بهترین مسکن برای درمان درد ختنه

26

درمان درد ختنه به کمک استامینوفن، بهترین روش برای آرام کردن نوزاد است. طبق دستور پزشک، پس از انجام ختنه باید اقداماتی صورت گیرد، مانند تمیز و پاکیزه نگه داشتن محل ختنه و بخیه و انجام راهکارهایی برای کاهش درد ختنه. رعایت این نکات موجب می‌شود که نوزاد دچار عوارض پس از ختنه نشود.

رایج ترین موردی که پس از انجام ختنه رخ می‌دهد، درد و ناراحتی پس از آن است که می‌توان از شربت یا شیاف استامینوفن برای بهبود و رفع آن استفاده کرد.

نکات مورد توجه در مورد ختنه نوزاد پسر

·       ختنه باید توسط پزشک متخصص و دوره دیده انجام شود.

·       انجام ختنه باید تحت شرایطی خاص انجام گیرد.

·       نباید در مواقعی که نوزاد بیمار است و یا شرایط خوبی ندارد، اقدام به ختنه کرد.

·       نوزادی که نابالغ است، برای ترخیص باید یک‌سری شرایط خاص را داشته باشد.

·       برای درد کمتر نوزاد باید از بی‌حسی موضعی استفاده شود.

·       اگر نوزادی دارای مشکل خونی خاصی است، ختنه او باید تحت شرایطی ویژه انجام شود.

آیا نوزاد هنگام انجام ختنه دردی را حس می‌کند؟

اگر ختنه برای نوزاد بدون استفاده از داروهای مُسکّن و پماد بی‌حسی انجام شود، حتماً درد را احساس می‌کند و به او استرس وارد می‌شود. میزان اکسیژن، فشار خون و ضربان قلب او دچار تغییر می‌شود و در رفتارش مانند گریه کردن هم تغییر محسوسی دیده‌ می‌شود که بر روی الگوی خواب او تأثیرگذار است.

تکنیک‌ها یا راهکارهای مورد استفاده برای کاهش درد ختنه کدامند؟

·       استفاده از روش بی‌حسی موضعی. بهترین روش برای انجام عمل ختنه پسران، روش پلاستیبل یا استفاده از حلقه است؛ روشی بدون درد و خونریزی. در این روش از بی‌حسی موضعی برای انجام ختنه استفاده می‌شود. در این روش، از آمپول لیدوکائین یا یک کِرِم‌موضعی برای بی‌حس کردن آلت استفاده می‌شود.

براساس دستور‌العمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهترین روش برای ختنه نوزادان پسر تا سن 6 ماهگی، استفاده از روش پلاستیبل یا حلقه است.

·       روش بیهوشی یا سدیشن. برای انجام ختنه با این روش، باید به بیمارستان مراجعه شود. بیهوشی، تحت نظر پزشک متخصص بیهوشی و عمل ختنه با تجهیزات پیشرفته اتاق عمل انجام می‌شود. در این روش ممکن است عوارض بیهوشی برای نوزاد بروز کند که البته احتمال آن بسیار ناچیز است.

·       استفاده از مواد قندی. آغشته کردن پستانک نوزاد به مواد شیرین و قندی و مکیدن آن هنگام انجام عمل ختنه، سبب می‌شود که او مشغول و سرگرم مکیدن پستانک شود و درد کمتری را احساس کند.

·       تجویز داروهای ضد درد برای کاهش درد نوزاد. انجام عمل ختنه با درد زیادی برای نوزاد همراه است. تا جایی که گفته می‌شود انجام عمل ختنه، از تزریق واکسن به نوزاد دردناک‌تر است و عوارضی مانند افزایش ضربان قلب، خونریزی و فشار خون را برای او به همراه دارد. به همین دلیل باید از بی‌حسی موضعی برای کم کردن درد نوزاد حین عمل استفاده کرد.

·       از جمله داروهای مورد استفاده هنگام ختنه، بی‌حس کننده زیرپوستی آلت تناسلی، بی‌حس کردن عصبی که پشت آلت و روی پوست قرار دارد. اینها ترکیبی از مواد بی‌حس کننده مورد استفاده حین عمل است. سیاه شدن پوست آلت و کبودی، عارضه‌ای است که ممکن است در اثر تزریق بی‌حس کننده به وجود بیاید.

·       برای کاهش درد ختنه پس از انجام جراحی، می‌توان از 2 پوشک برای او استفاده کرد و مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و بین 2 پوشک قرار دهید. این کار موجب می‌شود ران‌ها با آلت تماس نداشته و آن را فشرده نکنند. در نتیجه آلت نوزاد آزادتر است.

·       در آغوش گرفتن نوزاد و تکان دادن او به آرامی نیز می‌تواند در کاهش درد مؤثر باشد.

روش‌های مورد استفاده برای درمان درد ختنه

تجویز استامینوفن برای کاهش و درمان درد ختنه، روشی معمول برای این کار است. پزشک شربت استامینوفن را به ازای هر کیلوگرم وزن نوزاد، 15-10 میلی‌گرم برای هر 6 ساعت تجویز می‌کند. قطره استامینوفن نیز برای درمان درد ختنه نوزاد، 2 قطره به ازای هر کیلوگرم وزن نوزاد، 3 بار در روز و برای 1 تا 2 روز اول پس از انجام ختنه، تجویز می‌شود. درد عمل ختنه، نهایت 1 تا 2 روز طول می‌کشد و درد بیش از 4 تا 7 روز نرمال نیست.

مصرف استامینوفن، هم به صورت خوراکی و هم به صورت شیاف، تأثیری یکسان در درمان درد ختنه دارد. این نکته را باید عنوان کرد که مصرف استامینوفن به صورت شیاف، اثر خواب‌آوری بیشتری دارد. حتی اگر 24 ساعت قبل از عمل ختنه، شیاف استامینوفن برای درمان درد ختنه مورد استفاده قرار بگیرد، درد حین عمل به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

در پایان باید گفت که درمان درد ختنه حین جراحی و پس از آن، با دارو میسر است و هیچ عارضه جانبی را برای نوزاد به همراه نخواهد داشت؛ پس والدین نباید به خاطر دردی که با انجام این عمل برای نوزاد رخ می‌دهد، از انجام آن غافل شوند.

جمع‌بندی

استفاده از داروی استامینوفن برای درمان درد ختنه پسران، روشی است که به تجربه به اثبات رسیده است، به بیان دیگر، بهترین مُسکّن برای درمان درد ختنه، استامینوفن است. گاهی اوقات هم ممکن است درد به دلیل جای‌گیری نامناسب نوزاد و کشیدگی حلقه باشد.

این نکته را باید یادآور شد که نوزاد حتماً به خاطر درد ناشی از عمل ختنه، گریه و بی‌قراری نمی‌کند و ممکن است ناراحتی او از کرامپ، درد کولیکی که از 15 روزگی تا 5 ماهگی او ادامه دارد، نیز باشد. 


پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب