هر آنچه باید از جراحی بلفاروپلاستی بدانید

102

در نگاه همه مردم چشم‌ها نشان دهنده‌ی بسیاری از حالت‌ها و تمایلات انسان هستند، چشم‌ها هستند که خوشحالی و شادی و یا ناراحتی و غم را به اطلاع افراد و پزشک می‌رساند. چشم‌ها اعضای مهمی در صورت‌اند که می توانند سن شما را نیز نمایان کنند. با دقت در صورت و چشم‌‌های یک انسان می‌توان حدس زد که وی چند سال سن دارد. افتادگی پلک و چشم‌ها یکی از دلایلی است که باعث می شود شما با سن بالاتر از آنچه در واقعیت هستید به چشم بیایید. جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یکی از روش‌های بسیار کارآمد برای ایجاد جوانسازی و شادابی در شکل چشم‌ها است که می تواند جوانی ، زیبایی و طراوت را به شما هدیه نماید.


بلفاروپلاستی


از جراحی بلفاروپلاستی چه می‌دانید؟


بلفاروپلاستی، به معنی ساختن پلک و بازسازی پلک است. در حالی که امروزه، عملاً از این کلمه بیشتر برای زیبایی ظاهر پلک‌ها استفاده می‌شود. بلفاروپلاستی یک عمل زیبایی برای رفع افتادگی و بهبود ظاهر پلک‌ها است که بر روی پلک‌ پایین و بر روی پلک بالا و یا هر دو انجام می‌شود.


اگر بخواهید که ظاهر خود را آراسته کنید، طوری که چهره‌تان شفاف‌تر و باطراوت‌تر مشاهده شود، می‌توانید از این عمل استفاده کنید. عملکرد دیگری که مورد استقبال زیاد قرار گرفته است، برطرف کردن مشکلات پلک است  از این جراحی به عنوان درمان این مشکل، استفاده می‌شود.


تاثیرات جراحی بلفاروپلاستی 


جراحی بلفاروپلاستی با هدف برداشتن پوست اضافه‌ی کنار پلک‌ها استفاده می‌شود . در این جراحی سعی می‌شود که پوست پف کرده و دارای چربی زیاد اطراف پلک‌ها خارج شود. این عمل تاثیر فراوانی روی زیباتر شدن چهره فرد دارد. با افزایش سن و رسیدن به کهولت و سالمندی، اولین نشانه پیری که در بدن ما به وجود می‌آید، پف کردن پلک‌ها و چربی جمع‌شدن زیر پلک‌ها است.


از جمله علائمی که باعث می‌شود افراد پیرتر دیده شوند عبارتند از، پف زیر پلک، افتادگی زیر پلک پایین، تیرگی زیر پلک و...است . البته در مواردی می‌تواند دلیل وجود این علائم، ژنتیکی و مادرزادی باشد و به پیری ارتباطی نداشته باشد.


آیا عمل بلفاروپلاستی فقط برای زیبایی استفاده می‌شود ؟


بلفاروپلاستی عملکردی، جراحی پلک است که به دلایل تخصصی و پزشکی انجام می‌شود. در بیشتر موارد، در صورت افتادگی پوست پلک فوقانی، لیفتینگ عملکردی پلک انجام می‌گردد، این مشکل باعث می‌شود که بینایی شما برای رانندگی یا سایر کارهای بصری مختل گردد. مشکل کاربردی دوم افتادگی عملکردی پلک، سختی در استفاده از عینک یا لنزهای تماسی هست که همه این گزینه‌ها، دلایلی برای انجام جراحی بلفاروپلاستی عملکردی به شمار می‌آید. همانند بلفاروپلاستی زیبایی، بلفاروپلاستی عملکردی نیز توسط چشم پزشکان و جراحان پلاستیک چشم، انجام می‌گیرد.


جراحی بلفاروپلاستی چه مزیت‌هایی دارد؟


قطعاً هیچکس نمی‌خواهد که پیر و فرسوده در نظر مردم مشاهده شود، پس همیشه تلاش می‌کنند که ظاهر شفاف و شادابی داشته باشند. یکی از اصلی ترین علت‌هایی که افراد به دنبال برداشتن پوست اضافه‌‌ی پلک فوقانی هستند، برای زیبایی بیشتر است و استفاده درمانی آن خیلی نادر است.


پوست بالای پلک فوقانی، بسیار ظریف و با طراوت است. این طراوت به دلیل کلاژن فراوانی است که در پوست وجود دارد . کلاژن پوست، باعث می‌شود که ویژگی شفاف بودن پوست حفظ شود . با گذشت زمان کلاژن سازی پوست کاهش می‌یابد و باعث می‌شود که پوست حالت افتاده پیدا کند .


بلفاروپلاستی تنها راه قابل اطمینان و اصلی برای برداشتن پوست اضافی‌ای که بالای پلک وجود دارد، است و یکی از موثرترین راه‌ها هم است. بدون شک با استفاده از بلفاروپلاستی می‌توان ظاهر شاداب و جوان‌تر و نافذتر را داشته باشیم. علاوه بر تاثیر جراحی بر روی زیبایی، بر روی اعتماد به نفس هم این جراحی تاثیر بسیاری دارد و باعث افزایش اعتماد به نفس افراد زیباجو می‌شود.


نکاتی که دانستن آن، قبل از بلفاروپلاستی لازم است 


قبل از جراحی حتماً نکات زیر رعایت شود:


عکسبرداری انجام شود. عکسبرداری هم برای مستندسازی و هم برای جزئیات جراحی لازم است. وقتی همه کارها انجام شد و عکسبرداری هم به درستی انجام شد، برای روز عمل باید نکات زیر رعایت شود.


صورت مراجعه کننده نباید هیچگونه آرایشی داشته باشد. با توجه به اینکه این عمل بیشتر در خانم‌ها انجام می‌شود، پس بهتر است حتماً این نکته را رعایت کنند که آرایشی در صورت خود نداشته باشند. برای مطمئن شدن از اینکه آرایشی نداشته باشند، بهتر است روز عمل بلفاروپلاستی، حمام کنند .


مصرف دارو دو هفته قبل از عمل جراحی ممنوع است و باید پزشک دو هفته قبل از جراحی حتماً از مصرف هرگونه دارو، مطلع گردد. برخی داروها نباید حتی سه هفته قبل از جراحی مصرف شوند. داروهایی از قبیل، آسپرین و پروفن دیکلوفناک. استفاده از این داروها باعث خونریزی بیشتر و اختلال در حین عمل می‌شود، پس بهتر است دو هفته قبل از عمل جراحی، از مصرف آنها خودداری شود.


 نکته بعدی این است که حتماً مراجعه کننده از عمل خود علم کافی داشته باشد و بدون آگاهی کافی، دست به این عمل نزند . یکی از مشکلاتی که گریبان‌گیر پزشک‌های زیبایی است، به دلیل آگاهی ناکافی افراد است که نسبت به عمل خود دارند.


عوارض احتمالی جراحی پلک 


عوارض شایع بعد از عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی:


تورم، کبودی و خونمردگی: تورم و کبودی یکی از عوارضی است که تقریباً همه بیماران مراجعه کننده، بعد از عمل با آن گرفتار می‌شوند. برای کاهش این عوارض، باید سه هفته قبل از عمل جراحی از مصرف داروهایی مثل آسپرین و پروفن دیکلوفناک، خودداری شود. کبودی بیش از حد باعث عفونت و افزایش دوره نقاهت در پوست می‌شود.


باز شدن زخم: در صورت استفاده از بخیه‌های نامناسب، ممکن است جای زخم باز شود و باعث افزایش عفونت و دوره نقاهت بیمار شوند، پس بهتر است از نخ‌های بخیه باکیفیتی استفاده شود‌.


ناهنجاری و عدم تقارن: برش‌های نامتقارن باعث ناهنجاری در پلک‌ها می‌شود و پزشک باید حتماً به این نکته دقت کند که برش‌ها و بخیه‌های خود را در جای مناسب انجام دهد تا سبب نامتقارنی پلک نشود. اگر برش‌ها در طی ۴ هفته بعد از جراحی دچار تورم شدند، می‌توان با ماساژ و کرم ویتامین E، تورم آنها را کاهش داد.


تصحیح بیش از حد پلک‌ها: بلفاروپلاستی با برداشتن پوست اضافه، باعث رفع افتادگی پوست می‌شود، ولی اگر در این برداشتن زیاده‌روی شود و مقدار زیادی از پوست را بردارند باعث می‌شود که چشم دیگر بسته نشود و باز بماند. بازماندن چشم باعث خشکی چشم و کاهش بینایی می‌شود. برای ترمیم پوست بیش از حد برداشته شده، پوست برداشته شده تا یک هفته باید در جای مناسب محافظت شود تا اگر نیاز بود دوباره پیوند پوست انجام شود.


جمع بندی


بلفاروپلاستی یکی از شایعترین و مهم‌ترین عمل‌های زیبایی چشم است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی داشته است. علی‌رغم اینکه این عمل عوارض جزئی‌ای دارد، اما به دلایل مختلف افراد، علم کافی نسبت به این عمل ندارند و بیشتر عوارض آن به این دلیل ایجاد می‌شود . نکته‌ مهم اینجاست که این عمل فقط جنبه زیبایی ندارد و به عنوان درمان برای کم بینایی و افتادگی‌های زیاد پلک، استفاده می‌شود. اطلاعاتی که تقریباً همه افراد دارند این است که با انجام این عمل، پوستی شفاف و شاداب در اطراف چشم خواهید داشت و بهترین گزینه برای از بین بردن پف و تیرگی پلک‌ها است .

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 هر آنچه باید از هایپرهیدروزیس بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.19
 هر آنچه باید از فیلر بینی بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.18
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب