درمان خانگی پف زیر چشم

33

درمان خانگی پف زیر چشم، امروزه یکی از رایج ترین درمان های خانگی است که توسط افراد طلب می-شود. پف زیر چشم می تواند در هر سنی به وجود بیاید و ربطی به سن، و یا پیری زودرس ندارد. پف زیر چشم در اغلب موارد باعث از بین رفتن اعتماد به نفس فرد می گردد. درمان خانگی پف زیر چشم، درمانی سریع و کم هزینه است که باعث می شود شما زیباتر به نظر برسید و اعتماد به نفس شما نیز ارتقا پیدا می کند. در این مطلب از وبلاگ دکتر مسعود مهاجری نژاد به بررسی مهم‌ترین درمان‌های خانگی این مشکل می‌پردازیم.



علل پف زیر چشم چیست؟


 علاوه بر ژنتیک، لایف استایل فرد نیز در پف چشم به شدت موثر است. از این عوامل تاثیر گذار می توان به موارد زیر اشاره کرد:


•نداشتن خواب کافی و با کیفیت


•بی آبی بدن


•آلرژی


در ادامه به موثر ترین های درمان خانگی پف زیر چشم اشاره خواهیم کرد.


چای کیسه ای


چای یکی از گیاهانی است که فواید درمانی زیادی دارد و علاوه بر آن نوشیدنی محبوب در قاره آسیا است. فواید این نوشیدنی باعث میشود مورد خوبی برای درمان خانگی پف زیر چشم باشد. این گیاه حاوی موادی همچون کافئین و انواعی از آنتی اکسیدان ها است. مطالعات دانشمندان نشان داده است که کافئین موجود در چای سبز و چای سیاه خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و از همین طریق باعث درمان خانگی پف زیر چشم می شود.


نحوه استفاده از چای کیسه ای


برای درمان خانگی پف زیر چشم با چای، می‌توانید ابتدا ۳ تا ۵ دقیقه چای را در آب جوشیده شده قرار دهید، سپس آن را از آب خارج کنید و ۲۰ دقیقه کنار بگذارید تا سرد شود. کیسه‌های چای را کمی فشار دهید تا آب اضافی آنها خارج شود و بعد به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه برای درمان خانگی پف زیر چشم، بر روی محل قرار دهید.


کمپرس یخ


گذاشتن کمپرس یخ بر روی محل زیر چشم، باعث انقباض شریانی عروق زیر چشم می شود و انقباض و جمع شدن عروق به درمان خانگی پف زیر چشم کمک می کند. برای کمپرس یخ برای چشمان، می‌توانید دو قاشق فلزی را در یخچال بگذارید و پس از سرد شدن زیر چشم قرار دهید.


 همچنین می‌توانید از برش های خیار یا دیگر سبزیجات سرد برای درمان خانگی پف زیر چشم، استفاده کنید؛ استفاده از سبزیجات علاوه بر سرد کردن پوست باعث آب رسانی سطحی پوست نیز می‌شود. گذاشتن  دستمال و حوله مرطوب و سرد نیز یکی از روش‌های کمپرس سرد برای درمان خانگی پف زیر چشم است. اگر برای درمان خانگی پف زیر چشم از یخ یا سبزیجات منجمد استفاده می‌کنید حتماً هر چند ثانیه یک ‌بار کمپرس را جابه‌جا کنید تا بافت پوست و چربی چشم دچار آسیب نشود. برای آسیب ندیدن بافت های چشم بهتر است که برای استفاده از مواد یخ، آنها را در پارچه و حوله بپیچید و سپس روی محل مورد نظر بگذارید.


نوشیدن آب


همانطور که گفتیم یکی از عوامل پف زیر چشم کم آبی بدن است. یکی از دلایل این موضوع این است که 60 درصد وزن بدن هر فرد را آب تشکیل می دهد. دانشمندان معتقدند مردان روزانه به سه لیتر (۱۲ لیوان) و زنان به ۲.۲ لیتر (۹ لیوان) آب نیاز دارند. پس نوشیدنی مقدار کافی آب در طول روز برای درمان خانگی پف زیر چشم موثر است.


 اگر حس می کنید که نمی توانید این مقدار آب را مصرف کنید و این کار برای شما دشوار است، مواد و میوه های پر آب مانند خیار، هندوانه، گوجه فرنگی و کرفس مصرف کنید. این کار علاوه برا اینکه می-تواند آب بدن شما را تامین کند به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین های مختلف، بسیار برای پوست و سلامت بدن موثر هستند و باعث درمان خانگی پف زیر چشم می شوند.


 استفاده صحیح از لوازم آرایشی


یکی از دلایل بروز پف زیر چشم استفاده نادرست و نا به جا از لوازم آرایشی است. توصیه اکید ما این است که حتما قبل از خواب صورت خود را تمیز کنید و آرایش خود را پاک کنید. بهتر است اگر از مواد پاک‌کننده‌ی آرایش استفاده ‌کنید و بعد از پاک کردن آرایش، صورت خود را با آب و صابون نیز تمیز کنید.


حساسیت به لوازم آرایشی


درمورد انتخاب لوازم آرایشی نیز بسیار مراقب باشید و محتاطانه رفتار کنید؛ ممکن است پوست شما به بعضی از ترکیبات موجود در لوازم آرایشی حساسیت داشته باشد و به همین خاطر دچار پف زیر چشم شوید. اگر پس از استفاده از مواد آرایشی دچار التهاب چشمی می شود حتما با پزشک خود برای ادامه مصرف صحبت کنید.


خواب کافی


خواب شبانه‌ کم و بی کیفیت، باعث خستگی مداوم افراد می گردد. خستگی و بی‌خوابی از رایج ترین علت‌های پف زیر چشم مخصوصاً در افراد با سن کمتر است .اکثر بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. پف زیر چشم تنها عارضه‌ی خواب نامناسب نیست؛ اگر میانگین خواب شما بیشتر یا کمتر از این میزان است و خوابی نامتعادل دارید، بهتر است با متخصصان خواب مشورت کنید. زیرا خواب تاثیرات بسیار و مهمی بر جسم و روان شما دارد. تنظیم خواب می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های جدی نیز پیشگیری کند. پس خواب کافی از دیگر روش های درمان خانگی پف زیر چشم است.


روغن نارگیل


روغن نارگیل به واسطه داشتن آنتی اکسیدان هایی مثل لوریک اسید باعث درمان خانگی پف زیر چشم می شود. همچنین به دلیل خاصیت ها و فواید متفاوت روغن نارگیل، این روغن باعث رفع تیرگی و بهبود رنگ زیر چشم می شود. یکی دیگر از فواید این روغن شگفت انگیز خاصیت آب رسانی و بهبود بافت پوست است. برای استفاده از این روغن، هر شب قبل از خواب به مدت 5 دقیقه این روغن را بر روی چشمان خود مالش دهید.


استفاده از پودر قهوه


قهوه حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان دارند. و به همین دلیل در درمان خانگی پف زیر چشم موثر است. برای استفاده موضعی قهوه پودر قهوه را با استفاده از پنبه زیر چشم بمالید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست شما بماند.


درمان خانگی پف زیر چشم با رژیم غذایی مناسب


غذایی که می‌خوریم بر بدن ما اثر شدیدی دارد. یکی از معضلات رژیم غذایی ناسالم پف زیر چشم است. ممکن است تغییر دادن مواد غذایی مصرفی اثر ناگهانی و چشم‌گیری نداشته باشد؛ ولی در طولانی‌مدت بسیار مؤثر است و منجر به درمان خانگی پف زیر چشم می شود. 


مصرف غذاهای حاوی کلاژن


برای درمان خانگی پف زیر چشم می‌توانید مواد غذایی حاوی کلاژن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. افزایش مصرف ویتامین سی بهترین روش درمان خانگی پف زیر چشم است. بهترین منابع ویتامین سی می توان به میوه های زیر اشاره کرد:


•پرتقال


•فلفل قرمز


•گوجه فرنگی


•کلم بروکلی


•کلم بروکسل 


•توت فرنگی 


مصرف غذاهای سرشار از آهن


آدمی یکی از علل بروز پف و سیاهی زیر چشم است؛ به همین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی آهن خیلی در درمان خانگی پف زیر چشم موثر هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد که غنی از آهن هستند:


•گوشت قرمز


•غذاهای دریایی


•لوبیا


•نخود


•سبزیجاتی با برگ پهن سبز همانند اسفناج


 کم خونی(آنمی) همچنین باعث بروز علائمی از جمله خستگی مزمن، سردی دست‌ها و پاها و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.


آلوئه ورا


ترکیبات غنی ویتامینی و مواد معدنی که در آلوئه ورا وجود دارد باعث شادابی، طراوت و بهبود کیفیت پوشت می شود. برای درمان خانگی پف زیر چشم با کمک آلوئه ورا می‌توانید از ژل خالص آلوئه‌ ورا استفاده کرده و آن را زیر چشم بمالید. پس از هشت تا ده دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید. این کار را می‌توانید دو بار در روز انجام دهید.


جمع بندی


در این مقاله به درمان خانگی پف زیر چشم پرداختیم و درمان ها و راه های بهبود و ایجاد پف زیر چشم را توضیح دادیم که عبارتند از:


•چای کیسه ای


•کمپرس یخ


•نوشیدن آب و کم آبی


•استفاده صحیح از لوازم آرایشی


•روغن نارگیل


•استفاده از پودر قهوه


•درمان خانگی پف زیر چشم با رژیم غذایی مناسب


•مصرف غذاهای حاوی کلاژن


•مصرف غذاهای سرشار از آهن


•آلوئه ورا


هر کدام از عوامل بالا به تفصیل شرح داده شد و تاثیر آن بر درمان خانگی پف زیر چشم نیز توضیح داده شد. امیدواریم که از مطالب این مقاله استفاده کافی را کرده باشید.

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 هر آنچه باید از هایپرهیدروزیس بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.19
 هر آنچه باید از فیلر بینی بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.18
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب