18

درمان خار پاشنه به شیون نوین، برای بیمارانی که از این مشکل رنج می‌برند، موضوعی جالب توجه است. بیمارانی که از مشکل خار پاشنه شکایت‌ می‌کنند، درد پاشنه را به شکل دردی خنجری و تیز بیان می‌کنند که غالباً صبح‌ها، هنگامی که اولین قدم‌ها را برمی‌دارند، بروز می‌کند. اگر پا، تحت گرما قرار بگیرد، درد پاشنه نیز کاهش پیدا می‌کند، اما با تغییر حالت از نشسته به ایستاده و یا ایستادن طولانی مدت، این درد دوباره شروع می‌شود.

درمان خار پاشنه در اولین مراحل شروع درد و ابتدای بروز مشکل، به کمک کمپرس سرد و یا پوشیدن کفش مخصوص و اُرتُزهای درمانی امکان‌پذیر است. این مشکل تا جایی می‌تواند پیش رود که توان راه رفتن و ایستادن را از فرد بگیرد. در نتیجه باید برای درمان آن به سرعت اقدام کرد. راه‌های زیادی برای درمان خار پاشنه وجود دارد. برای اطلاع از این روش‌های درمانی، در ادامه همراه ما باشید.

خار پاشنه چیست؟

هنگامی که فاسیای کف پا ملتهب شود، کلسیم موجود در بدن، در استخوان پا رسوب کرده و سبب بروز خار پاشنه می‌شود؛ یک زائده استخوانی شکل که از پایینِ پاشنهِ پا بیرون زده می‌شود. این زائده استخوانی، روی رباط کف پا که پاشنه را به انگشتان متصل می‌کند، ایجاد می‌شود. خار پاشنه، عارضه‌ای است که در طول زمان ایجاد می‌شود و فرد تا زمانی که درد در این ناحیه را احساس نکند، متوجه ابتلا به آن نیست. جالب است بدانید که این زائده به خودی خود دردی ندارد، اما زمانی که تیزی آن وارد بافت نرمی که در کف پاست، می‌شود، درد هم خود را نشان می‌دهد.

علل ایجاد خار پاشنه

·       ضربه‌های محکم وارد شده به پا

·       قوس زیاد یا صاف بودن کف پا

·       دویدن و یا راه رفتن روی سطح ناهموار

·       ایستادن به مدت طولانی

·       پوشیدن کفش نامناسب

·       اضافه وزن

درمان خار پاشنه

اکثر افرادی که به خار پاشنه مبتلا می‌شوند، می‌توانند با روش‌های غیر جراحی خار پاشنه را بهبود بخشیده و درد آن را از بین ببرند. روش‌های گوناگونی برای درمان خار پاشنه وجود دارد:

1. استراحت و تغییر در سبک زندگی

اجتناب از فعالیت‌هایی که موچب تشدید علائم بیماری می‌شود به همراه استراحت کردن، اولین گام برای درمان خار پاشنه در منزل است. فعالیت‌هایی که موجب برخورد پا با سطوح سخت می‌شود، درد را بدتر می‌کند.

2. کمپرس سرد

کمپرس سرد، ناحیه آسیب‌دیده را بی‌حس کرده و سبب کاهش التهاب آن می‌شود. انجام این کار 3 تا 4 بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه برای تسکین درد و درمان خار پاشنه توصیه می‌شود.

3. داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی خوراکی و تزریقی

ایپوبروفن و آسپرین، قادرند درد حاد در پاشنه پا را بهبود ببخشند. اما برای طولانی مدت و درد مزمن کارایی ندارند. گاهی اوقات هم ممکن است درد به حدی زیاد باشد که پزشک، تزریق داروی ضدالتهابی مانند کورتون را برای بیمار تجویز کند.

4. انجام فیزیوتراپی و تمرینات کششی

تمرینات کششی و فیزیوتراپی هم می‌تواند به درمان خار پاشنه کمک کند. انجام حرکات به نحو صحیح و در بازه زمانی مشخص، موجب کسب نتیجه بهتر، از این درمان می‌شود.

5. استفاده از کفی مناسب داخل کفش

کفی مناسب داخل کفش، سبب می‌شود که فشار وزن بدن به طور یکسان در تمام پا پخش شود. استفاده از کفی‌های داخل کفش، می‌تواند به درمان خار پاشنه کمک شایانی کند.

6. شاک‌ویوتراپی (ESWT)

بهترین و جدیدترین روش  برای درمان خار پاشنه، استفاده از شاک ویوتراپی است. پزشک در این روش، امواج صوتی پرقدرتی را به ناحیه کف پا و به خصوص زائده استخوانی شکل ارسال می‌کند. این امواج پرقدرت، دارای انرژی بسیار بالایی هستند که سبب تحریک تاندون و بافت آسیب دیده می‌شود.

عقیده پزشکان بر این است که فرایند بهبود با انجام این تحریک، سریع‌تر پیش می‌رود و التهاب ایجاد شده بهبود می‌یابد. انجام شاک ویوتراپی برای درمان خار پاشنه، برای 4 تا 8 جلسه باید ادامه پیدا کند تا نتیجه مشخص شود. پزشک با انجام این روش به دنبال آن است که متوجه شود آیا می‌توان بدون انجام عمل جراحی، بیمار را درمان کرد یا خیر.

7. درمان تهاجمی و عمل جراحی برای درمان خار پاشنه

اگرپزشک نتواند با روش‌های گفته شده که همگی راهکارهای غیرتهاجمی هستند، درد پاشنه را تسکین دهد، به ناچار انجام عمل جراحی برای بیمار تجویز می‌شود. پزشک به بیمار توصیه می‌کند که به مدت 99 ماه، روش‌های بدون عارضه و غیرتهاجمی برای درمان خار پاشنه مانند استفاده از کفی، فیزیوتراپی و انجام ورزش، تزریق و... را انجام دهد و اگر با این روش‌ها توفیقی حاصل نشد، برای انجام عمل جراحی اقدام کند.

جمع‌بندی

زمانی که به هر دلیل، فشار زیادی روی پا اِعمال و رباطِ کف پا دچار آسیب‌دیدگی شود، خار پاشنه ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید فشار وارده بر پا را به حداقل ممکن برسانید. می‌توانید از کفی مناسب در کفش خود استفاده کنید و یا در صورت اضافه وزن، به فکر کاهش وزن خود باشید. اولویت در درمان خار پاشنه، روش‌های خانگی و غیرجراحی است که در صورت عدم دستیابی به نتیجه مورد نظر با انجام آنها و یا بدتر شدن درد و التهاب با گذشت زمان، بهتر است با یک متخصص ارتوپد مشورت کنید.

امروزه استفاده از روش شاک ویو تراپی برای درمان خار پاشنه به‌عنوان یک روش قطعی درمان خار پاشنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سؤالات متداول

1. چه افرادی ممکن است به خار پاشنه مبتلا شوند؟

افرادی که بالای 40 سال سن دارند، کسانی که از اضافه وزن رنج می‌برند و افرادی که کفش نامناسب به پا می‌کنند و مبتلایان به آرتریت، ممکن است دچار درد پاشنه پا شوند.

2. نشانه‌های خار پاشنه چیست؟

تورم جلوی پاشنه پا، درد در پاشنه به خصوص هنگام راه رفتن و دویدن و التهاب، علائمی است که می‌تواند نشان از بروز خار پاشنه باشد. 

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب