تاثیر فیزیوتراپی بر دیسک کمر

53

فتق دیسک شایع ترین تشخیص در بین ناهنجاری‌های ستون فقرات است که 2 تا 3 درصد از جمعیت جهان را مبتلا می‌کند. با افزایش سن، رباط هایی که دیسک را در جای خود نگه می‌دارند به طور طبیعی شروع به تحلیل می‌کنند. با پیشرفت بیماری، یک فشار نسبتاً جزئی یا یک حرکت پیچشی می‌تواند عامل پارگی دیسک شود. در نتیجه این جابجایی، دیسک به اعصاب نخاعی فشار می‌آورد و اغلب باعث درد شدید می‌شود. کمردرد معمولا ورزش کردن و یا توانایی انجام کارهای ساده مانند لباس پوشیدن یا تمیز کردن خانه را مختل می‌کند. برای درمان بیمار می‌توانو از فیزیوتراپی دیسک کمر استفاده کند. 


فیزیوتراپی دیسک کمر


مهره ها و دیسک‌های کمر چگونه کار می‌کنند؟


در بین مهره‌های ستون فقرات دیسک هایی وجود دارند که این دیسک‌ها ضربه‌ها را در حین راه رفتن، دویدن، پریدن و یا هر فعالیت دیگر جذب می‌کند. همچنین دیسک به اتصال مهره‌ها به یکدیگر کمک می‌کند و این امکان را برای حرکات صاف و زیبای ستون فقرات فراهم می‌کند،مانند خم شدن به جلو و عقب.  دیسک بین مهره ای از یک هسته ژله مانند درونی تشکیل شده‌ و توسط یک پوشش فیبری سخت احاطه شده‌اند. این لایه فیبری سخت از لایه های زیادی از ورقه های غضروفی فیبروغضروفی تشکیل شده است که هنگام عبور از روی یکدیگر به صورت مورب از یکدیگر عبور می‌کنند. این مقدار قدرت زیادی به دیسک اضافه می‌کند تا ستون فقرات بتواند حرکت کند. 


مهره ها یعنی ستون فقرات، نخاع را در خود جای داده اند که از مغز تا انتهای ستون فقرات کشیده شده و به انتهای ستون فقرات ختم می‌شود. بسیاری از اعصاب از نخاع در داخل مهره ها منشعب می‌شوند و به قسمت‌های مختلف بدن می‌روند.


علائم شایع دیسک کمر


علائم مرتبط با دیسک کمر بسته به محل قرارگیری دیسک آسیب دیده در ستون فقرات ممکن است متفاوت باشد. برخی از علائم رایج‌تری که ممکن است بیمار تجربه کند عبارتند از:


●سوزش، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پشت، باسن، پاها و / یا پاها


●دردی که هنگام نشستن، سرفه، عطسه یا خم شدن تشدید می شود


●درد هنگام خم شدن یا پیچ خوردن


●ضعف در پاها


راه حل های بسیاری برای این مشکل وجود دارد که شامل جراحی های گران قیمت یا داروهای است، اما فیزیوتراپی دیسک کمر هم یکی از راه حل‌های ممکن است. پس اگر فکر می‌کنید ممکن است فتق دیسک یا سایر مشکلات کمردرد داشته باشید، فیزیوتراپی می‌تواند کمک کند. توصیه می‌‌کنیم در اسرع وقت با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید. 


تاثیر فیزیوتراپی بر دیسک کمر


یکی از دلایل رایج کمردرد، فتق دیسک است، اما فیزیوتراپی می تواند کمک کننده باشد. تخمین زده می شود که 60 تا 80 درصد افراد در طول زندگی خود نوعی کمردرد را تجربه می کنند. بسیاری از مردم سعی می کنند برای تسکین به داروها تکیه کنند و مشکلات سلامتی دیگری برای خود ایجاد می‌کنند.


فتق دیسک می‌تواند در هر جایی در امتداد ستون فقرات رخ دهد، اما ناحیه تحتانی کمر، نقطه ای است که بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. کمردرد می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف باشد، اما در بسیاری از موارد، نتیجه فتق دیسک است. یکی از گزینه‌های درمان درد کاملاً ایمن، مؤثر و غیرتهاجمی، فیزیوتراپی دیسک کمر است. این برای کمک به بیماران در هر سنی طراحی شده است که از جراحات یا بیماری های مرتبط با سن خود بهبود یابند.


یک فیزیوتراپ ماهر از درمان‌های هدفمند برای کاهش و تسکین کمردرد و التهاب، بهبود جریان خون و بازیابی دامنه حرکتی استفاده می‌کند. همچنین فیزیوتراپیست ها به صورت حرفه ای آموزش دیده‌اند تا وضعیت بیمار را ارزیابی کنند و تمرینات صحیح را برای رفع نیازهای بیمار ارائه دهند.


پس اکثر انواع فتق دیسک را می‌توان با فیزیوتراپی درمان کرد و نیازی به ترمیم جراحی ندارد. برنامه های فیزیوتراپی و توانبخشی برای تسکین و بهبودی بیمار، محدود کردن آسیب یا ناتوانی اضافی و افزایش دامنه حرکتی و کیفیت زندگی اختصاص داده شده است. همچنین بیمار می‌تواند بیشتر تمریناتی که به او آموزش داده می‌شود را به تنهایی در خانه نیز انجام دهد، بنابراین بیمار می‌تواند درمان را خارج از قرار ملاقات ادامه دهد.


ایا سیاتیک با فیزیوتراپی قابل درمان است؟ 


اگر فتق دیسک دارید، می‌توانید به بیماری به نام سیاتیک مبتلا شوید. فتق دیسک در قسمت تحتانی کمر به دلیل فشار اضافی که به عصب سیاتیک وارد می‌کند به همان اندازه دردناک می‌شود. عصب سیاتیک از چندین شاخه عصب نخاعی تشکیل شده است که از ستون فقرات به سمت پائین حرکت می‌کنند. اگر عصب سیاتیک به دلیل فشار اضافی تحت فشار قرار گیرد، درد شدید و ناراحت کننده ای را احساس خواهید کرد که از ناحیه باسن، در امتداد پشت ساق پا و در ساق پا و پا منتشر می‌شود.


اما خبر خوب این است که فیزیوتراپی می‌تواند درد ناشی از این بیماری را کاهش دهد. وقتی جوان تر هستید، دیسک های ستون فقرات شما تقریباً 80 درصد از آب تشکیل شده است. با این حال، با افزایش سن، محتوای آب کاهش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود دیسک‌ها کمتر انعطاف پذیری باشند که خطر پارگی یا مشکلات دیگر را افزایش می‌دهد.


برخی از دلایل رایج دیگر فتق دیسک عبارتند از:


●حرکات پیچشی مکرر (محل کار یا آسیب های ورزشی)


●آسیب های تروماتیک


●وزن بیش از حد بدن یا چاقی


●ورزش های تاثیرگذار


●بلند کردن اجسام سنگین، یا بلند کردن نادرست چیزها


علت فتق دیسک کمر چیست؟


دیسک‌های ستون فقرات ضربه گیرهای بدن ما هستند. دیسک‌ها در بین مهره های استخوانی مانند پدهای نرم و لاستیکی جای گرفته اند و در تشکیل ستون فقرات کمک می‌کنند. ساختار دیسک های ستون فقرات بدین شکل است که یک حلقه ضخیم بیرونی غضروف و یک ماده ژل مانند داخلی دیسک‌ها را ساخته است. آنها طوری کار می کنند که به پشت ما اجازه می دهند به راحتی خم شود. ستون فقرات همچنین به محافظت از اعصاب شکننده و نخاع شما کمک می کند. اگر غضروف دیسک ستون فقرات شما آسیب دیده یا دچار نقص شود، ماده ژل مانند می‌تواند به بیرون نفوذ کند. این فتق باعث افزایش فشار بر روی اعصاب می شود. نتیجه درد شدید در ناحیه کمر است. حتی مقدار کمی فشار روی اعصاب نخاعی می تواند باعث بی حسی، ضعف و درد شود.


کلام اخر


نام‌های بسیار دیگری نیز در رابطه با فتق دیسک استفاده می‌شود، مانند «دیسک برآمده» و «پارگی دیسک». صرف نظر از نام، درمان این وضعیت دردناک یکسان است و فیزیوتراپی می‌تواند کمک کننده باشد. بیماران در هر سنی  برای تسکین و آموزش تکنیک‌های مدیریت درد می‌توانند به صورت منظم به فیزیوتراپ مراجعه کنند. 

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب