حساسیت به پنی سیلین

53

واکنشهای حساسیت جدی به پنی سیلین امری شایع می باشد . حدود 10 درصد از مردم آلرژی  به پنی سیلین را گزارش می کنند. اما بسیاری از این افراد می توانند بدون هیچ مشکلی پنی سیلین مصرف کنند زیرا یا  از ابتدا اصلا حساسیت به پنی سیلین نداشته اند و به اشتباه چنین تصوری برای آنها ایجاد شده است و یا اینکه حساسیت آنها با گذشت زمان برطرف شده است.


فقط 20 درصد افرادی که به پنی سیلین حساسیت داشته اند پس از گذشت 10 سال از اولین تماس با پنی سیلین که منجر به واکنش حساسیتی شده است همچنان نسبت به پنی سیلین حساس باقی خواهند ماند و بقیه با گذشت زملن حساسیت خود را از دست می دهند.


البته به شرط اینکه در طول این مدت دیگر با پنی سیلین تماس پیدا نکرده باشند.


پنی سیلین ها از رایجترین داروهای مصرفی می باشند که عضو یک گروه دارویی به نام بتالاکتام ها می باشند. داروهای خانواده ی بتالاکتام عبارتند از :


پنی سیلین جی ، آموکسی سیلین ، آمپی سیلین ، اگزاسیلین ، کلوگزاسیلین ، دی کلوگزاسیلین ، کربنسیلین ، تیکارسیلین و پیپراسیلین.


هر بیماری که به یکی از داروهای این خانواده حساسیت داشته باشد به سایر داروهای این گروه  نیز واکنش نشان خواهد داد بنابر این باید از همه ی داروهای این گروه پرهیز نماید .


عوارض جانبی مصرف پنی سیلین :


به واکنشهای نا خواسته ای که به دنبال مصرف دارو ایجاد می شود عوارض جانبی گفته می شود. عوارض جانبی به دنبال مصرف پنی سیلین ها به دو دسته تقسیم می شود که شامل عوارض آلرژیک یا حساسیتی و عوارض غیر آلرژیک یا غیر حساسیتی می باشد.


مثال بارز برای عوارض غیر حساسیتی پنی سیلین ها ناراحتی معده و اسهال می باشد.


تشخیص و افتراق عوارض حساسیتی از غیر حساسیتی اهمیت دارد. بسیاری از مردم تصور می کنند که به پنی سیلین حساسیت دارند در حالی که آنها فقط عوارض جانبی غیر آلرژیک را تجربه کرده اند. به دنبال این گزارش اشتباه و پرهیز از مصرف پنی سیلین این افراد ناگزیر از آنتی بیوتیکهای دیگری استفاده خواهند کرد که یا قویتر است و سمیت بیشتری برای بدن  دارد و یا برعکس ضعیف تر می باشد و ممکن است سبب ایجاد مقاومت میکربی شود در نتیجه عفونت و بیماری این افراد به درازا می کشد و متحمل هزینه های بالاتری نیز خواهند شد.


بنابر این تشخیص حساسیت واقعی  به پنی سیلین اهمیت دارد. هر فردی که نمی داند آیا واقعا واکنشی که در گذشته  به پنی سیلین داشته است یک واکنش حساسیتی بوده است یا خیر باید فعلا  از مصرف پنی سیلین اجتناب نماید تا زمانی که موضوع را با پزشک خود در میان گذارد و بررسی لازم انجام شود.


واکنش آلرژیک یا حساسیتی:


واکنش آلرژیک یا حساسیتی زمانی اتفاق می افتد که بدن دارو را به عنوان یک عامل خارجی شناسایی کند. واکنش حساسیتی ممکن است به اشکال گوناگون بروز نماید مانند:


 کهیر : لکه های سرخ ، برجسته و شدیدا خارش دار  که  طی چند ساعت پدیدار و سپس محو می شوند.


آنژیوادما: ورم بافت زیر پوستی به خصوص در ناحیه ی صورت


گرفتگی گلو


خس خس سینه


سرفه


تنگی نفس مشابه  بیماری آسم (به علت تنگ شدن  مجاری تنفسی).


فردی که هریک از علایم مذکور را به دنبال مصرف پنی سیلین گزارش دهد  باید به عنوان واکنش حساسیت به پنی سیلین در نظر گرفته شود و از مصرف مجدد پنی سیلین اجتناب ورزد  در غیر این صورت احتمال دارد با مصرف مجدد پنی سیلین به سمت واکنش شدیدتری به نام آنافیلاکسی برود که خطرناک می باشد.


واکنش آنافیلاکسی:


آنافیلاکسی یک واکنش ناگهانی و شدید حساسیتی می باشد که  خطر مرگ نیز به همراه دارد. در آنافیلاکسی فرد علایم واکنش آلرژیک که در بالا ذکر شد را نشان می دهد علاوه بر آن دچار افت شدید فشار خون ، تنگی نفس ، تورم زبان و گلو ، دل درد ، اسهال و استفراغ  هم می شود. خوشبختانه آنافیلاکسی واکنش شایعی نمی باشد.


بثورات جلدی ناشی از مصرف پنی سیلین ها:


بثورات جلدی به دنبال مصرف پنی سیلین معمولا در یکی از این دو دسته قرار می گیرند:


1)کهیر : لکه های  سرخ ، برجسته و شدیدا خارش داری  هستند که در عرض چند ساعت ظاهر و سپس محو می شوند. کهیر ممکن است همراه سایر علایم حساسیت به پنی سیلین مانند خس خس سینه و یا  تورم پوست و گلو دیده شود و نشان دهنده ی یک واکنش حساسیتی واقعی می باشد.


2) بثورات مسطح  با رنگی محو که در عرض چند روز در سراسر بدن پخش می شوند و بر خلاف کهیر پس از چند ساعت از بین نمی روند.  این بثورات معمولا چند روز پس از مصرف پنی سیلین ها پدیدار می شوند. ها معمولا بعید است که علت به وجود آمدن آمدن آنها یک واکنش حساسیتی باشد.


 


تست حساسیت به پنی سیلین:


تست پوستی پنی سیلین قابل اعتماد ترین راه برای بررسی وجود و یا عدم وجود حساسیت به پنی سیلین می باشد.


نکته حائز اهمیت اینجاست که  ماده ی اصلی  تعیین کننده ی حساسیت به پنی سیلین که باید در انجام تست پنی سیلین از آن


                                                                                   دارد. نام PPL استفاده شود پنیسیلویل پلی لایزین یا


در صورتی که در انجام تست  حساسیت به پنی سیلین از PPL استفاده نشود بسیاری از موارد حساسیت به پنی سیلین مشخص نخواهد شد. از جمله مواد تعیین کننده ی فرعی که برای تست حساسیت به پنی سیلین به کار می روند پنی سیلین جی و آمپی سیلین هستند.


 


تقریبا در 90 درصد افراد تست پوستی پنی سیلین منفی می باشد که این امر نشاندهنده ی این است که این افراد یا از اول به پنی سیلین حساسیت نداشته اند و یا حساسیت آنها به مرور زمان بر طرف شده است.


تست پوستی پنی سیلین باید حتما در یک مطب یا درمانگاه انجام شود. معمولا تست حساسیت به پنی سیلین پس از 15 الی 20 دقیقه خوانده می شود.  زمان مورد نیاز برای تکمیل تست پوستی پنی سیلین یک ساعت می باشد.  


برای انجام این  تست محلول رقیق شده ی پنی سیلین از طریق یک سوزن زیر پوست تزریق می شود که ممکن است کمی ناراحتی به صورت خارش ایجاد کند اما درد آنچنانی ندارد.


تست مثبت خودش را به صورت یک برآمدگی قرمز و خارش د ار در محل تزریق پوستی نشان می دهد که از نیم تا یک ساعت باقی خواهد ماند و سپس از بین می رود. افرادی که تست پوستی پنی سیلین در آنها مثبت می باشد باید همچنان از مصرف پنی سیلین اجتناب نمایند.


اگر پس از تکمیل تست پوستی علایم حساسیت در فرد ظاهر نشد برای اطمینان  از صحت تست ، ابتدا به این فرد یک داروی پنی سیلین قوی به صورت تک دوز خوراکی داده می شود زیرا تست پوستی دقت صد در صدی ندارد.


3 درصد از افرادی که سابقه ی حساسیت به پنی سیلین را ذکر می کنند اما تست پوستی آنها منفی می باشد پس از خوردن تک دوز پنی سیلین واکنش حساسیتی ( البته به شکل خفیف) از خود نشان خواهند داد.


اگردر  فردی تست پوستی پنی سیلین منفی بود و پس از خوردن داروی پنی سیلین به صورت تک دوز خوراکی هم واکنش حساسیتی نشان نداد دیگر می تواند مطمئن باشد که حساسیتش به پنی سیلین از بین رفته است و  از این به بعد نیازی به پرهیز از پنی سیلین ندارد.


 


سفالوسپورین ها:


سفالوسپورین ها گروهی از آنتی بیوتیکها هستند که قرابت نزدیکی با پنی سیلین ها دارند. داروهایی که در این گروه قرار دارند مانند:


سفالکسین ، سفیکسیم ، سفاکلور ، سفوروکسیم و...


افرادی که سابقه ی حساسیت به پنی سیلین دارند احتمال دارد به داروهای این خانواده نیز واکنش حساسیتی نشان دهند.


اگر تست پوستی پنی سیلین در این افراد منفی باشد به احتمال 90 درصد با مصرف سفالوسپورین ها مشکلی نخواهند داشت. اما اگر تست پوستی پنی سیلین مثبت باشد احتمال کمی برای بروز واکنش حساسیتی به سفالوسپورین ها نیز موجود می باشد.


 


 


 


http://yogatherapy.blogfa.com/post-21.aspx


 


 

پست های اخیر از دکتر زهرا عباس زاده :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب