فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر

51

درمان دیسک کمر به کمک فیزیوتراپی، تأثیر زیادی بر بهبود بیماران دچار دیسک کمر می‌تواند داشته باشد. با انجام فیزیوتراپی، علاوه بر بهبود دیسک کمر، می‌توانید آموزش‌های لازم را برای جلوگیری از صدمات بعدی کسب کنید. از شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای ستون فقرات رخ دهد، فتق دیسک کمر است. درد شدید و محدودیت حرکتی، از جمله عوارض فتق دیسک کمر است.

درمان دیسک کمر با استفاده از درمان‌های فیزیکی، روشی کمک کننده است تا بیمار بتواند سلامت عضلات و استخوان‌های خود را هرچه زودتر به دست بیاورد. فیزیوتراپی می‌تواند توان، کارایی و قدرت عضله را افزایش داده و درد ناشی از بیماری را بهبود بخشد.

دیسک کمر چیست؟

غضروف‌هایی که بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارند، دیسک کمر نامیده می‌شوند. این مایع ژلاتینی، مانند یک بالش و ضربه‌گیر، می‌تواند فشار وارده به کمر را تحمل کرده و سبب جابه‌جایی و لغزش راحت و آسان مهره‌ها بر روی یکدیگر شود. دیسک کمر، بر اثر علل گوناگونی مانند بلند کردن اشیای سنگین در حالت نامناسب، ورزش کردن غیر اصولی، وزن زیاد، افزایش سن و ایستادن یا نشستن به مدت طولانی، می‌تواند ایجاد شود.

فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر

فیزیوتراپیست برای درمان دیسک کمر، حرکات و ورزش‌هایی را به بیمار ارائه می‌دهد که فرد با انجام این حرکات می‌تواند ماهیچه‌های پیرامون ستون مهره‌ها را تقویت کند. با تقویت ماهیچه‌ها، میزان فشار روی دیسک کاهش پیدا کرده و درد ناشی از آن، تا حدود زیادی بهبود پیدا می‌کند.

این حرکات و تمرینات اصلاحی، علاوه بر بهبود و درمان دیسک کمر، با تقویت عضلات پیرامون مهره‌ها، بدن را آموخته می‌کند تا از دردهایی که ممکن است در آینده برای کمر اتفاق بیفتد هم محافظت کند. این نکته را باید عنوان کرد که شدت و ضعف عارضه دیسک کمر برای هر بیمار متفاوت است و به تبع، درمان‌های فیزیوتراپی آن نیز باید از فردی به فرد دیگر، متفاوت باشد.

برای درمان دیسک کمر، 2 روش فیزیوتراپی وجود دارد:

·       فیزیوتراپی انفعالی. قبل از شروع تمرینات، استفاده از پد گرم برای گرم کردن عضلات، و بعد از انجام تمرین، استفاده از کمپرس سرد برای آرامش عضلات و بافت نرم انجام می‌گیرد. همچنین در این مرحله از فیزیوتراپی، ممکن است از تحریک الکتریکی نیز استفاده شود.

·       فیزیوتراپی فعال. متمرکز بر انجام تمرینات اصلاحی برای درمان دیسک کمر، مانند تمرینات کششی است.

اقدامات و تمرینات اصلاحی برای درمان دیسک کمر

روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود و درمان دیسک کمر در فیزیوتراپی وجود دارد. مهم‌ترین روش‌های درمانی دیسک کمر در فیزیوتراپی عبارتند از:

·       انجام فیزیوتراپی با دستگاه. الکتروتراپی، مگنت تراپی، اولتراسوند و لیزر درمانی. دستگاه‌های فیزیوتراپی موجب ترمیم بافت آسیب‌دیده، جلوگیری از ارسال پیام درد به مغز و بالا رفتن گردش خون در عضلات و اندام‌ها می‌شوند.

·       ماساژ درمانی

·       آب درمانی

·       سرما و گرما درمانی

·       تمرینات اصلاحی کشش کمر

·       درمان دستی (مانُوال تراپی)

فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر، دارای چه مزایایی است؟

فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر، دارای 4 مزیت است:

·       بهبود و کاهش دردهای ممتد کمر. دردهای ادامه‌دار، اولین نشانه دیسک کمر است. اگر بیرون‌زدگی دیسک به نخاع فشار وارد کند، موجب شدت درد می‌شود. می‌توان گفت، مهم‌ترین فایده فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر، کاهش درد کمر و حتی بهبود آن است.

·       فراهم آوردن شرایطی مناسب برای راه رفتن. فشار و درد ایجاد شده روی ستون فقرات، مانعی برای راه رفتن درست فرد است. فیزیوتراپی می‌تواند محدودیت‌ها و مشکلات ایجاد شده در راه رفتن را که تأثیر منفی بر روحیه بیماران دارد را نیز بهبود ببخشد.

·       بالا بردن تعادل در بدن. دیسک کمر موجب بر هم خوردن تعادل فرد و همچنین عدم توانایی در انجام کارهای ساده می‌شود. فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر، کمک می‌کند تا توازن بدن بالا رفته و توانایی حفظ تعادل بدن بالا رود.

·       بهبود آسیب کمر و عدم نیاز به جراحی. بیمارانی که برای درمان دیسک کمر خود از روش فیزیوتراپی استفاده کرده‌اند، در اغلب موارد، نیازی به جراحی ندارند. فیزیوتراپی قادر است تا آسیب‌های وارده به کمر را تا حدود زیادی بهبود بخشد.

معایب فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر چیست؟

فیزیوتراپی، روشی غیر تهاجمی برای درمان دیسک کمر به کمک حرکات اصلاحی است. عوارض ناخواسته و حادی برای این درمان گزارش نشده است. اما ممکن است با انجام فیزیوتراپی، یک یا چند مورد از عوارض زیر برای بیمار ایجاد شود:

·       تشنج: یکی از مشکلاتی که ممکن است با انجام فیزیوتراپی برای بیمار رخ دهد. در این صورت باید فوراً این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

·       خستگی: انجام برخی از تمرینات ممکن است برای بیمار خسته کننده باشد. برای رفع این مشکل، باید تمرینات فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر تعدیل و کم شود تا بیمار از انجام آنها زده نشود.

·       تشدید درد: ورزش‌هایی که سبب ایجاد تغییر در نحوه استفاده از عضلات می‌شود، ممکن است درد را نیز تشدید کند که البته با گذشت چند روز از انجام تمرینات فیزیوتراپی و عادت کردن عضلات به آنها، درد کاهش می‌یابد.

·       آسیب‌دیدگی بافت نرم. ممکن است با انجام تمرینات اصلاحی فیزیوتراپی، بافت نرم کمر دچار آسیب شود که این موضوع بسیار نادر است.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی تا چه حد مؤثر است؟

فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر، روشی مؤثر، ایمن و غیر تهاجمی است. این روش برای همه افراد در هر سنی قابل انجام است. حرکات اصلاحی فیزیوتراپی، موجب بهبود گردش خون و افزایش دامنه حرکتی مفاصل ستون مهره‌ها می‌شود.

فیزیوتراپیست با ارزیابی و بررسی وضعیت بدنی و میزان آسیب‌دیدگی هر بیمار، تمرینات و حرکات اصلاحی متناسب با نیاز او را برای درمان دیسک کمر ارائه می‌کند. تمرینات آموزشی ارائه شده به بیمار، به‌گونه‌ای است که او می‌تواند به تنهایی و در خانه نیز آنها را انجام دهد.

جمع‌بندی

فیزیوتراپی، روشی نوین برای بهبود کارایی و عملکرد اندام‌هایی از بدن است که در اثر عوامل بیرونی آسیب دیده‌اند. فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر خفیف، پارگی دیسک کمر و حتی پس از عمل دیسک کمر، روشی عالی را با هزینه کم، اما ایمن‌تر برای بیماران فراهم کرده است تا به راحتی بتوانند توان خود را برای انجام فعالیت‌های روزمره، بازیابی کنند.

فیزیوتراپی می‌تواند جایگزینی مناسب برای عمل جراحی کمر یا عوارض ناخواسته دارو درمانی شود.    

سؤالات متداول

1. آیا درمان پارگی دیسک کمر با فیزیوتراپی ممکن است؟

در مواردی ممکن است دیسک کمر با از دست دادن آب، تِرَک خوردن و پارگی همراه باشد. بهترین درمان دیسک کمر پاره شده، تمرینات کششی و دستکاری ستون مهره‌ها با جا انداختن آنهاست. سپس به کمک گرما، سرما و لیزر درمانی، سعی در کاهش اسپاسم عضلات درگیر دارد.

در این روش با انجام تمرینات مناسب و مخصوص، حرکت را به مهره‌ها برگردانده و از قدرت شفابخش بودن بدن نیز برای رفع پارگی دیسک کمک گرفته می‌شود.                       


پست های اخیر از دکتر آریاسب دارائی :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب