درمان کمردرد در پنج دقیقه

24

کمر درد بیماری بسیار شایعی بوده و بعد از سرماخوردگی دومین بیماری است که افراد زیادی در طول زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند. برای درمان کمردرد ابتدا باید علت کمر درد مشخص شود. بسیار از افراد به دنبال راه حلی برای درمان خانگی کمر درد یا به عبارتی دیگر درمان کمردرد در پنج دقیقه هستند.
قبل از اینکه به بررسی روش‌های درمان خانگی کمردرد بپردازیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که در صورتیکه کمردرد شما به صورت ناگهانی بروز نموده و با تب همراه بود امکان عفونت وجود دارد و یک اورژانس پزشکی به حساب می‌آید پس در صورت قرار گیری در چنین موقعیتی به دنبال درمان کمردرد در پنج دقیقه نباشید و در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.



علل کمردرد چیست؟
کمردرد ممکن است به علل مختلف ایجاد گردد. مهم‌ترین علل بروز آن عبارتند از:
- اختلالات ساختاری
- سندرم فاست
- دیسک کمر
- سرخوردگی مهره کمری
- سیاتیک



روش‌های درمان کمردرد
پس از مراجعه به پزشک متخصص و مشخص شدن علل کمردرد روش درمانی مناسب تجویز می‌گردد. اولویت ما پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی استفاده از روش‌های کم‌تهاجمی و غیرجراحی است. روش‌های درمان کمردرد قابل استفاده عبارتند از:
- دارودرمانی
- مانیپولاسیون و کایروپراکتیک
- فیزیوتراپی
- انجام تمرینات ورزشی
- اوزون تراپی
- تخت دکامپرشن یا دکامپرشن‌تراپی
- تزریق اپیدورال یا کودال
- لیزر درمانی
- طب سوزنی



روش‌هایی برای درمان خانگی کمردرد
در ادامه برای درمان کمردرد در پنج دقیقه روش‌هایی پیشنهاد می‌گردد:
- استراحت: بارها گفته شده است که افراد مبتلا به کمردرد نباید از فعالیت دست کشیده و استراحت مطلق داشته باشند. اما اگر درد شما به قدر شدید است که ایستان، راه رفتن و حتی نشستن برای شما سخت عذاب‌آور شده است، بهتر است برای یک تا دو روز چند ساعت را به استراحت اختصاص دهید.
- استفاده از کمپرس سرد و گرم: در صورتی‌که کمردرد شما پس از یک ضربه یا آسیبی دیگر رخ داد باید بلافاصله از کمپرس سرد استفاده کنید. این اقدام باعث بی‌حسی در ناحیه کمر و کاهش درد و تورم می‌شود. در صورت گذشتن دو روز یا بیشتر از آسیب‌دیدگی می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. این کار درد شما را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.
- استفاده از داروهای بدون نسخه: در صورت عدم ابتلا به مشکلات گوارشی، بیماری‌های کلیوی و سایر بیماری‌های مزمن دیگر می‌توانید داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروشکن، باکلوفن، متوکاربامول، کاریزوپروادول و سیکلوبنزاپرین را تهیه و مصرف نمایید. فراموش نکنید که زیاده روی در مصرف این داروها احتمال بروز بیماری دیگری را به دنبال خواهد داشت. پس در صورتی که پس از چند روز مصرف درد شما برطرف نشد حتما به پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و یا سایر همکاران ما مراجعه نمایید.
- استرس خود را کنترل کنید: بله یکی از پیشنهادات ما برای درمان کمردرد در پنج دقیقه کنترل استرس است. استرس باعث اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر خواهد شد. پس بهتراست برای درمان این درد از روش‌های آرامبخشی استفاده کنید.
- تحرک داشته باشید: راه رفتن و تحرک برای شما مفید است. سعی کنید در دوره تحمل این درد کفش‌های مناسب بپوشید.
- انجام تمرینات ورزشی: اگر از آن دسته افرادی باشید که به صورت دوره ای این درد را تجربه می‌کنند احتمالا حداقل یک‌بار برای درمان آن به فیزیوتراپ مراجعه نموده اید و تمرینات درمانی گرفته اید. پس تمیرینات ورزشی توصیه شده را انجام دهید. تکرار این تمرینات حتی در زمانی که کمردرد ندارید باعث قوی شدن عضلات کمری و افزایش دامنه حرکت مفاصل شما خواهد شد و نوعی روش پیشگیرانه نیز به حساب می‌آید.
- درست بخوابید: استفاده از تشک مناسب و قرارگرفتن بدن در وضعیت مناسب هنگام خواب مانع از ابتلا به کمردرد است. همچنین بهتر است جهت کاهش فشار در ناحیه کمری به پهلو بخوابید و بین زانوهای خود از یک بالش استفاده نمایید.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب