راهکارهایی برای درمان کمر درد در منزل

56

کمر درد یکی از مشکلاتی است که به سبب سبک زندگی یا نوع کاری که انجام می دهیم به یک معضل فراگیر تبدیل شده است. اغلب افراد میانسال و مسن دچار کمر درد می شوند، اما جوانان نیز به سبب تغییر رفتار و نوع زندگی امروزه در معرض این آسیب هستند. آسیب در ناحیه کمری می تواند منجر به مشکلات جدی برای شخص شود و نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشد. در بسیاری از موارد شخص نیاز به عمل ندارد و با رعایت برخی نکات می تواند درد کمر را بشدت کاهش دهد یا از بین ببرد. خوشبختانه امروزه راهکارهایی برای درمان کمر درد در منزل وجود دارد. در این وبلاگ دکتر آریاسب دارایی سعی داریم به معرفی راهکارهایی برای درمان کمر درد در منزل بپردازیم.



عومل موثر در ایجاد کمر درد


عوامل زیادی در بوجود آمدن کمر درد تاثیر دارند که به سن یا دوره خاصی محدود نمی شود. افراد پیر و جوان هردو به دلایل مختلف در معرض ابتلا به این عارضه هستند. در این بخش می خواهیم برخی از مهمترین عوامل بوجود آمدن کمر درد را معرفی کنیم.


کشیدگی، آسیب یا تنش از عوامل کمر درد است. دلایل مکرر کمر درد عبارتند از:


•کشیدگی عضلات یا رباط ها


•اسپاسم عضله


•تنش عضلانی


•دیسک های آسیب دیده


•آسیب، شکستگی یا زمین خوردن


فعالیت های که منتهی به فشار و اسپاسم می شوند عبارتند از:


•بلند کردن غیر اصولی اجسام


•بلند کردن چیزی که خیلی سنگین است


•حرکتی ناگهانی


•مشکلات ساختاری


همچنین می توان شرایط کاری یا نوع رفتار شخص را نیز از عوامل مهم برشمرد :


•نحوه غلط خوابیدن


•نشستن مکرر و طولانی مدت پشت میز


ورزش کردن


یکی از بهترین راه های کاهش یا درمان کمر درد چه در منزل یا محیط کار و باشگاه، انجام ورزش می باشد. در ورزش حرکات بسیار زیادی وجود دارد که می تواند منجر به کاهش درد مفاصل و عضلات پشتی شود. از عوامل درد در ناحیه پشتی ضعف عضلات بزرگ و کوچک در این ناحیه و یا کشیدگی آن ها در اثر عوامل مختلف است. 


همچنین ورزش سبب آزادسازی هورمن اندورفین (هورمن کاهش دهنده درد در مغز) می شود. با ورزش می توان به سادگی عضلات نگهدارنده پشتی را تقویت کرد و این به خودی خود سبب کاهش یا از بین رفتن دردهای کمر و پشت با منشا عضلانی می شود. 


در این بخش به معرفی چند حرکت ساده ورزشی خواهیم پرداخت که سبب کشش و تقویت عضلات پشتی و کمری و همچنین کاهش چشمگیر درد در این نواحی می شود.


حرکت زیر یکی از مناسبترین ورزش ها و از جمله راهکارهایی برای درمان کمر درد در منزل است. این حرکت را بصورت مداوم و هرگاه که وقت آزاد داشتید به مدت طولانی انجام دهید. این شیوه سبب کاهش درد کمر در نواحی پایین کمر و همچنین برای درد سیاتیک نیز مفید است.



یکی دیگر از مفیدترین ورزش ها برای کاهش درد کمر انجام حرکت کشش گربه است. این حرکت سبب کشش عضلات کمری و تقویت عضلات پشتی می شود. از فواید دیگر این حرکت ایجاد انعطاف پذیری در ستون فقرات است.



از جمله راهکارهایی برای درمان کمر درد در منزل انجام حرکتی است که به طور خلاصه در ادامه به آن میپردازیم. برای انجام این حرکت رعایت این نکات الزامی است:


•دست ها را باز کرده و کف دست را بر روی زمین قرار دهید و مراقب باشید هنگام اجرای حرکت شانه ها از زمین جدا نشوند.


•با چسباندن کمر خود به زمین دقت کنید که بالاتنه به چپ و راست حرکت نکند.


•پاها را کنار هم نگه دارید.


•ابتدا در یک سمت شش تا هشت بار انجام دهید و سپس در سمت دیگر به همین میزان حرکات را تکرار کنید.


•به گونه ای آرام حرکات را انجام دهید که در پایین کمر، فعالیت عضلات درگیر را حس کنید.


•مراقب باشید هنگام انجام حرکات به هیچ عنوان ضربه نزنید.



از سرما و گرما استفاده کنید


سرما و گرما از جمله راهکارهایی برای درمان کمر درد در منزل است که نتایج مثبت آن در تحقیقات ثابت شده است. اگر بلافاصله پس از بوجود آمدن آسیب کمری بر روی آن یخ بگذاریم باعث متوقف شدن روند آسیب و کاهش التهاب می شود. 


همچنین سرما سبب بی حسی موضعی در ناحیه آسیب دیده می شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که بیش از 20 دقیقه به طور مداوم یخ را بر روی ناحیه آسیب دیده نگذارید زیرا موجب سرما زدگی پوست می شود.


کیسه یا پد گرمکن نیز می تواند درد عضلات سفت شده و دردناک را تسکین دهد. البته باید دقت کرد که دمای آن بیش از اندازه نباشد تا منجر به سوختگی نشود.


 از محصولات ضد درد استفاده کنید


انواع مختلف داروها و محصولات ضد درد وجود دارند که سبب کاهش درد در نواحی کمری می  شود. پمادهای حاوی کپسایسین با گرم کردن موضعی ناحیه ی آسیب دیده، سبب تسکین درد می شود. همچنین کپسایسین در درمان درد آرتروز نیز مفید است.


پمادهای دارای منتول اثر سرد کنندگی دارند و درد نواحی کمر و پشت را بصورت موقت کاهش می دهند. البته باید در نظر داشت استفاده بیش از حد آن ها گاهی موجب حساسیت بیشتر در مقابل درد می شود.


آرنیکا را امتحان کنید


عصاره گیاه آرنیکا در بهبود درد عضلانی، جراحات سطحی، تورم و کبودی اثر مفید دارد. طبق تحقیقات، مصرف آرنیکا همراه با طب سوزنی و ماساژ برای کاهش دردهای عضلانی و همچنین آرتروز بسیار تاثیرگذاز است. عصاره این گیاه سبب بهبود گردش موضعی خون می شود و در درمان دردهای عضلات و روماتیسمی مفید است.


استفاده از کفش های مناسب


یکی از مهمترین عوامل درد پشت و کمر کفش های نامناسب و غیر استاندارد است. کفش هایی که سایز آن اندازه پا نیست موجب کشیدگی عضلات پا، پشت، کمر و حتی شانه و گردن می شود. کفش های پاشنه بلند بدن را از حالت تعادل و تراز عضلانی خارج کرده و سبب آسیب های جدی به کمر و زانو می شود.


پوشیدن کفش های بسیار تخت سبب فشار مضاعف بر پشت و کمر و همچنین پاشنه و زانو می شود. افرادی که به طور مداوم دچار کمر درد هستند باید از کفش ها و کفی های طبی استفاده کنند. تاثیر کفش مناسب بر کمر درد باعث می شود که این مورد یکی از مهمترین راهکارهایی برای درمان کمر درد در منزل و یا محیط کار به حساب بیاید. 


جمع بندی


کمر درد با توجه به تاثیرات زیادی که بر زندگی و نحوه کارکردن ما دارد یکی از نگرانی هایی است که همواره افراد را در شرایط مختلف مورد تهدید قرار می دهد. با توجه به نوع آسیب وارده بر کمر می توان با رعایت نکاتی شدت درد در این ناحیه را بطور چشم گیری کاهش داد و یا از بین برد. از جمله مهمترین راهکارهایی برای درمان کمر درد در منزل که می توان نام برد اصلاح نوع نشستن و همچنین خوابیدن است، بطوریکه بدن در شرایطی قرار نگیرد که به کمر و پشت فشار زیادی وارد شود. همچنین استفاده از کفش مناسب و انجام چندین حرکت ورزشی ساده می تواند به درمان کمر درد منجر شود.


سوالات متداول 


در چه شرایطی برای درمان درد کمر باید به دکتر مراجعه کرد؟


اکثرا برای درمان کمر درد در مراحل ابتدایی می توان از حرکات کششی و ورزشی برای بهبود آن بهره گرفت، اما زمانیکه این درد شدت گرفت و یا احساس گزگز شدید در پاها حس شد باید حتما هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کرد.


آیا خواب نیز تاثیری در بهبود یا بوجود آمدن کمر درد دارد؟


تحقیقات نشان می دهد که خواب ناکافی می تواند شدت درد را بیشتر کند. همچنین تشک های نامناسب و غیر طبی خود یکی از عوامل بوجود آمدن کمر درد هستند.

پست های اخیر از دکتر آریاسب دارائی :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب