آیا میکرونیدلینگ دردناک است؟

41

امروزه به دلایل مختلف، توجه افراد به زیبایی افزایش زیادی یافته است. به دلیل نیاز زیادی که برای زیبایی به وجود آمده است، روش‌های مختلفی برای زیبایی صورت و بدن ابداع شده است. از میان روش‌هایی که وجود دارد، افراد به دنبال روشی هستند که کمترین درد، کمترین هزینه و بیشترین کیفیت را برخوردار است . یکی از مشهورترین روش‌های زیبایی، میکرونیدلینگ است که معمولاً افراد به دلیل درد آن، از انجام میکرونیدلینگ خودداری می‌کنند، درحالی که با توجه به نکاتی که در ادامه گفته شده است، می‌توانیم به وسیله‌های مختلف، حتی این روش را بدون درد انجام دهیم.


میکرونیدلینگ


 میکرونیدلینگ همراه با درد است؟


سوالات زیادی در رابطه با درد هنگام انجام میکرونیدلینگ وجود دارد که فکر زیباجویان را به خود درگیر کرده است. در هنگام انجام این روش، ممکن است دردهایی در حین انجام این پروسه به وجود آید. درد‌های حین انجام میکرونیدلینگ، به عوامل مختلفی بستگی دارد که حین انجام مراحل آن ممکن است اتفاق بیفتد. این عوامل به دلایل مختلفی مثل، کم‌تجربه بودن پزشک، استفاده از دستگاه نامناسب و... اتفاق بیفتد. در ادامه به انواع ویژگی‌هایی که باعث می‌شود، در هنگام انجام این روش درد ایجاد شود، اشاره می‌شود.


چه عواملی بر افزایش و کاهش درد میکرونیدلینگ، تأثیر‌گذار است؟


هر روشی با توجه به ویژگی‌هایی که در انجام آن دخیل است، مثل انتخاب پزشک، استفاده از وسایل مورد نیاز و ... می‌تواند باعث شود که در فرایند انجام آن آسانی یا سختی، به وجود آید . در ادامه به انواع این ویژگی‌ها، اشاره ای مختصر خواهد شد.


۱. ضخامت لایه‌های تشکیل دهنده پوست


بیشتر افراد می‌دانند که به وجود آمدن درد در هنگام میکرونیدلینگ، به علت تحریک شدن اعصاب محیطی موجود در پوست است .  این اعصاب در عمق پوست قرار دارند و در سلول‌های پوششی سطح پوست وجود ندارند و بیشتر در سلول‌های پیوندی وجود دارند. بافت پیوندی که حاوی سلول‌های عصبی است. در عمق پوست قرار دارد و به راحتی دستخوش تحریک نمی‌شوند. در افراد مختلف، ضخامت لایه‌های پوست متفاوت است و این باعث می‌شود که در هنگام میکرونیدلینگ، سوزن‌های انتخابی برای هر فرد متناسب با خودش نباشد و باعث درد شود .


۲. تراکم اعصاب محیطی دلیلی برای افزایش درد میکرونیدلینگ 


قبلاً گفته شد که اعصاب محیطی در پوست صورت، از تراکم بیشتری برخوردار است و به همین دلیل، باعث می‌شود که درد بیشتری نسبت به بقیه بدن در صورت ایجاد شود. بانوان به طور طبیعی نسبت به آقایان از پوست نازک‌‌تر و در عین حال تراکم بالاتری از اعصاب محیطی برخوردار هستند و این ویژگی باعث می‌شود که در هنگام میکرونیدلینگ احساس درد بیشتری کنند.


3. میزان چربی زیر پوستی، در کاهش درد میکرونیدلینگ مؤثر است 


وجود چربی زیر پوست، یکی از عوامل دیگری است که می‌تواند به کاهش درد هنگام میکرونیدلینگ کمک کند . چربی زیر پوست وظایف مختلفی دارد، از جمله وظایف چربی زیر پوست، می‌توان به بازسازی و ترمیم بخش عمده‌ای از پوست به وسیله سلول‌های مزانشیمی که در کنار سلول‌های چربی واقع شده است، اشاره کرد .از وظایف دیگر سلول‌های چربی زیر پوست، می‌توان به افزایش ضخامت پوست و جلوگیری از دسترسی سوزن‌های میکرونیدلینگ به گیرنده‌های عصبی زیر پوست اشاره کرد و از این طریق احساس درد سوزن‌ها را به حداقل ممکن می‌رساند.


بانوان نسبت به آقایان، از چربی زیر پوستی بیشتری برخوردار هستند و این ویژگی می‌تواند باعث شود که در بانوان درد کمتری در هنگام میکرونیدلینگ احساس کنند. همچنین چربی زیر پوست زیبا‌جویان از تراکم کمتری به دلیل آسیب دیدگی بیشتر، برخوردار است و به همین دلیل باعث می‌شود که درد بیشتری در هنگام میکرونیدلینگ احساس کنند.


میکرونیدلینگ روشی که بدون درد است 


میکرونیدلینگ در سطح خود دارای سوزن‌های متعددی است که برای کلاژن‌سازی و ترمیم پوست باید به درون پوست فرو روند و پوست را وادار به تولید مواد سازنده اپی‌درم کنند . بسیاری از افراد فکر می‌کنند که میکرونیدلینگ به دلیل سوزن‌هایی که همراه خود دارد، باعث می‌شود که درد زیادی در هنگام انجام آن، متحمل شوند.


اما توجه داشته باشید که سوزن‌های استفاده شده در میکرونیدلینگ بسیار ریز هستند و متناسب با پوست صورت شما انتخاب می‌شوند و اصلاً در هنگام انجام آن احساس دردی به شما دست نمی‌دهد. حتی بعد از انجام آن نیز، هیچ خارش و دردی را احساس نخواهید کرد. به طور کلی این روش بدون درد است ولی برای هر فرد ممکن است، صدق نکند ؛ زیرا افراد مختلف توانایی‌های تحملی متفاوتی دارند و ممکن است برای بعضی افراد، این روش دردناک باشد.


آیا انتخاب پزشک، می‌تواند بر کاهش درد میکرونیدلینگ مؤثر واقع شود؟


به طور کلی در هر روش درمانی، به دو مورد توجه زیادی می‌شود، اولین مورد انتخاب سطح وسایل مورد استفاده در آن روش و مورد دوم انتخاب پزشک مورد استفاده در آن روش است . انتخاب پزشک متخصص ماهر در انجام کارهای زیبایی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال، اگر پزشک متخصص، ماهر نباشد، در انجام روش میکرونیدلینگ باعث می‌شود، درد زیادی ایجاد شود.


برخی پزشکان این ایده را دارند که باید سوزن‌های میکرونیدلینگ را به طور عمودی و با فشار زیادی به سطح پوست وارد کنند، در حالی که اصلاً نیازی نیست که سوزن‌ها را به طور کامل در پوست فرو کنند و کمی در سطح پوست وارد شوند، کافی است. در نتیجه انتخاب پزشک متخصص حاذق می‌تواند، در کاهش درد میکرونیدلینگ تاثیر زیادی داشته باشد.


نوع وسیله میکرونیدلینگ، تأثیر ویژه‌ای بر کاهش درد دارد


انتخاب دستگاه انجام میکرونیدلینگ، برای برای انجام آن خیلی مهم است و می‌تواند بر کاهش درد آن تاثیر زیادی داشته باشد. سه وسیله برای انجام میکرونیدلینگ وجود دارد از جمله، درما رولر، درماستامپ و درماپن .


نوع قلمی دستگاه میکرونیدلینگ برای انجام این روش خیلی کم درد‌تر و همچنین گرانتر است. اما می‌تواند این دستگاه، برای افرادی که تحمل درد را ندارند، بسیار مناسب واقع شود‌. همچنین این دستگاه با استفاده از سوزن‌های یکبار مصرفی که دارد، باعث می‌شود که درد و خارش بعد از انجام میکرونیدلینگ را به حداقل برساند.


جمع بندی


میکرونیدلینگ یکی از بهترین روش‌ها، برای زیبایی است که به دلیل این فکر اشتباه که دردناک است، خیلی از افراد از آن گریزان‌اند. درحالی که می‌توان فقط با انتخاب دکتر متخصص مناسب و روش‌های دیگری مثل، انتخاب دستگاه مناسب، انتخاب سوزن مناسب و... از درد آن به مقدار زیادی بکاهیم.

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 هر آنچه باید از هایپرهیدروزیس بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.19
 هر آنچه باید از فیلر بینی بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.18
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب