22

بهترین فصل ختنه نوزادان کدام فصل است؟ این سؤالی است که والدینی که به تازگی صاحب نوزاد پسر شده‌اند، ممکن است از خود بپرسند. پوستی که روی ختنه‌گاه قرار دارد، سر آلت تناسلی را می‌پوشاند. ختنه، به معنای برداشتن پوست روی ختنه‌گاه است. ختنه به روش حلقه، بهترین روش برای انجام این عمل است. اما آیا فصل خاصی برای انجام ختنه وجود دارد؟ زمستان یا تابستان؟ پاییز یا بهار؟ با این مقاله همراه باشید تا پاسخ پرسش خود را دریابید.

مزایای ختنه برای نوزادان پسر چیست؟

دلایل مفید پزشکی و بهداشتی برای انجام ختنه نوزاد پسر وجود دارد. ختنه به بهداشت آلت تناسلی مردان کمک می‌کند. گواه این موضوع، تحقیقات زیادی است که در زمینه ختنه انجام شده و نتایج آن نیز منتشر شده است. از نظر سازمان جهانی بهداشت، ختنه یک مداخله پزشکی مفید برای جلوگیری از مشکلاتی است که ممکن است بدون انجام ختنه برای فرد به وجود بیاید، مانند عفونت، سرطان آلت تناسلی و... . در پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت، فصلی با عنوان بهترین فصل ختنه وجود ندارد.

بسیاری از مذاهب، ادیان و آیین‌ها نیز ختنه نوزادان پسر را توصیه می‌کنند، اما در آموزه‌های آنها، مطلبی با عنوان بهترین فصل ختنه مطرح نیست. اهمیت انجام ختنه تا جایی است که بسیاری از مردان غربی با اطلاع از فواید و مزایای ختنه که جلوگیری از عفونت و سرطان است، در بزرگسالی برای ختنه شدن اقدام می‌کنند. پس سعی کنید عمل ختنه نوزاد را به تأخیر نیندازید.

آیا می‌توان نوزاد پسر را در فصل زمستان ختنه کرد؟

سرمای هوا، ممنوعیتی برای ختنه ایجاد نمی‌کند. ختنه موجب بروز تب نمی‌شود. انجام این کار، ایمنی و مقاومت بدن نوزاد را در برابر سرما کم نمی‌کند. در نتیجه والدینی که به دنبال ذهنیت بهترین فصل ختنه، ختنه نوزاد پسر خود را به فصول گرم سال موکول می‌کنند، در اشتباهند؛ چون زمان طلایی انجام ختنه که یک تا سه ماهگی است را به تعویق می‌اندازند. این موضوع می‌تواند سبب ایجاد عوارض ناخواسته‌ای برای نوزاد شود.

برخی از کشورها مانند آفریقا جنوبی، به انجام ختنه در زمستان تأکید دارند. پس توجه به زمان طلایی برای انجام ختنه بسیار مهم و ضروری است که البته باید پس از انجام عمل، مراقبت‌های لازم از نوزاد انجام شود تا بهبودی در سریع‌ترین زمان ممکن حاصل شود. این مراقبت‌ها می‌تواند شامل قنداق کردن نوزاد، آغشته کردن پستانک او به قند و خوراندن شربت استامینوفن به او باشد.

آیا موضوعی به نام بهترین فصل ختنه وجود دارد؟

برخی از والدین گمان می‌کنند که ختنه نوزاد پسر، باید در بهترین فصل ختنه انجام شود. در پاسخ به این افراد باید گفت که خیر، این باور اشتباه است و فصل خاصی برای انجام ختنه وجود ندارد و نباید براساس این فکر، ختنه را به فصلی خاص موکول کرد. انجام ختنه، فصل خاصی ندارد و یک تا سه ماهگی، زمان طلایی انجام این کار است. پس نباید با به تأخیر انداختن آن، این زمان طلایی را از دست داد. مدت زمان بهبودی زخم ختنه در تمام فصول یکسان است. با انجام ختنه نوزاد دچار تب نمی‌شود، در نتیجه انجام ختنه در زمستان، سبب ضعیف شدن او نمی‌شود.

بهترین زمان برای انجام عمل ختنه، چه زمانی است؟

با توجه به مطالب گفته شده، بهترین و طلایی‌ترین زمان برای انجام عمل ختنه پسران، سن یک تا سه ماهگی است. ختنه در سنین کم بسیار راحت‌تر از ختنه در سنین بالا است و زمان بهبودی نیز کوتاه‌تر است. به‌علاوه، مردانی که در سن نوزادی تحت عمل ختنه قرار گرفته‌اند، از نظر زیبایی نتیجه بهتری را دریافت می‌کنند؛ زیرا خطوط زخم آلت تناسلی با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن فرد، محو می‌شود.

مزیت انجام ختنه در سن پایین این است که نوزاد احساس درد کمتری را تجربه می‌کند، در حین انجام عمل کمتر حرکت می‌کند و خاطره‌ای از عمل ختنه در ذهن او باقی نمی‌ماند. اگر نوزاد در سن یک تا سه ماهگی با روش حلقه ختنه شود، بیشترین تأثیر را از این عمل دریافت می‌کند.

انجام ختنه در سن نوزادی دوره بهبودی را نیز کوتاه‌تر می‌کند. قبل از شروع عمل باید برای نوزاد بی‌حسی موضعی تزریق شود تا پوست او کاملاً بی‌حس شده و متوجه درد در هنگام انجام ختنه نشود.

آیا روش‌های متفاوت ختنه، منجر به نتایج متفاوتی می‌شود؟

طی مطالب گفته شده قبلی در مورد بهترین زمان انجام ختنه و نه بهترین فصل ختنه، در این بخش به انواع روش‌های ختنه اشاره می‌شود. روش ختنه کردن، می‌تواند در سرعت بهبودی زخم‌های نوزاد مؤثر باشد. روش پلاستیبل یا حلقه، روشی کم تهاجمی، با درد و خونریزی کم است که بهبودی پس از عمل ختنه را سرعت می‌بخشد.

روش سنتی ختنه، برای افراد در سنین بالاتر مناسب است. برای نوزادان می‌توان از هر 2 روش استفاده کرد، اما روش حلقه، درد و عوارض کمتری را برای او دارد و بهتر است که نوزاد به این روش ختنه شود.

جمع‌بندی

ختنه نوزادان پسری که در سن یک تا سه ماهگی هستند، موضوعی مهم برای رعایت بهداشت فردی آنها در آینده است، و نباید با موکول کردن آن به فصلی خاص، این زمان طلایی را از دست داد. با این تفاسیر، چیزی به عنوان بهترین فصل ختنه پسران وجود ندارد و بهترین زمان برای انجام ختنه، یک تا سه ماهگی نوزاد است.

سؤالات متداول

1. در چه شرایطی پس از انجام ختنه باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نوزاد به مدت ۱۲ ساعت پس از انجام ختنه، ادرار نکرده است، یا قرمزی و التهاب اطراف ناحیه تناسلی بیشتر شده و اگر حلقه پلاستیبل پس از گذشت ۲ هفته از انجام ختنه، نیفتاده است و یا علائمی مانند چرک و خونریزی بیش از حد در پوشک نوزاد مشاهده می‌کنید، حتماً باید نوزاد را به نزد پزشک ببرید.


پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب