ويتامين D و كروكومين موثر در پاك كردن آميلوئيد بتا در مغز

118


محققان دانشگاه UCLA، دانشگاه يو.سي.ريور سايد و انستيتوي تحقيقات بيومولكولي انساني دريافته‌اند نوعي از ويتامين D و يك نوع ماده شيميايي به نام كوركومين كه در زردچوبه يافت مي‌شود مي‌توانند سيستم ايمني را تحريك كنند تا آميلوئيدبتا كه پلاك‌هاي مسئول آلزايمر را در مغز توليد مي‌كند، پاك كند.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، نتايج اوليه اين تحقيق مي‌تواند به يافتن رويكردهاي تازه‌اي براي پيشگيري و درمان آلزايمر با استفاده از ويتامين D3 به تنهايي و در كنار كوركومين طبيعي يا سنتزي، منجر شود. تا به اين ترتيب سيستم ايمني تقويت شود و از مغز در برابر آميلوئيد بتا محافظت كند.

به نقل از سایت Science Daily، ويتامين D3 براي ساخت و حفظ استخوان‌ها و سلامت سيستم ايمني لازم است و منبع اصلي آن نور خورشيد است كه از طريق پوست جذب مي‌شود. بيماران آلزايمر كه كمتر از خانه بيرون مي‌روند مي‌توانند دچار كمبود ويتامين D3 شوند.

دانشمندان اميدوارند كه ويتامين D3 و كوركومين راه‌حل‌هاي درماني و پيشگيرانه تازه‌اي براي آلزايمر پيش پاي آنها بگذارند.

آنان دريافتند كه كوركومين ميزان اتصال سطحي آميلوئيد بتا را به ماكروفاژها افزايش مي‌دهد و ويتامين D3 ميزان جذب آميلوئيدبتا به ماكروفاژها را در بسياري از بيماران افزايش مي‌دهد.

ماكروفاژها به عنوان ابزار سيستم ايمني عمل مي‌كنند كه در مغز و بدن حركت مي‌كنند و مواد زايد را از بين مي‌برند كه يكي از اين مواد زايد آميلوئيد بتا است.

ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب