شما به خوبی با شیوه پی آر پی شانه و همچنین چگونگی استفاده از آن و البته مراقبت های بعد از آن به خوبی آشنا بشوید. امیدواریم که با مطالعه این مطالب اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده باشید.


پی آر پی شانه در کلینیک درد پیشگام


کلینیک پیشگام تهران با در اختیار داشتن تجهیزات پی آر پی، اوزون تراپی، فیزیوتراپی، نوار عصب و عضله و با حضور پزشکان مجرب آماده پذیرش مراجعین محترم است. برای دریافت نوبت جهت ویزیت پزشکان متخصص با شماره تلفن ۶۶۵۷۶۹۹۱ تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت دسترسی سریع تر به نوبت دهی پی آر پی شانه، زانو و کمر و نیز نوار عصب و عضله می توانید در هر ساعت از شبانه روز با شماره ۰۹۳۵۳۱۳۴۳۸۳ تماس حاصل فرمایید.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب