درمان آلرژی فصلی در پاییز

114

فصل پاییز برای بسیاری از افراد یادآور خاطرات شیرین، نوشیدنی های گرم و تازه، لباس های پشمی و گرم و نرم، و صد البته آلرژی فصلی در پاییز است. این فصل به خش خش برگ ها زیر قدم های دلباختگان معروف است. همه ما با این فصل خاطرات خوب و شیرینی داریم مانند اولین روز مدرسه، شروع دیدن دوستان در اول مهر و ...


ولی برای برخی از افراد این فصل، فصلی دردناک و درد آور است. فصلی که به طور مداوم آبریزش بینی دارند و دستمال کاغذی از آنها، جدایی ناپذیر است. فصل سوزش چشم ها، آبریزش بینی و تنگی نفس و گرفتگی حلق. بهتر بگوییم، آلرژی فصلی در پاییز. در این مقاله با استفاده از اطلاعات پزشکی به راه های کاهش عوامل حساسیت خواهیم پرداخت.


درمان آلرژی فصلی در پاییز


حساسیت (آلرژی) چیست؟


اولین قدم برای کاهش عوارض آلرژی فصلی در پاییز، این است که بدانیم آلرژی و حساسیت چیست و چگونه به وجود می آید. وقتی ماده ای حساسیت زا(آلرژن) وارد بدن می شود، به واسطه اتصال با ایمونوگلبین ها وارد جریان خون می شود و بر سلول هایی به نام بازوفیل ها و ماستوسیت ها(ماست سِل ها) اثر میگذارد و باعث آزاد شدن ماده ای به نام هپارین می شود، از تاثیرات هپارین می توان به عوامل زیر اشاره کرد:


•سوزش چشم


•خارش بینی


•سرخی بینی و گونه ها


•گرفتگی مجرای تنفسی و حلق


•آبریزش بینی


عوامل ایجاد کننده آلرژی


با شناخت این عوامل، می توانید آلرژی فصلی در پاییز خود را درمان کنید. در این مقاله به موارد مهمی از آلرژن ها اشاره خواهیم کرد. از این عوامل می توان به گیاهان، کپک، گرد و غبار، هوای خشک زمستان و وسایل مرطوب کننده اشاره کرد به هر کدام اشاره خواهیم کرد.


•یکی از مهم ترین عامل های آلرژی فصلی در پاییز، گیاهانی هستند که در این فصل، به مقدار زیاد گرده برای تولید مثل تولید و رها می سازند.


•کپک ها از عوامل مهم دیگر آلرژی فصلی در پاییز هستند. وقتی برگ ها زرد و خشک می شوند شروع به ریختن می کنند، کپک می زنند. با راه رفتن بر روی برگ ها و یا پریدن بر روی آنها کپک ها در هوا پخش می شوند و باعث آلرژی فصلی در پاییز می شوند.


•گرد و غبار یکی دیگر از شایع ترین عوامل آلرژی فصلی در پاییز است، که بسیاری از ما تجربه آن را داریم. این ذرات ریز و میکروسکوپی بر تمام سطوح خانه و وسایل شما می نشینند و باعث آلرژی فصلی در پاییز می شوند. امکان ایجاد حساسیت فصلی توسط غبار ها در تمام فصول وجود دارند ولی در پاییز به دلیل سکون بیشتر ما در خانه بیشتر در تماس با مواد آلرژن(مواد حساسیت زا) هستیم. پس باعث آلرژی فصلی در پاییز می شود.


•در هوای سرد و خشک پاییز، افراد با دستگاه بخور میزان رطوبت هوای خانه‌ی خود را افزایش می‌دهند. و باعث رشد بیشتر موجودات میکروسکوپی داخل گرد و غبار می شوند. گرد و غبار در محیط‌های گرم و مرطوب بیشتر رشد می کند.


از لوازم پوشاننده و محافظتی استفاده کنید


اگر میزان زیادی گرده و گرد و غبار در هوا وجود داشته باشد، در موهای شما تجمع پیدا می کند. پس، بهتر است کلاه بپوشید. استفاده از عینک ها مانند عینک آفتابی نیز توصیه می شود: استفاده از عینک طبی یا آفتابی به شما کمک می کند تا از مواد حساسیت زا موجود در هوا دور بمانید و دچار آلرژی فصلی در پاییز نگردید، اما، در خاطر داشته باشید که به صورت مداوم وسایل خود را تمیز کنید. برای مثال کلاه خود را بشویید و عینک آفتابی خود را دستمال بکشید تا آلرژنی بر روی آن تجمع نیابد و آن ها را تمیز کنید.


 به علاوه، استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب را برای محافظت منافذ پوست و ایمن ماندن از آلرژی های پوستی می تواند مفید باشد.


کنترل ورودی های خانه و استفاده از سیستم های تهویه ای


برای عدم ورود آلرژن های معلق و گرد و غبار موجود در هوا، و همچنین عدم پخش شدن کپک های معلق برگ ها در خانه، پنجره های خود را فقط در مواقع ضروری باز کنید. به علاوه برای کاهش مواد مضر هوای خانه و ایجاد جریان هوای تازه از سیستم های تهویه ای استفاده نمایید. این کار تاثیر بسزایی در عدم درگیری با آلرژی فصلی در پاییز دارد. 


البته هوای سرد پاییز برای استفاده از تهویه هوا سرد است. در این مورد از فیلترهای HEPA (جدا کننده‌ی ذرات هوا با کارایی بالا) استفاده نمایید، به خصوص برای محلی که در آن می خوابید و یا مطالعه می کنید. فیلترهای HEPA برای فیلتر کردن ذرات معلق و مواد حساسیت زا بسیار ریز طراحی و تولید شده‌اند.


حق انتخاب زمان


موسسات پزشکی معتبر آمریکا می گویند اگر حق انتخاب دارید قبل از ساعت ده صبح از خانه خارج نشوید. طبق تحقیقات حشره شناسان و زیست شناسان، در این زمان اوج گرده افشانی گیاهان توسط حشراتی مانند زنبور عسل است. مشخصا که به دلیل برخی امور و کار ها مانند رفتن به محل کار مجبور خواهید شد، صبح زود از خانه بیرون بروید. پزشکان توصیه می کنند، اگر حق انتخاب دارید، نزدیک ظهر یا بعد از ظهر بهترین زمانی است که می توان از خانه خارج شد.


لباس های مشخص برای خانه و بیرون خود، داشته باشید


همانطور که می دانید هنگامی که در بیرون قرار دارید آلرژن ها، گرد و غبار ها، هاگ ها و گرده ها بر لباس شما می نشینند و از عوامل ایجاد کننده آلرژی فصلی در پاییز هستند و هنگام ورود به خانه نیز همراه شما، وارد می شوند. پس توصیه اکید می کنیم که هنگام ورود به خانه لباس های بیرون خود را در بیاورید تا این مواد حساسیت زا در خانه شما پخش نشوند و محیط خانه را همانند بیرون نامساعد نگردانند و در خانه فقط لباس  های که برای خانه مشخص نمودید، بپوشید. پس لباس های خود را تفکیک بندی کنید.


خانه تکانی را برای درمان آلرژی فصلی در پاییز جدی بگیرید


طبق تحقیقات انجام شده تمیز کردن خانه به صورت هفتگی، روشی عالی برای رهایی از شر حساسیت‌هایی مانند گرد و غبار و هاگ‌ها است. این مرکز تحقیقاتی بیان می کند که در شرایط کمال گرایانه، باید تمام اتاق، از بالا تا پایین خانه‌ خود را تمیز کنید. اگر وقت کافی ندارید و مشغله های زیادی دارید و به خانه تکانی نمی  رسید، حداقل روی اتاق خواب و فضاهای دیگری که در آن استراحت می‌کنید،  را به خوبی تمیز کنید. زیرا گرد و تمایل دارند در وسایلی مانند تخت‌خواب، مبل و تشک که بر آن‌ها لم می‌دهید، باشند. این مکان ها در صورت  رعایت نکردن نظافت، مکان‌هایی پر از سلول‌های مرده پوست شما هستند.


آیا خواب راحتی می خواهید؟


طبق توصیه متخصصان گوش، حلق و بینی شستن خود و دوش گرفتن روشی بسیار خوب و پر بازده برای داشتن خواب عمیق است. زیرا آلرژن های سطوح بدن خود را به شدت کاهش می دهد. همینطور به دلیل اینکه لباس خود را عوض می کنید سطح آلرژن محیط شما نیز کاهش میابد.


البته توجه کنید استفاده روزانه از شامپو، صابون و شامپو بدن، باعث راش و خارش پوستی می شود. پس حتی المقدور مو و بدن خود را با آب خالی بشویید.


یک اشتباه رایج در فصل پاییز


اکثر افراد و اکثر مردم در شبانه روز از دستگاه مرطوب کننده استفاده می کنند که زمینه را برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می کند. باکتری ها ذاتاً به محیط های مرطوب و آلوده تمایل دارند. اگر به گرد و غبار حساسیت دارید، دستگاه‌های بخور، دوست شما نیستند! ضمنا بهتر است که رطوبت خانه‌ خود را زیر 50 درصد نگه دارید. پس، در اتاق خواب خود و یا محل هایی که ساعات زیادی از شبانه روز حضور دارید از یک دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید.


درمان دارویی؛ روشی نه چندان پایدار و موقت


می توانید با دستور و تجویز پزشک از دارو های زیر مصرف کنید. فقط دقت نمایید که استفاده خود سرانه، می تواند طبعات شدیدی برای شما داشته باشد و قبل از مصرف با یک پزشک صحبت شود.


•آنتی هیستامین


•اسپری بینی با تجویز پزشک متخصص


•دیفن هیدرامین


•کلرفنیرامین


•قرص ضد حساسیت سیتریزین


•درلوراتادین


•فکسوفنادین یا قرص ضد حساسیت تلفست


•لووسیتریزین


•قرص ضد حساسیت لوراتادین


•قرص هیدروکسی زین به ‌عنوان داروی ضد خارش و ضد حساسیت


جمع بندی


امیدواریم پاییز امسال با عمل به توصیه‌های بالا، دچار آلرژی فصلی در پاییز نشوید و از شر حساسیت فصلی خلاص شوید. در پایان، اگر به حساسیت‌های پاییزی دچار هستید امیداوریم که با رعایت نکات بالا هر چه سریع تر بهبود یابید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب