تزریق سیمان در مهره چگونه انجام می‌شود؟

43

تزریق سیمان در مهره، یک روش درمانی کم‌تهاجمی و جراحی سرپایی است که برای بهبود شکستگی‌های مهره‌های ستون قفرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این روش، درمان شکستگی‌ها زودتر از زمان پیش‌بینی شده محقق شده و کیفیت زندگی فرد، بهتر از گذشته می‌شود. اگر درمان شکستگی‌های ستون فقرات به درستی انجام نگیرد، موجب ایجاد قوز در ستون فقرات شده و در نهایت، عواقب جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه دارد.

گزینه‌های درمانی برای بهبود درد کمر و شکستگی‌های استخوانی ستون فقرات

اولین گزینه تجویزی پزشک برای درد ناشی از شکستگی‌های استخوان ستون فقرات، استراحت و تجویز داروهای مُسکِن برای بهبود این درد است. پس از گذشت چند هفته و در صورت عدم بهبودی، پزشک ممکن است برای شما روش درمانی تزریق سیمان را تجویز کند.

نکاتی که باید قبل از عمل تزریق سیمان رعایت شود

·       قبل از انجام عمل، پزشک به شما دارویی برای تقویت استخوان تجویز می‌کند که باید مصرف شود. لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار دکتر قرار دهید. در صورت حساسیت دارویی به داروی بیهوشی یا داروی حاجب برای تصویربرداری، اطلاع به پزشک ضروری است. مصرف آسپرین، داروی رقیق کننده خون و داروی غیر استروئیدی را چند روز قبل از عمل تَرک کنید.

·       خانم‌ها در صورت عدم اطلاع از بارداری، باید پزشک را مطلع کنند، چون انجام برخی آزمایشات و عکس‌برداری‌ها نباید در دوران بارداری انجام شود. در صورت ضرورت انجام عمل تزریق سیمان، پزشک باید اقدامات لازم را برای در امان بودن جنین از تشعشعات اشعه ایکس لحاظ کند.

·       روز عمل، می‌توانید داروهای مصرفی خود را 3 ساعت قبل از عمل و با اجازه پزشک، با میزان کمی آب میل کنید. از مصرف شیر، خامه و آب پرتقال خودداری کنید.

·       بنا به نظر پزشک برای انجام آزمایشی که لخته شدن طبیعی خون را نشان می‌دهد، چند ساعت قبل از عمل، باید از مصرف مایعات و مواد خوراکی بپرهیزید. پس از انجام عمل، داشتن همراه برای بازگشت به خانه نیز ضروری است.  

تزریق سیمان در مهره چگونه انجام می‌شود؟

اگر شما دچار شکستگی مهره کمر شده‌اید و با استراحت یک یا دو هفته‌ای، بهبودی حاصل نشده است، پزشک معالج ممکن است تزریق سیمان در مهره را برای شما تجویز کند. توجه به این نکته ضروری است که شکستگی‌های جدید، بهتر از شکستگی‌های قدیمی با تزریق سیمان در مهره بهبود پیدا می‌کنند، اما شکستگی‌های قدیمی نیز ممکن است با انجام این عمل، به طور کامل بهبود پیدا کنند.

تزریق سیمان در مهره به 2 روش انجام می‌شود:

v   جراحی ورتبروپلاستی

·       پیش از شروع عمل، پزشک داروی آرامبخش برای کاهش اضطراب تجویز می‌کند. در صورت درد زیاد، دُز این آرامبخش بیشتر بوده تا بیمار به خواب رود.

·       سپس، محل مورد نظر به کمک دارو بی‌حس می‌شود.

·       در مرحله بعد، پزشک به کمک اشعه ایکس، محل دقیق شکستگی را تشخیص داده و سوزنی کوچک را وارد این نقطه می‌کند.

·       پس از ورود سوزن به محل مورد نظر، تزریق سیمان به منظور محافظت از استخوان انجام می‌شود. سیمان تزریق شده به سرعت سفت شده و سبب پایداری استخوان می‌شود.

·       پزشک به صورت همزمان می‌تواند تزریق را به چندین استخوان که دچار شکستگی و آسیب‌دیدگی شده‌اند، انجام دهد.

·       به طور کلی، یک ساعت زمان برای درمان هر استخوان آسیب‌دیده مورد نیاز است و پس از اتمام کار هم بیمار می‌تواند از بیمارستان مرخص شود.

v   جراحی کیفوپلاستی

این عمل هم مانند جراحی ورتبروپلاستی، انجام می‌گیرد، با این تفاوت که در این جراحی، پزشک بالنی را وارد مهره کرده و آن را باد می‌کند. این بالن فضای مورد نیاز برای تزریق سیمان را در استخوان فراهم می‌کند. پس از آن، باد بالن تخلیه شده و تزریق سیمان در مهره انجام می‌گیرد. این روش جراحی نیز برای بهبود درد ناشی از شکستگی مربوط به پوکی استخوان انجام می‌شود. این روش درمانی، بهبود ظاهر و شکل استخوان را به همراه خواهد داشت.

فواید تزریق سیمان در مهره کمر

·       تزریق سیمان، سبب جلوگیری از لغزش بیشتر مهره‌های ستون فقرات روی هم می‌شود. این درمان، توانایی بیمار را مجدد بازیابی می‌کند، به‌گونه‌ای که بیمار می‌تواند تمامی فعالیت‌های خود را از سر گرفته و دیگر نیازی به فیزیوتراپی و برنامه توانبخشی نداشته باشد.

·       تزریق سیمان، سبب بهبودی درد ناشی از شکستگی مهره می‌شود. بیماران زیادی با انجام این تزریق، بهبودی درد را تا حد زیادی احساس کردند و نشانه‌های درد نیز برای آنها از بین رفته است.

·       مزیت دیگر روش درمانی تزریق سیمان در مهره این است که نیازی به ایجاد بُرِش بزرگ در سطح پوست نیست و با ایجاد بُرِشی کوچک هم می‌توان تزریق را انجام داد. در پایان کار هم نیازی به بخیه زدن نیست.

·       با تزریق سیمان، حدود 75 درصد بیماران به زندگی روزمره خود برمی‌گردند و خطر بروز دوباره پوکی استخوان نیز کاهش می‌یابد. تقویت قدرت عضلات و بهبود توانایی حرکتی فرد با افزایش فعالیت‌های جسمانی میسّر خواهد شد.

معایب تزریق سیمان در مهره کمر

·       عفونت در اثر ایجاد بُرِش برای تزریق سیمان

·       نَشت میزان کمی از سیمان از محل تزریق به رگ‌های خونی ریه یا کانال نخاعی

·       خونریزی از محل تزریق، افزایش درد پس از تزریق، بی‌حسی یا گزگز در محل تزریق

·       امکان بروز شکستگی اضافی پس از انجام تزریق

·       واکنش آلرژیک و حساسیت‌زا به داروهای مورد استفاده برای انجام تزریق سیمان در مهره

جمع‌بندی

افزایش جمعیت سالمندان سبب شده است که روش‌هایی کم‌تهاجمی، سریع‌ و کم‌عارضه برای درمان شکستگی استخوانی که به دلیل پوکی استخوان رخ می‌دهد، مانند تزریق سیمان ابداع شود. جراحی تزریق سیمان، روشی است که به اصلاح ارتفاع مهره شکسته ستون فقرات می‌انجامد که منجر به کاهش دردهای کمر و ستون فقرات و اصلاح خمیدگی و تغییر شکل ستون فقرات می‌شود.

سؤالات متداول

1. هزینه تزریق سیمان در مهره چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه انجام عمل تزریق سیمان، بر اساس تعداد مهره‌های آسیب‌دیده، بِرَند و میزان سیمان مورد استفاده برای تزریق، دستمزد پزشک و هزینه‌های بیمارستانی متغیر است. مشورت با پزشک پیش از انجام عمل، برای اطلاع از هزینه‌هایی که باید انجام شود، می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. 


پست های اخیر از دکتر آریاسب دارائی :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب