تأثير هورمون‌ درماني در كاهش اضطراب ناشي از جراحي در كودكان

49


پژوهشگران فنلاندی دريافته‌اند مصرف خوراكي ملاتونين پيش از عمل جراحي در كودكان مي‌تواند به وضوح اضطراب و امكان بروز تغييرات شديد رفتاري، هنگام به هوش آمدن آنها را كاهش دهد.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، وجود استرس در كودكان پيش از عمل جراحي، مي‌تواند به اضطراب پس از به هوش آمدن منجر شود و كودك رفتارهاي شديدي از خود نشان دهد.

به نقل از Science Daily، در اين حالت كودك به شدت گريه مي‌كند و دست و پا مي‌زند و بايد او را مهار كرد. اين حالات مي‌تواند به بروز كابوس‌هاي شبانه، شب ادراري و اضطراب جدايي هم منجر شود.

به گفته محققان 20 درصد از كودكاني كه تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرند، به اين حالت دچار مي‌شوند. در اين پژوهش اثر داروي آرام بخش ميدازولام هم در كاهش اين استرس بررسي شد.

ملاتونين هورموني است كه ترشح آن خواب، خلق و خو و سيكل‌هاي تناسلي را تنظيم مي‌كند. در اين پژوهش 148 كودك 2 تا 8 ساله كه تحت بيهوشي عمومي قرار گرفته بودند بررسي شدند.

پيش از جراحي به طور تصادفي به آنها ميدازولام و ملاتونين داده شد و مشاهده رفتار آنها پس از به هوش آمدن نشان داد كه ملاتونين به طور موثر سطوح اضطراب آنها را كاهش نداده بود ولي از ميزان بروز اضطراب پس از به هوش آمدن كاسته بود و ميزان وقوع آن به دوز تجويزي ملاتونين بستگي داشت.

محققان می گویند: در حال حاضر ميدازولام داروي پيشنهادي براي كاهش استرس كودكاني است كه قرار است جراحي شوند.
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب