قانون کار درمورد معاینات ادواری

112

پس از انجام معاینات بدو استخدام و استخدام افراد، کارفرما باید براساس ماده ۹۲ قانون کار و ماده ۸۸ قانون تامین اجتماعی برای کارمندان و کارگران خود معاینات ادواری را که از معروف‌ترین معاینات در طب کار محسوب می‌شود انجام دهند. معاینات ادواری در فواصل زمانی مشخصی انجام می شوند.



اهداف مهم در معاینات ادواری


تشخیص زود هنگام بیماری های ناشی از کار و دیگربیماری ها در افراد، شناسایی بیماری در مراحل اولیه، کاهش و بررسی صدمات ناشی از کار، شناسایی عوامل بیماری‌زا و جلوگیری از انتقال و انتشار بیماری به دیگر کارکنان، شناسایی اثرات منفی محیط کار بر سلامت شاغلین از اهداف مهم معاینات ادواری به شمار می آید.


در معاینات ادواری چه مواردی بررسی می‌شود؟


مواردی که در معاینات ادواری بررسی می شوند، عبارتند از: اسپیروتری(تست تنفس)، اودیومتری(شنوایی سنجی)، اپتومتری(بینایی سنجی)، تست نوار قلب، آزمایش خون و در صورت درخواست کارفرما تست اعتیاد انجام می شود.


بررسی سلامت ریه در معاینات ادواری: اسپیرومتری (تست تنفس) یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای بررسی عملکرد ریه می‌باشد. در اسپیرومتری حجم‌های ورودی و خروجی به ریه، ظرفیت کلی ریه ها اندازه‌گیری و بررسی می‌شود. هدف از انجام اسپیرومتری در معاینات ادواری تشخیص زود هنگام بیماری‌های ریه، مشخص کردن بیماری‌های شغلی و حفظ سلامت کارکنان می‌باشد. اگر شخصی دارای یکی از علائمی مانند: سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت گوش در هفته‌های گذشته می‌باشد، بهتر است بعد از بهبودی تست تنفس را انجام دهد. برای به دست آوردن نتیجه صحیح، بهتر است چند ساعت قبل از انجام اسپیرومتری از غذاهای سنگین و مصرف سیگار خودداری نمایید.انجام تست اسپیرومتری تقریبا ۱۵ دقیقه زمان می برد. اسپیرومتری یا تست تنفس آزمایشی بی خطر و راحت می باشد.


بررسی سلامت گوش و شنوایی در معاینات ادواری: شنوایی سنجی یا ادیومتری یکی از مواردی است که در معاینات ادواری در طب کار انجام می‌شود. در شنوایی سنجی، از وسیله‌ای به نام ادیومتر یا شنوایی سنج برای بررسی عملکرد شنوایی و اندازه‌گیری حساسیت شنوایی فرد و آستانه‌های شنوایی استفاده می‌شود. انجام تست ادیومتری برای مشاغلی که پر سر و صدا هستند و آلودگی صوتی زیادی دارند ضروری است. انجام این تست به افراد کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل شنوایی اقدامات لازم را انجام دهند. برای اینکه نتیجه دقیق‌تری حاصل شود، بهتر است گوش شما موم نداشته باشد و اگر درگیر سرماخوردگی یا عفونت گوش هستید، انجام تست ادیومتری را به تعویق بندازید.


بررسی سلامت چشم و بینایی در معاینات ادواری: بینایی به عنوان یکی از پر اهمیت ترین حواس پنجگانه در افراد به شمار می‌آید که در زندگی کار افراد نقش مهمی دارد. آزمون‌هایی که برای بررسی بینایی در معاینات ادواری انجام می‌شود، شامل: حدت بینایی یا تیزبینی، دید عمق، دید رنگ و میدان بینایی می‌باشد. هدف از انجام آزمون بینایی سنجی، تشخیص و شناسایی بیماری‌های مربوط به چشم می‌باشد.


بررسی سلامت قلب در معاینات ادواری: در زندگی پراسترس و اضطراب امروزی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار زیاد است. یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر، امروزه در افراد سکته قلبی به شمار می‌آید. با انجام معاینات قلبی این امکان به افراد داده می‌شود تا بتوانند بیماری‌های قلبی خود را زود هنگام تشخیص دهند و اقدامات لازم را در جهت بهبود بیماری انجام دهند، به همین دلیل انجام نوار قلب در معاینات ادواری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در نوار قلب فعالیت‌های الکتریکی قلب که شامل: ضربان و فرکانس قلب است به وسیله الکترودهایی که بر روی سطح پوست بدن قرار می‌گیرند، مشخص می‌شود. اختلالات قلبی، آریتمی و سکته قلبی، گرفتگی رگ های کرونر و هیپرتروفی به وسیله تست نوار قابل تشخیص است.


آزمایش خون و ادرار در معاینات ادواری: شاخص های مورد بررسی در آزمایشات خون در معاینات ادواری شامل: CBC  (شمارش سلول های اجزاء خون که شامل گلبول های قرمز و سفید، پلاکت ها،مقدار هموگلوبین  مقدار هماتوکریت خون)، FBS  (اندازه گیری قند خون)، بررسی آنزیم های کبدی، بررسی چربی خون(شامل کلسترول و تری گلیسیرید ها) و انجام آزمایش اعتیاد( انجام این آزمایش از طریق آزمایش ادرار هم قابل انجام می باشد) می باشند. در صورت درخواست کارفرما امکان بررسی دیگر شاخص های خون نیز می باشد.


معاینات ادواری توسط چه شخصی انجام می شود؟


معاینات ادواری توسط پزشک  طب کار انجام می‌شود. پزشک طب کار پس از گذراندن دوره ۷ ساله عمومی و سپس یک دوره سه ساله و قبولی در آزمون، مدرک لازم را برای کار به عنوان پزشک متخصص طب کار کسب می‌کند.


عدم انجام معاینات ادواری توسط کارفرما


مطابق ماده ۹۲ قانون کار، کارفرما موظف به انجام معاینات ادواری برای کارمندان و کارگران خود می باشد ولی در صورت عدم انجام معاینات ادواری توسط کارفرمایان، کارفرما جریمه خواهد شد و سازمان بهداشت و درمان کارفرما را به دادگاه معرفی می کند.


تشکیل پرونده


برای همه شاغلین پرونده پزشکی تشکیل می‌شود و نتایج معاینات ادواری توسط مراکز طب کار یا مراکز بهداشتی پس از انجام معاینات در پرونده پزشکی افراد ثبت می‌شود.


هزینه معاینات ادواری


پرداخت هزینه‌های معاینات ادواری طب کار که شامل بررسی سلامت قلب، بررسی سلامت ریه، بررسی  سلامت بینایی، بررسی سلامت شنوایی و آزمایش خون می‌باشد، توسط کارفرما پرداخت می‌شود.


نتیجه انجام معاینات ادواری


معاینات ادواری به نوعی پیشگیری ثانویه به شمار می آید که معمولا در فواصل زمانی مشخص که معمولا یک ساله می باشد انجام می شود و با انجام آن با پرداخت کم ترین هزینه می توان به نوعی کارگر خود را بیمه کرد. معاینات ادواری، راهی برای تشخیص قطعی و نهایی بیماری های ناشی از کار نمی باشد و فقط راهی برای تقویت وجود بیماری های شغلی می باشد.اهداف دیگری که معاینات اداواری به دنبال دارد، شامل: توصیه به تغییر شغل یا محدود کردن در افرادی که توانایی انجام کار مورد نظر را ندارند، مطالعه و تحقیق بر روی عوامل زیان بار در محیط کار و شناسایی راه های کنترل عوامل زیان بار و... می باشد.


انجام معاینات ادواری در مرکز تخصصی طب کار آروان


مرکز تخصصی طب کار آروان با بهره‌گیری از تجهیزات معاینات پزشکی و در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های اختصاصی فعال قادر به انجام معاینات ادواری کلیه ارگان‌ها و سازمان‌ها است. امکان نمونه‌گیری در محل به دلیل در اختیار داشتن تجهیزات ویژه آزمایشگاهی وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌های 

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب