آمادگی های قبل از آزمایش اعتیاد طب کار

56

آزمایش طب کار یک نوع اصطلاح هست که احتمالا آن را شنیده باشید. افرادی که تصمیم داشته باشند در شرکتی استخدام گردند حتما باید علاوه بر پرکرن فرم های مورد نیاز آزمایشاتی را نیز انجام بدهند که درواقع به آنها آزمایش های طب کار گفته می شود. آزمایش اعتیاد طب کار یکی از این آزمایشات است. در متن زیر ما قصد داریم درباره آزمایش اعتیاد طب کار و آمادگی های قبل از آن برای شما عزیزان توضیح دهیم. 


آزمایش اعتیاد طب کار


هدف از آزمایش طب کار چیست؟


کسانی که تصمیم داشته باشند در شرکتی استخدام گردند حتما باید علاوه بر پرکرن فرم های مورد نیاز آزمایشاتی را نیز انجام دهند که درواقع به آنها آزمایش های طب کار گفته می شود. همچنین در شرکت ها نیز این کار به شکل دوره ای انجام خواهد گرفت. این نکته را نیز مهم است بدانید که انجام دادن این آزمایشات جهت استخدام شدن در شرکت ها و بر اساس ماده 90 قانون تامین اجتماعی اجباری می باشد.


در حقیقت این آزمایشات با هدف بررسی کردن سلامت روحی، جسمی و اجتماعی اشخاص انجام می شود. همچنین این آزمایشات سبب می گردد که در صورت ایجاد مشکلی برای اشخاص در کار، پزشک تشخیص دهد که این مشکل بابت کار او بوده و این امر سبب ایجاد تناسب شغلی اشخاص در کارشان می گردد.   


درباره آزمایش اعتیاد طب کار 


در حقیقت سوء مصرف الکل و یا مواد مخدر امکان دارد سبب ایجاد مخاطرات بهداشتی و یا ایمنی بسیار زیادی شود. همچنین منجر به کاهش یافتن بهره  وری و یا وجدان اخلاقی می گردد و یا ممکن است باعث زیاد شدن هزینه مربوط به بهداشت و درمان شخص مورد نظر و یا ناتوانی هایی به صورت کوتاه مدت گردد.


دلایل دیگری که کارفرمایان را وادار می کند تست اعتیاد را انجام دهند عبارت اند از:


•جلوگیری کردن از سوء مصرف الکل و مواد به وسیله کارکنان


•پیشگیری کردن از استخدام اشخاص معتاد


•تشخیص دادن سریع اعتیاد و ارجاع دادن شخص جهت درمان


•ایجاد محیط کاری ایمن جهت استفاده کارکنان


•تطابق دادن با مواد قانونی


 معاینات در آغاز استخدام 


این معاینات برای جلوگیری کردن از استخدام شدن اشخاص معتاد انجام می گیرند. در این شرایط متقاضی شغل رضایت خود را جهت انجام آزمایش می دهد و اگر که نتیجه مثبت شد کارفرما از اشتغال آنها جلوگیری خواهد کرد.


شک منطقی


هنگامی که سرپرست و یا مدیر کارخانه به رفتار های یک فرد شاغل شک کند و یا علائم اعتیاد به مواد مخدر را مشاهده کند، قادر است درخواست آزمایش را برای او دهد.


پس از حادثه


بعضی از اوقات پس از ایجاد شدن آسیب های مالی و یا جانی به وسیله شخص از او تست اعتیاد، مخصوصا تست اعتیاد الکل گرفته خواهد شد. اگرچه که وجود داشتن الکل و یا ماده مخدر امکان دارد دلیل ایجاد شدن حادثه نباشد.


ولی نکاتی که باید پیش از انجام آزمایش تشخیص اعتیاد طب کار دانست چه هستند؟


پیش از تهیه کردن نمونه ادرار از نوشیدن مقدار بیش از حد مایعات پرهیز کنید. همچنین آخرین حمام شما هم حتما باید دو تا سه ساعت پیش از انجام دادن آزمایش اعتیاد طب کار باشد. جهت انجام دادن این آزمایش اول یک ظرف نمونه ادرار تهیه کنید و نمونه ادرار خودتان را در داخل آن بریزید. توجه داشته باشید که امکان دستکاری کردن نمونه به وسیله شخص در این مرحله وجود دارد.


 همچنین در نظر داشته باشید که میزان نمونه شما باید دست کم ۴۵ میلیلیتر باشد. هنگامی که ادرار می کنید و نمونه را تهیه میکنید، حتما روی ظرف نمونه را بپوشانید. نمونه باید در دمای طبیعی باشد تا درواقع آزمایش سبب بدست آوردن نتایج صحیح گردد.


مدارک لازم جهت انجام آزمایش عدم اعتیاد


زمانی که ارگان و یا مجموعه ای درخواستی را برای انجام آزمایش اعتیاد طب کار داشته باشد، برای صادر کردن معرفی نامه از شما مدارک خاصی را درخواست می کند. در این مدارک حتما داشتن عکس ضروری است، زیرا که پس از درج کردن اطلاعات هویتی، عکس مهر خورده شما هم به آن الصاق خواهد شد. این معرفی نامه به طور معمول به آزمایشگاه صادر خواهد شد و در آن پس از معرفی کردن شما نوع آزمایش درخواستی درج می گردد تا درواقع از همه نظر کامل و جامع بوده باشد.


مدارک مورد نیاز جهت انجام آزمایش عدم اعتیاد به طور معمول به وسیله ارگانی که درخواست دارد به شما گفته خواهد شد که برای روز مراجعه همراه خودتان داشته باشید. ولی به خاطر اینکه خیال شما راحت تر باشد، پیش از مراجعه کردن به آزمایشگاه مورد نظر با تماس تلفنی به صورت مجدد مدارک مورد نیاز را چک کنید  که همراتان باشد.


معرفی نامه مربوط به آزمایش اعتیاد


باید به خاطر داشته باشید که اگر به آزمایشگاهی جهت انجام تست اعتیاد معرفی شدید، حتما باید معرفی نامه عکس داری را بر روی سربرگ مربوط به مجموعه درخواست کننده و با ذکر کردن دقیق تاریخ، شماره و به صورت مهر شده همراه خودتان داشته باشید. آزمایشگاه مورد نظر مربوطه با در نظر گرفتن معرفی نامه شما گواهی مربوط به انجام آزمایش اعتیاد طب کار را صادر می کند.


 اگر که معرفی نامه شما تاریخ و یا شماره نداشته باشد، درواقع دبیرخانه آن مرکز امکان ثبت کردن آن را در سیستم خود نداشته و به مشکل برخورد خواهد کرد. به خاطر همین شما باید به صورت مجدد به ارگان درخواست کننده مربوط به انجام تست عدم اعتیاد مراجعه کنید و نامه خودتان را مهر و امضا و تایید کنید. پس بنابراین شما باید اطمینان حاصل کنید که تاریخ، شماره و مهر در سربرگ نامه مربوط به درخواست استعلام عدم اعتیاد شما وجود دارد.


به همراه داشتن مدارک شناسایی


درواقع به همراه داشتن مدارک شناسایی شخصی، همراه با یک قطعه عکس سه در چهار در آزمایشگاه ضروری می باشد. آزمایشگاه نیز حتما باید اطمینان یابد فردی که جهت انجام آزمون اعتیاد به آن مرکز مراجعه کرده است همان فردی می باشد که نامه درخواست استعلام را به همراه دارد. 


پس بنابراین امکان دارد که نیاز به انجام کنترل های بیشتر مدارک باشد و درحقیقت مدارک شخصی شما با اطلاعات درج شده در معرفی نامه به وسیله آزمایشگاه چک می شود و بعد از آن نمونه گیری انجام می گردد.


انتخاب کردن آزمایشگاهی مناسب


به طور معمول جهت انجام دادن آزمایش عدم اعتیاد، اسم آزمایشگاه های مورد اطمینان ارگان شما برای انجام دادن آزمایش به شما معرفی خواهد شد. در غیر این صورت شما حتما باید به یاد داشته باشید که فقط آزمایشگاه-های دولتی مجاز هستند که آزمایش مربوط به عدم مصرف مواد مخدر را انجام دهند و به انجام صدور گواهی مربوطه بپردازند. این اطلاعات به وسیله ارگان درخواست کننده تست اعتیاد به شما داده خواهد شد .


سخن آخر 


همانطور که مطالعه کردید ما در این متن درباره آزمایش اعتیاد طب کار، دلایل انجام آن و همچنین نکاتی که باید قبل از انجام دادن این آزمایش بدانید مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم و امیدواریم که با خواندن این مطالب اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده باشید. به امید زندگی بهتر و سالم تر.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب