حکمت تفاوتهای حقوق وتکالیف مرد وزن

53

بنام خدا


در ادیان الهی وازجمله اسلام میان حقوق وتکالیف زن ومرد تفاوتهائی وجوددارد که نمیتوان آنهارا تبعیض نامید چه در آفرینش زن ومرد تفاوتهائی وجوددارد که غیر قابل تردید است مانند زایش زنان واحساسات رقیق آنان که درمردان چنین نیست درنتیجه از تساوی حقوق آن دو سخن گفتن امری نابخردانه است. وبا توجه به تفاوت خلقت آندو برعکس حقوق زنان بیشتر وتکالیف آنان کمتر است وچه ستمی که برزنان دردنیای غرب نمیرود.اما حکمت آن تفاوتها چیست؟


همه تفاوتهای میان زن ومرد دردین خدا ازسه نوع خارج نیست :


یک:امور مالی مانند تفاوت درمیراث آندو چه پسر ودختر ویا زن وشوهر


دو:امور مربوط به احساسات زن مانند شهادت وقضاوت


سه:امور مربوط به احساسات مرد مانند خروج ازمنزل ویا کشور بدون اذن پدر یا همسر


در مورد امور مالی چون مسوولیت تشکیل خانواده وادامه آن در نظام دینی برعهده مرد است واو باید مهریه ونفقه واجرت کاررا بپردازد بنابراین خداوند درقبال آن دریافتی بیشتری در میراث برای مردان قرارداده است. اگر جز این نمی بود عین بی عدالتی بود .ولذا این تفاوت ناشی از تعهدات مردان است که زن دراین مورد تعهدی ندارد.


درمورد اموریکه با احساسات زن مرتبط است برای حفظ حقوق کسانیکه در دادگاه محاکمه میشوند ویامورد شهادت قرار دارند بدلیل احساسی بودن زن تفاوتهائی درنظر گرفته شده است چه زنان عموما تحت تاثیر قرار میگیرند.


در امور مربوط به احساسات مردان مانند خروج ازمنزل ویا کشور بدون اطلاع واجازه پدر یا همسر میتواند مشکلاتی را فراهم کند که کیان خانواده درمعرض خطر قرار گیرد وحفظ خانواده برهر امری مقدم است.


درهرحال این تفاوتات هرگز لایتغیر نیست ومیتواند با توافق چه پیش از ازدواج ویا بعد ازآن حل شود واگر مصلحت جامعه ایجاب کند با یک قانون که درمجمع مصلحت به تصویب برسد میتوان تفاوتهای یادشده را بعضا یا کلا برطرف نمود.


رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب