چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟

49

ختنه نوزادان، بهترین روش برای جلوگیری از مشکلاتی مانند سرطان آلت تناسلی، عفونت‌های ادراری و مشکلاتی از این قبیل در خردسالی و بزرگسالی است. این موضوع ممکن است برای والدین سؤال باشد که چه زمانی باید نوزاد را ختنه کرد؟ و یا چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق انداخت؟ در حالت کلی، نوزاد پسر تازه متولد شده، باید از هر جهت دارای سلامتی کامل باشد تا بتوان عمل ختنه را برای او انجام داد.

ختنه نوزادان به چه معناست؟

حذف پوست سر آلت تناسلی نوزاد برای رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از ابتلای او به بیماری‌های دستگاه تناسلی در سنین بالاتر، ختنه نام دارد. این عمل به دو روش حلقه پلاستیبل و بریدن و دوختن انجام می‌گیرد.  زیباتر کردن آلت تناسلی نیز دلیل دیگری برای انجام عمل ختنه نوزادان است.

به چه دلایلی ممکن است ختنه نوزادان به تعویق بیفتد؟

برخی از پزشکان ۲۴ ساعت و برخی دیگر ۷۲ساعت پس از تولد را زمان مناسبی برای انجام ختنه می‌دانند. ۱۰ روزگی نوزاد نیز زمان خوبی برای انجام ختنه به اعتقاد عده‌ای دیگر از متخصصین است. اما به نظر اغلب پزشکان و متخصصین این حوزه که در تحقیقات نیز ثابت شده است، بهترین زمان برای انجام عمل ختنه، سن یک تا سه ماهگی نوزاد است.

والدین ممکن است تمایل داشته باشند تا پس از گذشت مدتی کوتاه از به دنیا آمدن نوزاد خود، او را ختنه کنند. اما ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که امکان انجام ختنه برای نوزاد وجود نداشته باشد. سلامت کامل کودک برای انجام عمل ختنه نوزادان، شرط لازم برای انجام این کار است.

·       اندازه طبیعی آلت تناسلی نوزاد تازه متولد شده، باید به تأیید پزشک رسیده باشد. کوچک بودن آلت تناسلی نوزاد (اگر طول آلت، کمتر از 2.5 سانت باشد) هم می‌تواند دلیلی بر به تعویق افتادن ختنه نوزادان باشد.

·       ممکن است آلت تناسلی نوزاد تازه متولد شده، در استخوان شرمگاهی و پوست آن فرو رفته باشد. در این صورت باید جراحی اصلاحی برای رفع این مشکل انجام شود و سپس عمل ختنه نوزادان انجام گیرد.

·       نارس بودن نوزادان هم می‌تواند دلیلی مهم برای به تعویق انداختن ختنه نوزادان باشد. در این صورت، ابتدا باید مراقبت‌های پزشکی لازم برای او صورت گیرد و پس از بهبودی کامل، عمل ختنه برای او انجام گیرد.

·       کم‌وزن بودن نوزاد هم می‌تواند دلیل دیگری بر به تعویق افتادن ختنه نوزادان باشد. در این صورت بهتر است برای انجام عمل ختنه، تا 40 روزگی نوزاد صبر کنید.

·       ابتلای نوزاد تازه متولد شده به مشکلات خونی نظیر هموفیلی هم می‌تواند سبب به تعویق افتادن ختنه نوزادان شود.

·       ممکن است پوست نوک آلت تناسلی، حالت چسبندگی داشته باشد و یا ترشحات زرد رنگی از آن خارج شود. در این حالت نیز بهترین کار، به تعویق انداختن عمل ختنه نوزادان است.

·       وجود التهاب، قرمزی و تورم در آلت تناسلی نیز می‌تواند موجب شود که ختنه نوزاد تا زمان رفع این مشکل، به تعویق بیفتد.

ممکن است دلایلی مرتبط با وجود مشکل در آناتومی آلت تناسلی نوزاد یا دلایل ساختاری برای عدم انجام این کار وجود داشته باشد:

·       ممکن است نوزاد تازه متولد شده، دارای ناهنجاری، نقص و ایرادی در آلت تناسلی خود باشد که قبل از انجام ختنه نوزادان باید به این موضوع رسیدگی شود. پره‌دار بودن آلت تناسلی، یکی از این ایرادات است. در این شرایط، مشورت با یک متخصص کلیه و مجاری ادراری می‌تواند راهگشا باشد. این متخصص می‌تواند جراحی‌های اصلاحی مورد نیاز را برای نوزاد انجام دهد.

·       مهم‌ترین مشکل ساختاری که ممکن است دلیلی بر به تعویق افتادن ختنه نوزادان شود، نبود پوست کافی بین کیسه بیضه و سر آلت تناسلی است. شاید این موضوع، مربوط به شکل آلت تناسلی یا بسته بودن کیسه بیضه باشد. ممکن است شکل و ساختار آلت تناسلی طبیعی باشد، اما کیسه بیضه و پوست به شکلی نادرست به هم اتصال پیدا کرده‌اند. در این شرایط ممکن است هنگام انجام ختنه، پوست سر آلت بیش از حد برداشته شود و احتمال بروز عارضه برای نوزاد افزایش پیدا کند.

·       دلیل دیگری که ممکن است ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازد، خمیدگی با پیچ خوردگی در قسمت ساقه آلت تناسلی نوزاد است. در موارد نادری نیز ممکن است سوراخ ادرار، به جای سر آلت تناسلی، روی ساقه آلت قرار داشته باشد.

اگر هر کدام از این شرایط برای نوزاد رخ داده باشد، بهترین کار به تعویق انداختن ختنه نوزادان برای بعد از انجام جراحی‌های اصلاحی است.  

 

جراحی اصلاحی برای رفع مشکل آلت تناسلی نوزاد

امکان ترکیب جراحی اصلاحی برای رفع مشکل آلت تناسلی با عمل ختنه نوزادان وجود دارد. این کار می‌تواند از طریق خط ختنه انجام شود. جراحی اصلاحی آلت تناسلی نوزادان، به دلیل بیهوشی عمومی کودکان و با نظر پزشک، بهتر است در زمانی بین ۶ تا ۱۸ ماهگی نوزاد انجام شود.

به دلیل بیهوشی که باید برای این عمل انجام شود، هرچه از زمان تولد نوزاد بیشتر بگذرد، برای سلامتی و در امان ماندن نوزاد از عوارض احتمالی بیهوشی بهتر است. اگر جراحی اصلاحی در این سن انجام شود، بهبودی نوزاد نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتد. نتیجه این جراحی، چیزی شبیه به عمل ختنه است.

جمع‌بندی

دلایل گوناگونی مانند ساختار آناتومی آلت تناسلی نوزاد، خطراتی که ممکن است با انجام عمل ختنه نوزادان برای او اتفاق بیافتد، تصمیم‌گیری در مورد بهترین زمان برای انجام عمل ختنه و احتمال عدم انجام ختنه برای نوزاد، ممکن است سبب شود که والدین بخواهند عمل ختنه را به تعویق بیاندازند یا به طور کل از انجام آن برای نوزاد خود منصرف شوند.

بهتر این است که بلافاصله پس از به دنیا آمدن نوزاد، ختنه انجام نگیرد. چون ممکن است پس از چند بار ادرار کردن او، مشکلات احتمالی شناسایی و موجب شود که ختنه به تعویق بیفتد تا انجام آن عوارضی را برای او در پی نداشته باشد.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب