علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟

23

آرتروز گردن بیماری و عارضه‌ای شایع در بین افراد مسن است که با درد و گرفتگی عضلات همراه است. گرفتگی و دردی که ممکن است به حدی باشد که زندگی روزمره فرد را دچار اختلال کند. این عارضه، به طور کامل درمان نمی‌شود؛ اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توان به کمک آنها این درد را تا حدود زیادی برطرف کرد و بهبود بخشید، مانند تمرینات اصلاحی، مصرف دارو و یا انجام تزریق در گردن.

آرتروز گردن چیست؟

عارضه‌ای که سبب تغییر شکل و فرم دیسک، استخوان و مفاصل گردن می‌شود، آرتروز گردن نام دارد. این بیماری ممکن است با افزایش سن و فرسودگی بدن به وجود بیاید. علائم آرتروز زمانی خود را نشان می‌دهند که سطح آب بین دیسک‌ها کاهش پیدا کرده و دیسک جمع می‌شود.

نشانه‌های این بیماری شامل تشکیل خار استخوان در لبه استخوان و ایجاد برآمدگی استخوانی می‌شود. آرتروز گردن موجب تحلیل دیسک غضروفی شده که این خود باعث ایجاد استخوان‌های اضافی به نام استئوفیت در گردن می‌شود. استخوان‌های اضافی به وجود آمده ممکن است سبب تنگی کانال نخاعی و یا محل خروج رشته‌های عصبی شوند.

درد و گرفتگی گردن، جزو علائم آرتروز گردن است. این عارضه به خودی خود، پیش‌رونده نیست، اما در موارد شدید انجام جراحی تا حدود زیادی می‌تواند کمک کننده باشد.

علائم و نشانه‌های آرتروز گردن چیست؟

نشانه‌هایی که مشخص کننده عارضه آرتروز گردن است، به شرح زیر می‌باشد:

·       وجود درد و گرفتگی در گردن

·       درد شدید در بازوها و شانه‌ها

·       سرگیجه و سردرد با منشأ دردِ گردن

·       ناتوانی در خم کردن یا چرخاندن سر و ایجاد اختلال در رانندگی

·       احساس شنیدن صدای سایش در هنگام حرکت دادن به گردن

اگر وجود آرتروز گردن، سبب فشار به کانال نخاعی شود، به آن میلوپاتی می‌گویند که نشانه‌های آن شامل:

·       بی‌حسی در دست، پا و بازوها

·       احساس خارش در دست و پا و بازوها

·       دشوار شدن راه‌رفتن و عدم هماهنگی در آن

·       گرفتگی‌های عضلانی

·       ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع

است.

علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟

·       داشتن برخی شغل‌های خاص.

شغل‌هایی هستند که به خاطر قرارگیری بدن در وضعیتی نامتعارف، فشار زیادی به گردن وارد می‌شود. مشاغلی نیز هستند که در آنها باید اجسام سنگینی حمل شود که این خود می‌تواند سبب آرتروز گردن شود.

·       افزایش سن.

بالا رفتن سن هم یکی از عوامل بروز آرتروز گردن است. بالا رفتن سن، سبب کاهش آب موجود در دیسک شده که این موضوع موجب خشک شدن دیسک می‌شود. در نتیجه انعطاف‌پذیری گردن کاهش پیدا کرده و موجبات شکستگی دیسک را فراهم می‌کند.

·       عوامل ژنتیکی.

ممکن است در خانواده‌ای زندگی کنید که آرتروز گردن بین آنها نسبتاً شایع است؛ در نتیجه احتمال ابتلا بالاتر می‌رود.

·       آسیب‌های وارد شده به گردن یا طناب نخاعی.

وارد شدن ضربه یا فشار ناگهانی به گردن هم ممکن است سبب بروز آرتروز گردن شود.

·       اضافه وزن.

اضافه وزن و چاقی سبب ایجاد فشار مضاعف روی مفاصل می‌شود. در نتیجه افراد دارای اضافه وزن بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز گردن هستند.

·       وجود خارهای استخوانی.

رشد بیش از حد استخوان، زمانی که بدن در تلاش است تا با رشد استخوان، ناپایداری ستون فقرات را از بین ببرد. ممکن است این موضوع، در ابتدا چیز خوبی به نظر برسد، اما در عمل رشد استخوان‌های اضافه، سبب فشار بیشتر به قسمت‌های ظریف ستون فقرات مانند نخاع می‌شود. این فشار ممکن است با درد همراه باشد.

·       فتق دیسک

آسیب و تِرَک خوردگی دیسک‌های گردن نیز می‌تواند خروج مواد درون بالش دیسک را به همراه داشته باشد. بروز این اتفاق، سبب فشار روی نخاع و اعصاب شده که می‌تواند بی‌حسی و درد در بازو را موجب شود.

·       سفت شدن رباط گردن

با افزایش سن، پارگی و ساییدگی به وجود آمده در رباط گردن، سبب محدودیت در حرکت گردن و سفت شدن رباط گردن می‌شود.

روش‌های درمانی آرتروز گردن

برای درمان آرتروز گردن، درمان‌های غیر جراحی و درمان‌ جراحی وجود دارد. در ادامه به بیان هر دو روش اشاره می‌شود.

درمان غیر جراحی آرتروز گردن

·       دارودرمانی: برای کاهش التهاب و یا درد ناشی از آرتروز گردن، تجویز پزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، استامینوفن و یا شُل‌کننده‌های عضلانی باشد.

·       فیزیوتراپی گردن: تمرینات اصلاحی برای تسکین درد و تقویت عضلات ضعیف شده که باید به طور منظم و تحت نظر فیزیوتراپیست انجام شود.

·       طب سوزنی: روش درمان سنتی چین باستان، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های کاهش درد است. طب سوزنی برای تحریک و ایجاد ثبات در تعادل انرژی در مسیرهایی در بدن انجام می‌گیرد. طب سوزنی موجب کاهش درد و التهاب ناشی از آرتروز گردن می‌شود.

·       بیوفیدبک: این روش کمک می‌کند تا پاسخ خودکار فشارخون و ضربان قلب را تحت کنترل درآورید. در این روش، حسگرهایی که به بدن شما متصل می‌شود، وظیفه انتقال این اطلاعات را به مانیتور بر عهده دارد. پزشک به بیمار آموزش می‌دهد که چگونه واکنش‌های خود را کنترل کند.

·       انجام تزریق: اگر درد آرتروز گردن به‌گونه‌ای است که در قسمت پشت سر یا بازو بیشتر حس می‌شود، تزریق بی‌حس‌کننده موضعی که اثری طولانی مدت دارد یا تزریق استروئید، می‌تواند کمک کننده باشد. مفاصل فاست گردن، بهترین محل برای انجام تزریق است. پزشک برای تزریق در جای درست، از اشعه ایکس کمک می‌گیرد.

·       سرما و گرما درمانی: روشی خانگی و ساده برای کاهش درد گردن که با دستورالعمل‌های مراقبتی پزشک همراه است. ورزش، ماساژ درمانی، مراقبه و روغن‌مالی، دیگر روش‌های خانگی برای کاهش درد و التهاب ناشی از آرتروز گردن هستند.

درمان جراحی

اگر،

·       عصب نخاعی درگیر شده است،

·       نخاع در حال تحمل فشار زیادی است،

·       از علائم عصبی پیش‌رونده کلافه شده‌اید،

·       و درمان‌های غیر جراحی پاسخگو نیست،

به احتمال زیاد، پزشک عمل جراحی آرتروز گردن را تجویز می‌کند.

جمع‌بندی

بیماری که سبب تغییر شکل و دِفُرمه شدن مفاصل گردن می‌شود، آرتروز گردن نام دارد. این بیماری ممکن است با درد، کاهش محدودیت حرکتی گردن، التهاب، اسپاسم عضلانی، سردرد و یا سرگیجه همراه باشد. افزایش سن، اضافه وزن و داشتن مشاغلی خاص می‌تواند سبب بروز آرتروز گردن شود.

این عارضه غالباً با درمان‌های غیر جراحی و خانگی مانند مصرف مُسکِّن، ورزش، فیزیوتراپی گردن و طب سوزنی تا حدودی قابل کنترل و بهبودی است. در موارد بسیار کمی نیز ممکن است عدم بهبودی، سبب انجام عمل جراحی برای کاهش درد و التهاب شود.

سؤالات متداول

1. در چه صورت باید برای آرتروز گردن به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد بیش از چند روز به طول بیانجامد و یا دارای علائمی غیر از سفتی و درد هستید، مراجعه به پزشک الزامی است.

 



پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب