بهترین متخصص ارتوپدی چه ویژگی‌هایی دارد؟

37

بهترین متخصص ارتوپدی، شخصی است که صلاحیت و ویژگی‌های لازم و مورد نظر را برای پیگیری روند درمانی بیمار داشته باشد. او به دنبال اصلاح، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های اسکلتی-عضلانی افراد و بیمارانی است که برای حل مشکل خود به او مراجعه می‌کنند.

استخوان‌بندی و اسکلت بدن آدمی مانند تمامی اجزا و بخش‌های دیگر، دارای اهمیت زیادی است. اگر برای مشکلات مفاصل و استخوان‌های خود به دنبال بهترین متخصص ارتوپدی هستید، شناخت ویژگی‌ها و خصوصیات بهترین متخصص ضروری است.

همه چیز درباره دکتر ارتوپدی

کلمه ارتوپدی از کلمه یونانی "ortho" به معنای مستقیم و "pais" به معنای کودکان گرفته شده است. در ابتدا، این تخصص برای درمان و پیگیری روند درمانی کودکانی که بیماری‌های فلج‌کننده یا ناتوان‌کننده داشتند، ایجاد شد. اما امروزه متخصصین ارتوپد بیماران را در هر سنی که باشند، درمان می‌کنند.

بهترین متخصص ارتوپدی دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

از جمله آسیب‌هایی که ممکن است افراد برای آن به بهترین متخصص ارتوپدی مراجعه کنند، به شرح زیر است:

·       عفونت مفاصل و استخوان‌ها

·       مشکلات مربوط به ساییدگی مفاصل مانند آرتروز، بورسیت، دررفتگی مفاصل، نقرس و...

·       آسیب‌های ورزشی، مانند پارگی رباط، پارگی تاندون و...

·       تومورهای استخوانی و بافت نرم

·       بیماری‌های اسکلتی مادرزادی

همه فعالیت‌ها و حرکات بدن به کمک استخوان‌ها و مفاصل موجود در بدن قابل انجام است، مانند نشستن و برخاستن، راه رفتن، خم و راست شدن و... . در صورت وجود ناراحتی، عارضه و یا شکستگی در این بخش‌ها، کل عملکرد بدن دچار اختلال می‌شود، به‌گونه‌ای که ممکن است انجام همین کارهای ساده و روزمره نیز به سختی انجام شود و یا انجام آنها غیر ممکن باشد.

 

بهترین متخصص ارتوپدی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای پیدا کردن بهترین متخصص ارتوپدی که بتواند برای آسیب و مشکلات بیمار راه‌حلی مناسب ارائه کند، بهتر است با چندین متخصص ارتوپد مشورت کنید. انتخاب بهترین متخصص می‌تواند تأثیر زیادی در ادامه و کیفیت زندگی شما در آینده داشته باشد.

ویژگی‌هایی که باید بهترین متخصص ارتوپدی دارا باشد، بدین شرح است:

·       مهارت مکانیکی متخصص

برخی از متخصصین ارتوپد، هماهنگی، تجربه و مهارت بالایی دارند. پزشکانی که دوره تخصصی ارتوپدی را می‌گذرانند، تحصیلات یکسان دارند، اما زمینه تخصصی آنها با یکدیگر متفاوت است. برخی از متخصصین ارتوپد ممکن است در زمینه پا و مچ پا دارای تخصص باشند و برخی دیگر در زمینه زانو و مشکلات مربوط به آن و یا تخصص ویژه برخی پزشکان ارتوپدی در زمینه ستون فقرات، شانه و گردن باشد.

·       بهترین متخصص ارتوپدی باید دارای اخلاق حرفه‌ای پزشکی باشد

در کنار تمامی تخصص‌ها و دانش متخصص ارتوپد، داشتن اخلاق حرفه‌ای پزشکی و خوب، یک ملاک و معیار برای او محسوب می‌شود. نحوه رفتار پزشک با بیمار، بسیار در روحیه او نقش دارد. متخصص باید به این موضوع آگاه باشد که بیمار دارای حالتی از ترس، نگرانی و شاید همراه با درد است. مهربانی، گشاده‌رو بودن و صبر پزشک بسیار اثرگذار است.

این موضوع مهم است که بهترین متخصص ارتوپدی باید برای بیمار وقت کافی بگذارد و به سخنان و شرح حال او با دقت گوش دهد تا بتواند بهترین تشخیص و برنامه درمانی را برای او پیش گیرد.

·       ذهن باز و فعال

پزشک ارتوپدی، تا زمان اطمینان کامل از مشکل بیمار، اظهار نظر نکرده و اقدامات درمانی را برای او آغاز نمی‌کند. بنابراین بهترین متخصص ارتوپدی تا انجام یک معاینه کامل و شنیدن حرف‌های بیمار، هیچ‌گاه اقدام به تجویز دارو یا درمان خاصی نمی‌کند.

·       آگاه بودن متخصص از دانش و درمان‌های روز دنیا

ارتوپدی، رشته‌ای پزشکی است که همیشه در حال پیشرفت و به روز شدن است. تکنیک‌ها و درمان‌های این رشته، مدام در حال به‌روز و جدید شدن هستند. بهترین متخصص ارتوپدی از آخرین دستاوردها در زمینه تخصص خود مطلع است تا بتواند از آنها برای کمک و درمان بیماران استفاده کند.

·       داشتن رویکردی واقع‌بینانه به مسائل بیمار

پس از آگاهی متخصص ارتوپدی از مشکلات و مسائل بیمار، او باید با رویکردی درست و منطقی با مشکل بیمار برخورد کرده و از دادن قول و وعده‌هایی که شاید خارج از تخصص و تونایی‌های او باشد، پرهیز کند. بهترین متخصص ارتوپدی، باید برنامه درمانی را برای بیمار خود ارائه دهد که قابل انجام باشد و انجام آن غیر ممکن به نظر نرسد.

·       قابل انعطاف بودن متخصص ارتوپدی

بیماران بر اساس مشکل و آسیبی که برای آنها به وجود آمده است، برنامه درمانی متفاوت و زمان بهبودی متفاوتی را دارند. ممکن است بیمار به دلیل هزینه‌های گزافی که یک روش درمانی دارد، به روش دیگری برای درمان مشکل خود متوسل شود. اینجاست که بهترین متخصص ارتوپدی باید براساس شرایط و امکانات بیمار، بهترین گزینه درمانی را برای او انتخاب کند و در پیش گیرد.

چه اقداماتی برای یافتن بهترین متخصص ارتوپدی می‌توان انجام داد؟

از جمله کارهایی که بیمار می‌تواند برای یافتن بهترین متخصص ارتوپدی انجام دهد، شامل موارد زیر می‌شود:

·       کمک گرفتن از دوستان، آشنایان و اطرافیان، مشورت با پزشک خانوادگی و مطالعه و بررسی منابع آنلاین،

·       مراجعه به متخصص ارتوپد معرفی شده و گفت‌و گو با او و بررسی رفتار و محیط کاری او،

·       بررسی میزان تجربه، مدارک و گواهینامه‌های تخصصی او.

جمع‌بندی

آگاهی از درمان‌های روز دنیا، منعطف بودن پزشک، تخصص ویژه پزشک در یک عضو و بخش خاص بدن و داشتن اخلاق حرفه‌ای، از جمله ویژگی‌هایی است که یک متخصص ارتوپدی باید دارا باشد. بهترین متخصص ارتوپدی در تلاش است تا با کمک روش‌های درمانی روز دنیا چه روش‌های جراحی و چه روش‌های غیر جراحی، به درمان مشکلات و آسیب‌دیدگی‌های استخوانی و مفاصل بیماران اقدام کند.

 

سؤالات متداول

1. چه افرادی می‌توانند برای انجام اقدامات درمانی خود به متخصص ارتوپدی مراجعه کنند؟

متخصص ارتوپدی حاذق و با تجربه، سعی می‌کند بیمار را در هر سنی که باشد، کودک، نوجوان، جوان و پیر، با هر شرایط و آسیب‌دیدگی مانند پارگی رباط و تاندون، شکستگی استخوان، پیچ‌خوردگی و... را با بهترین روش درمانی معالجه کند.


پست های اخیر از دکتر آریاسب دارائی :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب