پاسخ به سوالات در مورد نوار عصب و عضله

53

نوار عصب و عضله چیست؟
تست نوار عصب و عضله یک روش تشخیصی تخصصی به حساب می‌آید که به ارزیابی سلامت و عملکرد عصبهای محیطی بدن می پردازد.




آیا نوار عصب و عضله تمام اعصاب بدن را بررسی می‌کند؟
خیر. بررسی بعضی اعصاب موجود در بدن علت نازک و عمقی بودن از نظر تکنیکی بسیار سخت بوده و جواب حاصل آنطور که انتظار می‌رود مخصوصا در سالمندان مورد قابل استناد نیست.
از اعصاب ناحیه سر که تعداد آنها دوازده جفت است و به آن‌ها اعصاب کرانیال نیز گفته می‌شود تنها دو جفت از آنها با تست نوار عصب و عضله رایج قابل بررسی هستند که عبارتند از عصب زوج هفت یا عصب صورتی و عصب زوج پنج یا عصب تریژمینال.
آیا گرفتن نوار عصب و عضله را پزشکان انجام می‌دهند؟
انجام نوارعصب وعضله تخصصی است و پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا متخصص مغز و اعصاب دوره دیده می‌توانند آن را انجام دهند.



آیا می‌توان در هر کلینیکی نوار عصب و عضله گرفت؟
خیر. توصیه می‌شود تنها در کلینیک‌های تخصصی نوار عصب و کلینیک‌های طب فیزیکی و توانبخشی این تست انجام شود. چراکه پزشک انجام دهنده نوار عصب وعضله باید از دانش و مهارت کافی برخوردار باشد و ازآناتومی و محل دقیق عصبهای محیطی آگاهی داشته باشد. انجام این تست به هیچ عنوان توسط کارشناسان سایر رشته‌ها مورد قبول نیست. چراکه عدم آگاهی کافی از محل دقیق اعصاب و عضلات و عروق خونی میت‌واند منجر به آسیب به عروق و یا اعصاب شود.



آمادگی‌های لازم قبل از انجام نوار عصب و عضله چیست؟
این تست نیاز به آمادگی خاصی ندارد. بهتر است قبل از انجام استحمام کنید. در ناحیه‌ای که از آن نوار عصب و عضله گرفته می‌شود از هیچ لوسیونی استعمال نشود. لباس تنگ نپوشید و لباسی بر تن کنید که پزشک بتواند به راحتی به اندام مورد نظر دسترسی یابد.



آیا نوار عصب و عضله درد دارد؟
برای انجام نوارعصب از جریان الکتریکی با شدت کم و برای نوارعضله از سوزنهای یکبار مصرف نازک استفاده خواهد شد که هر دوی این موارد با ناراحتی کمی همراه است. از آنجا که آستانه تحمل درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است هر بیمار میزان متفاوتی از درد را احساس خواهد نمود. اما بیشتر بیماران درد ناشی از تست عصب وعضله را ملایم و قابل تحمل توصیف می‌کنند. لازم به ذکر است که میزان در تست نوار عصب و عضله با مهارت پزشک انجام دهنده و همکاری بیمار هم مرتبط است.



انجام تست نوارعصب وعضله چه اندازه طول می کشد؟
مدت زمان لازم برای انجام تست نوارعصب وعضله متغیر بوده، بستگی به نوع و پیچیدگی بیماری،دستور پزشک ارجاع دهنده و مهارت پزشک انجام دهنده دارد و از یک ربع تا یک ساعت ممکن است به طول انجامد. جواب تست نوار عصب و عضله نیز در همان روز آماده و به بیمار تحویل خواهد شد.



عوارض نوار عصب و عضله چیست؟
همانطور که می‌دانید تمام اقدامات پزشکی می تواند دارای عارضه باشند و الکترومیوگرافی هم از این قاعده مستثنی نیست، اما بروز عوارض جدی نادر است. در صورت مراجعه به کلینیک تخصصی نوار عصب و عضله یا کلینیک طب فیزیکی این عوارض رخ نخواهند داد. رایج‌ترین عارضه مختصر درد و سوزش و گاهی کبودی در محل ورود سوزن الکترومیوگرافی است که معمولا جزئی بوده،نیاز به اقدام خاصی ندارد ولی میتوان از کمپرس یخ و داروی استامینوفن کمک گرفت.



آیا می‌توان در زمان عادت ماهیانه این تست را انجام داد؟
بله مانعی ندارد.



آیا لازم است قبل از انجان نوار عصب و عضله داروی مسکن مصرف کنیم؟
خیر. ولی اگر بیمار تحمل بسیار کمی نسبت به درد دارد می تواند در صورتی که منع مصرف وجود نداشته باشد دو ساعت قبل از انجام تست عصب وعضله با معده پر قرص بروفن بخورد.



آیا استفاده از داروهای رقیق کننده خون و ضد انعقاد از موارد منع استفاده از نوار عصب و عضله می باشد؟
خیر . ولی لازم است قبل از شروع انجام این تست پزشک را از مصرف هر نوع دارویی از جمله داروهای ضد انعقاد مطلع نمایید.



آیا بیماران دچار کاهش پلاکت خون منعی برای انجام نوار عصب وعضله دارند؟
برای انجام نوار عصب مانعی نیست ولی پلاکت زیر بیست هزار در ملی متر مکعب ، به دلیل بالا بردن خطر خون ریزی مانعی برای انجام نوار عضله به حساب می‌آید. در پلاکت زیر پنجاه هزار و همچنین مواردی که فعالیت پلاکتها دچار اختلال می شود مثل نارسایی مزمن کلیه پزشک باید احتیاط لازم را به عمل آورد.



آیا ممکن است با وجود بیماری نوار عصب و عضله نرمال باشد؟
در بیماران مبتلا به گزگز و بی‌حسی دست‌ها اگر علت علائم حسی مربوط به سیستم عصبی مرکزی (مغز ونخاع ) باشد نوار عصب وعضله نرمال خواهد بود زیرا نوار عصب وعضله تنها عصبهای محیطی را بررسی می کند. در بعضی از موارد که علائم ثانویه به تحت فشار قرار گرفتن عصبهای محیطی می باشد مانند نوروپاتی عصب اولنار در آرنج ، اگر علائم متناوب باشد چون اسیب دائمی در رشته های عصبی رخ نداده ست نوار عصب نرمال خواهد بود.
همچنین در برخی مواقع مخصوصا در بیماران دیابتی که رشته‌های عصبی دچار مشکل و بیماری می‌شوند و اصطلاحا دچار نروپاتی رشته های نازک (small-fiber neuropathy) می‌شوند احتمال نرمال بودن نوار عصب و عضله با وجود درد سوزشی پاها وجود دارد.



آیا احتمال بروز عفونت به دنبال انجام نوار عصب و عضله وجود دارد؟
خیر احتمال آن نزدیک به صفر است.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب