بهترین درمان سیاتیک چیست؟

27

میلیون ها نفر سراسر دنیا به بیماری سیاتیک مبتلا هستند. بیماری که درد و ناراحتی زیادی همراه خود دارد و کیفیت و نحوه زندگی کردن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. دانستن علل و یافتن پاسخ این سوال که بهترین درمان سیاتیک چیست برای کسانی که به آن مبتلا هستند بسیار حائز اهیمت است. در این مقاله سعی داریم که با معرفی سیاتیک و نشانه های ابتلا به آن، راه های درمان این عارضه را نیز بررسی کنیم. با توجه به تغییر سبک زندگی در دنیای امروزه شاهد افزایش ابتلا به انواع بیماری های مربوط به ستون فقرات و عارضه های عصبی  هستیم. با رعایت برخی نکات ساده به راحتی می توان از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کرد.


بهترین درمان سیاتیک


سیاتیک چیست؟


سیاتیک یکی از هزاران عصب موجود در ساختار بدنی ماست. این عصبی از ستون فقرات شروع شده و با عبور از ران و رسیدن به زانوها، پاها را عصب دهی  می کند. عوامل متعددی وجود دارد که سبب آسیب به سیاتیک می شود. بسته به اینکه شدت و میزان آسیب به عصب چقدر است گزینه های درمانی متفاوتی وجود دارد. 


درد عصب سیاتیک ناشی از کشیدگی یا آسیب مستقیم به آن می باشد. در ادامه به بررسی علل اصلی آسیب و با معرفی راه های درمان به به این سوال پاسخ خواهیم داد که بهترین درمان سیاتیک چیست؟


علل شایع سیاتیک


دلایل زیادی برای ابتلا به در سیاتیک وجود دارد که در این بخش به معرفی مهمترین عوامل میپردازیم: 


تنگی کانال نخاعی: تنگی کانال نخاعی از مهمترین عوامل ابتلا به درد سیاتیک است. عصب ها از طریق کانال های نخاعی به اندام های مختلف بدن منتقل می شوند. تنگی این کانال ها سبب فشار بر عصب شده و در نتیجه درد شدیدی را به همراه خواهد داشت.


دیسک کمری پیچیده: یکی از شایع ترین علل ساتیک دیسک کمری یا دیسک ریزشی است. زمانیکه کمر دچار دبیرون زدگی دیسک می شود، مایع داخل دیسک به سمت خارج فشار وارد کرده و در نتیجه عصب مجاور را درگیر می-کند. در قسمت کمر این فشار به سیاتیک منتقل شده و منشا درد سیاتیک خواهد بود.


سپاندیلولیستز: این حالت زمانی رخ می دهد که مهره ها دچار نامنظمی شوند و اصطلاحا عقب یا جلوتر قرار گیرند. این ناهمگونی سبب فشار بر عصب سیاتیک خواهد بود.


صدمه یا آسیب: آسیب به نواحی پشت، کمر یا باسن و ران می تواند سبب آسیب جدی به عصب سیاتیک شود. 


علائم آسیب عصب سیاتیک


زمانیکه عصب سیاتیک دچار آسیبی شود علائمی مانند: درد، سوزش در پاها، ضعف عضلانی و بی حسی را به دنبال خواهد داشت. همچنین درد در ناحیه کمر و باسن نیز می تواند از علائم درد سیاتیک باشد. درد بارزترین نشانه آسیب عصب سیاتیک است. اما این آسیب نشانه های دیگری نیز دارد :


•شدت گرفتن درد با حرکت


•بی حسی و ضعف در پاها که در موارد شدیدتر احساس و یا حرکت در پاهای خود را از دست بدهید.


•احساس گز گز دردناک در پا یا انگشتان 


•یکی از علائم درد سیاتیک بی‌اختیاری یا عدم توانایی در کنترل مثانه و روده است، که با مشاهده این نوع از آسیب باید سریعا به پزشک مراجعه شود.


در ادامه به بررسی این نکته می پردازیم که بهترین درمان سیاتیک چیست؟


روش‌های درمان سیاتیک


کاهش یا از بین بردن درد و همچنین افزایش دامنه حرکتی از اهداف روش های درمان سیاتیک است. روش های مختلفی برای درمان سیاتیک مورد استفاده قرار می گیرد که در این بخش به مهمترین آن ها خواهیم پرداخت.


داروهای غیر استروئیدی سیاتیک


این نوع از داروها سبب کاهش تورم و التهاب می شوند. مسکن ضدالتهاب و غیر استروئیدی(NSAID) مانند: ایبوپروفن، ناپروکسین و آسپرین بهترین داروها برای گرفتگی سیاتیک هستند. بسیاری از افراد این داروها را بدون نسخه و تجویز مصرف می کنند، اما پیشنهاد می شود حتما در رابطه با مصرف آن ها با پزشک متخصص مشورت کنید.


داروهای شل کننده عضلات برای درد سیاتیک


این داروها مانند متوکاربامول باکلوفن و تیزانیدین سبب کاهش فشار عضلات به عصب سیاتیک می شوند و در نتیجه در را کاهش می دهند. اگر داروهای غیر استروئیدی و شل کننده عضلات نتوانند درد را کاهش دهند، پزشک مسکن های قوی تری را تجویز می کند. همچنین داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین و پرگابالین انتقال درد را به نخاع کم کرده و در نتیجه برای درد سیاتیک مفید هستند. 


بهترین آمپول برای درد سیاتیک چیست؟


تزریق کورتیکواستروئید‌ها درد و التهاب را  در اطراف ریشه عصبی از بین می برد. البته باید در نظر داشت مصرف کورتون در بازه زمانی طولانی می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل باید حتما زیر نظر پزشک استفاده شود.


پماد برای درد سیاتیک


پمادهایی مانند: متیل سالیسیلات، منتول، سالاسیلات ترولامین، کپسایسین و کانابیدیل (CBD)می تواند برای تسکین درد سیاتیک مفید باشد.


طب مکمل برای درمان سیاتیک


امروزه در کنار علم پزشکی روش های دیگری هم بعنوان طب مکمل یا جایگزین برای درمان برخی بیماری‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد سیاتیک نیز روش هایی وجود دارد که می تواند با استفاده از آن ها به درمان و کاهش درد کمک کرد.


•با استفاده از طب سوزنی می توان به مقدار زیادی و یا حتی به طور کامل به درمان درد سیاتیک کمک کرد.


•ماساژ درمانی هم یکی از روش هایی است که برای درمان سیاتیک و کاهش درد آن بسیار مفید است.


درمان سیاتیک با ورزش


ورزش کردن یکی بهترین و مفیدترین راه هایی است که می توان برای درمان سیاتیک مورد استفاده قرار گیرد. درواقع در پاسخ به این سوال که بهترین درمان سیاتیک چیست؟ می توان از ورزش بعنوان یکی از بهترین راه های درمان درد سیاتیک نام برد.


حرکات کششی برای تقویت عضلات و همچنین انجام پیاده روی مناسبترین ورزش برای دیسک کمر و درد سیاتیک است. از پیلاتس و یوگا نیز بعنوان مفیدترین ورزش برای سیاتیک نام برده می شود. 


جمع بندی


یافتن پاسخ این سوال که بهترین درمان سیاتیک چیست؟ با توجه به پیشرفت علم و روش های درمانی کار دشواری است. اما می توان از مجموعه ای از روش ها بعنوان بهترین درمان سیاتیک نام برد. عوامل متعددی در شکل گیری درد سیاتیک دخیل هستند که با رعایت نکاتی می توان از آنها جلوگیری کرد. 


همچنین باید در نظر داشت که با ورزش و انجام حرکات ورزشی زیر نظر متخصص و یا فیزیوتراپ می توان به سادگی به درمان این عارضه پرداخت. انتخاب سبک درست زندگی و پرهیز از رفتارهای پرخطر می تواند از ابتلا به عارضه درد سیاتیک کاملا جلوگیری کند.


سوالات متداول 


چه زمانی درد سیاتیک نیاز به عمل جراحی دارد؟


زمانیکه درد شدت غیر قابل تحملی داشته باشد و در موارد بسیار نادر شخص توانایی کنترل معده و روده خود را از دست دهد، باید سریعا به پزشک جهت انجام جراحی مراجعه شود.


آیا راه های دیگری نیز برای درمان سیاتیک وجود دارد؟


برای یافتن این سوال که بهترین درمان سیاتیک چیست مواردی بیان شد، اما می توان به این موارد هم اشاره کرد:


•درمان سیاتیک با فیزیوتراپی


•درمان درد عصب سیاتیک با جا انداختن


•تسکین درد سیاتیک با کمپرس سرد و گرم

پست های اخیر از دکتر آریاسب دارائی :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب