تخت دکامپرشن چیست و چه کاربردی دارد؟

109

تخت دکامپرشن که امروزه استفاده از آن در کلینیک‌های درد و طب فیزیکی بسیار مرسوم شده است وسیله ای است که برای کاهش فشار ستون فقرات و درمان بسیاری از بیماری‌های اسکلتی-عضلانی مانند دیسک کمر، دیسک گردن، سیاتیک و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله به تخت رفع فشار ستون فقرات نیز معروف است.




تراکشن یا کشش ستون فقرات چیست؟
کشش ستون فقرات که به آن تراکشن نیز گفته می‌شود یکی از روش‌های درمانی پزشکان متخصص طب فیزیکی است. هدف از کشش ستون فقرات با تخت دکامپرشن اعمال نیرو به دو استخوان مفصل جهت دور نمودن آن‌ها از هم است. با این اعمال نیرو فضای بیشتری بین مفاصل ایجاد می‌گردد. همچنین باعث کشش بافت نرم اطراف مفاصل نیز می‌شود.
در برخی موارد تراکشن به صورت دستی ایجاد می‌شود اما در بیشتر مواقع و در کلینیک‌های مجهز به تخت دکامپرشن از این دستگاه جهت کشش و رفع فشار استفاده می‌گردد. رایج‌ترین قسمت‌های ستون فقرات جهت اعمال کشش نواحی گردنی و کمری است.
چه بیمارانی می‌توانند از تخت دکامپرشن استفاده کنند؟
استفاده از تخت دکامپرشن در بیمارانی توصیه می‌شود که دچار درد در ناحیه گردن یا کمردرد هستند. این روش درمانی جهت تسکین درد در این نواحی و نیز بهبود علائمی مثل ضعف و بی‌حسی این نواحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در برخی موارد کشش ستون فقرات برای بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی یا اسپوندیلوز تجویز می‌شود. پزشکان معتقدند که تراکشن باعث افزایش فضای اطراف فورامن بین مهره‌ها شده و به همین دلیل اعصاب می‌توانند آزادانه عبور کرده و التهاب کاهش می‌یابد.
استفاده از تخت دکامپرشن چه آمادگی‌هایی نیاز دارد؟
استفاده از تخت دکامپرشن بعنوان یک روش مکمل درمانی در کنار سایر روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین جهت فیزیوتراپ قبل از انجام کشش ستون فقرات با بیماری صحبت می‌کند و برنامه درمانی کلی برای او طراحی می‌نماید.
نحوه انجام کشش ستون فقرات
در این روش بیمار توسط قلاب به دستگاه تراکشن وصل می‌شود. دستگاه در هر مرحله برای مدت بیش از ده دقیقه به صورت مستمر و با ۱۵ دقیقه به صورت متناوب کار می کند. هدف از انجام تراکشن ایجاد راحتی برای بیمار است. پس در صورتی که در طول درمان درد یا تنش شما بیش‌تر شد لازم است این مسئله را با پزشک خود مطرح نمایید.
مزیت‌های استفاده از تخت دکامپرشن
کشش مفصل که توسط تراکشن ستون فقرات اعمال می شود، به فاست های بین مهره ای اجازه می دهد بر روی یکدیگر بلغزند. همچنین این روش می تواند جریان خون را افزایش داده و فشار موجود بر روی کانال نخاعی (شامل رگ های خونی و ریشه های عصبی) را کم کند.
افزایش جریان توسط تراکشن ستون فقرات مزیت دیگری نیز به طور غیر مستقیم دارد: کاهش مواد شیمیایی ناشی از التهاب در اثر آسیب بافتی. تنها این نیست؛ افزایش حرکت مفصل با کاهش فعالیت اعصاب، باعث کاهش درد می شود.
روش درمانی تراکشن یا کشش  ستون فقرات همچنین می تواند موجب کشش رباط ها و ماهیچه هایی که به مفاصل متصل هستند شود. به این خاطر، این روش می تواند موجب کاهش اسپاسم عضلات کمر شود.
عوارض استفاده از تخت دکامپرشن
تراکشن یا کشش ستون فقرات، گاهی اوقات دردی را ایجاد می کند که از درد اصلی بیمار شدیدتر است. بیمارانی که به پوکی استخوان و انواع خاصی از سرطان دچار هستند، نباید از روش درمانی تراکشن استفاده کنند.
در حالی که تراکشن ستون فقرات موجب بهبودی اسپاسم عضلات کمر می شود، اما گاهی اوقات این روش می تواند باعث اسپاسم عضلات شود. فیزیوتراپ ها برای ایجاد چنین مواردی طی انجام روش یا پس از آن آمادگی دارند و می توانند به طور موفقیت آمیزی این مشکل را کنترل کنند. برخی افراد در ناحیه ی تحت درمان دچار درد می شوند.
لازم به ذکر است که تراکشن ستون فقرات برای همه ی افراد مناسب نیست. یک متخصص فیزیوتراپ می توانند تعیین کند که آیا مزایای این روش ارزش خطرات آن را دارد یا نه.
استفاده از تخت دکامپرشن برای چه بیمارانی ممنوع است؟
برخی موارد منع مصرف برای استفاده از این روش درمانی جود دارد. از جمله:
- بارداری
- سرطان متاستاز شده
- همجوشی ستون فقرات
- شکستگی مهره ها
- بیماران با دیسک مصنوعی یا سایر ایمپلنت های ستون فقرات
- پوکی استخوان
- تومور ستون فقرات
بسیار اهمیت دارد که بیماران به طور کامل معاینه شوند و سابقه پزشکی و سلامتی قبل از شروع درمان با جدول رفع فشار گرفته شود.
سخن آخر
در صورتی که به مشکلات اسکلتی-عضلانی مبتلا هستید، با مراجعه به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی بیماری شما به کمک روش‌های درمانی کم‌تهاجمی بهبود خواهد یافت. تمرکز ما در کلینیک طب فیزیکی و توانخبشی پیشگام استفاده از روش‌های غیرجراحی و در صورت لزوم جراحی‌های بسته جهت درمان بیماری‌های ستون فقرات است.
در کلینیک پیشگام تجهیزات مورد نیاز شما از جمله تخت دکامپرشن موجود است و شما برای ادامه درمان به مرکز دیگری ارجاع نخواهید شد. پس از ویزیت و مشاوره تخصصی طب فیزیکی و به کمک سایر متخصصین و کارشناسان حاضر در کلینیک تمامی اقدامات درمانی لازم برای شما انجام خواهد شد.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب