دلایل ریزش مو و بهترین راه های پیشگیری از آن

24

ریزش مو به صورت طبیعی در تمام افراد وجود دارد و مشکل خاصی نیز ایجاد نمی کند اما زمانی که میزان ریزش مو از حد طبیعی فراتر می رود می تواند مشکلات فراوانی را برای فرد ایجاد کند. ریزش مو یکی از مشکلاتی است که تقریبا همه افراد در سنین مختلف با آن رو به رو می شوند. ریزش مو می تواند به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، تغذیه و ..‌‌‌. اتفاق بیافتد و در نتیجه آن فرد دچار استرس و حتی کمبود اعتمادبه‌نفس شود پس بهتر است قبل از اینکه ریزش مو شدید شود از آن جلوگیری کرد. 



دلایل ریزش مو


مهم ترین چیزی که باید در مورد ریزش موهای خود بدانید این است که ریزش مو به چه دلیلی اتفاق می‌افتد. با دانستن دلیل این مشکل بسیار راحت تر می توانید روشی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو انتخاب کنید. به طور کلی دلایل ریزش مو این موارد است: 


ژنتیک


همانطور که مشخص است فرد بدون دلیل خاصی دچار ریزش مو می شود، در این مورد افراد به دلیل وجود مشکلات در DNAخود دچار ریزش مو می شوند که نمی توان با درمان های موضعی آن را درمان کرد. 


تغییرات هورمونی


نوسان هورمون ها در شرایط مختلف ممکن است برای افراد اتفاق بیافتد و سبب به وجود آمدن مشکلاتی شود. یکی از این مشکلات ریزش موهاست که ممکن است در نتیجه اختلال در هورمون ها اتفاق بیافتد. 


شرایط آب و هوایی


آب و هوا زندگی افراد بر روی سلامتی و زندگی آن‌ها تأثیر می گذارد.  به طور مثال افرادی که در مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنند ریزش موهای بیشتری دارند؛ به همین دلیل این افراد باید بیشتر از موهایشان مراقبت کنند.


افزایش سن


 بالا رفتن سن می‌تواند به مرور زمان مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند یکی از این مشکلات ریزش مو است. با افزایش سن ریشه‌ی موها به‌صورت خودبه‌خود سست شده و باعث ریزش مو می شود.


 استرس و اضطراب 


استرس و اضطراب از عواملی هستند که تقریباً بر تمام اندام‌های بدن تأثیر می‌گذارند یکی از مهم ترین دلایل این مشکل استرس و اضطراب زیاد است، که در صورت برطرف نشدن باعث ریزش شدید موها خواهد شد. 


رژیم غذایی مناسب


اگر تغذیه‌ی شما به شکلی باشد که نیازهای اصلی بدن شما تأمین نشود ممکن است ریزش مو اتفاق بیافتد. تغذیه مناسب باعث می‌شود که ریشه موهای شما قوی شده و مواد غذایی لازم برای رشد به موهای شما برسد.


 برخی داروها 


گاهی افراد به دلایل متفاوت مجبور به مصرف داروها هستند. برخی داروها حتی اگر با تجویز دکتر نیز مصرف شوند ممکن است منجر به ریزش موها شوند، بهتر است در صورت بروز ریزش مو طی مصرف دارویی خاص این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.


رنگ‌های شیمیایی 


استفاده مداوم از رنگ‌های شیمیایی و انواع موادی که به منظور زیبایی برای موها مورد استفاده قرار می-گیرند،می توانند اثرات نامطلوبی روی موها داشته باشند. بهتر است افراد از استفاده مداوم این مواد پرهیز کنند.


درمان های نادرست مو


یکی دیگر از دلایل ریزش موها درمان‌های نادرست مو است. انجام کارهایی مثل کراتین، بوتاکس و غیره می‌تواند زمانی‌که از مواد نامناسبی استفاده‌ شده باشد باعث ریزش ناگهانی موهای شما شود.


نور آفتاب 


اگر در محیطی قرار داشته باشید که به‌صورت دائمی موهای شما در معرض نور آفتاب و گرد و خاک باشد موهای شما از همه قسمت ها دچار مشکل می‌شود، مهم‌ترین قسمت آن سست شدن ریشه موها است که باعث ریزش مو خواهد شد.


روش‌های جلوگیری از ریزش مو 


یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در انتخاب روش مناسب جلوگیری از ریزش مو این است که شما دلیل ریزش مو خود را به ‌صورت دقیق بدانید. دانستن اینکه ریزش موهای شما به چه علت است کمک می کند تا بهترین روش را برای جلوگیری از ریزش مو انتخاب کنید. در ادامه مقاله، بهترین روش های جلوگیری از ریزش مو را بررسی می کنیم تا با توجه به علت ریزش مو خود، مناسب ترین روش را انتخاب کنید. 


شامپوهای ضد ریزش 


شامپوهای ضد ریزش مو با فرمولاسیونی تولید می‌شوند که می‌توانند موهای شما را تقویت کنند و از ریزش آن‌ها جلوگیری کنند. شامپوهای ضد ریزش را باید با توجه به نوع موهای خود و پوست سر انتخاب کنید. استفاده از شامپوهای ضد ریزش زمانی تأثیرگذار خواهد بود که شما به درمان موضعی برای ریزش موهای خود نیاز داشته باشید.


خشک کردن صحیح موها 


یکی از دلایل اصلی ریزش موها سست شدن ریشه آن‌هاست. اگر افراد به‌صورت دقیق از موهای خود محافظت کنند ریشه آن‌ها سست نمی‌شود و ریزش موها نیز کاهش پیدا می‌کند، یکی از این مراقبت‌های ناصحیح خشک کردن موها است که افراد معمولاً با حوله و به‌صورت اشتباه موهای خود را خشک می کنند. خشک کردن موها بعد از حمام باید به‌صورت بسیار آرام انجام شود، چراکه ریشه موها بعد از حمام بسیار سست است و باعث می‌شود تا ریزش مو اتفاق بیافتد.


دوش آب داغ ممنوع!


یکی از بهترین درمان‌های خانگی ریزش مو این است که موهای خود را با آب داغ نشویید، شستشو موها با آب داغ ریشه موها را سست خواهد کرد.بهترین کار این است که شما با آب سرد و یا نهایتاً آب ولرم دوش بگیرید. در هنگام شستن موها، کف سر خودتان را چنگ نزنید و موهایتان را با ملایمت شستشو دهید. 


آفتاب شدید ممنوع! 


یکی از دلایل ریزش مو قرارگیری در معرض آفتاب شدید است. قرار گرفتن در مناطقی که در معرض تابش شدید آفتاب قرار دارند باعث می‌شود که ریزش مو اتفاق بیافتد. بهتر است برای جلوگیری از ریزش موها در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرید. 


مصرف روی 


مصرف زینک تأثیر زیادی در روند کاهش ریزش موها دارد. شما می توانید این ماده معدنی را به صورت قرص و یا از طریق مواد غذایی که حاوی زینک هستند، دریافت کنید. در صورتی که می خواستید از این قرص‌ها استفاده کنید، آن را به ‌صورت روزانه یا یک روز درمیان استفاده کنید. 


ماساژ 


یکی از روش‌هایی که برای رشد موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها می‌تواند مفید واقع شود انجام ماساژ کف سر است. طی مطالعاتی که در سال 2016 انجام شد، چهار دقیقه ماساژ کف سر برای رشد موها مفید است.


یوگا و مدیتیشن 


یکی از مهم ترین دلایل ریزش موها استرس است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند این استرس و اضطراب را کاهش دهد و به کاهش ریزش موها نیز کمک کند انجام یوگا و مدیتیشن است. شما می‌توانید با رفتن به کلاس‌های یوگا یا استفاده از نرم‌افزارهای مربوط به آن و همچنین مدیتیشن استرس و اضطراب خود را کاهش داده و از ریزش موهای خود نیز جلوگیری کنید.


 کاهش استفاده از وسایل حرارتی


افرادی که به ‌صورت روزانه از سشوار و وسایل حرارتی برای صاف کردن یا حالت دادن به موهای خود استفاده می‌کنند با آسیب زدن به فولیکول مو و دهیدراته شدن آن می‌توانند باعث ریزش موهای خود شوند. بهتر است برای جلوگیری از ریزش مو استفاده از این وسایل را به حداقل برسانند.


روغن‌های گیاهی 


استفاده از برخی روغن‌ها مثل روغن نارگیل و روغن زیتون می‌تواند به کاهش ریزش مو ژنتیکی نیز کمک کند. بهتر است استفاده از این روغن ها را به قبل‌ از حمام موکول کنید؛ چرا که بهتر است بعد از استفاده از روغن‌های گیاهی با گذشت حدود سی دقیقه آن را بشویید.


مراقبت‌های مو 


شما می‌توانید از مراقبت‌های کلینیکی برای حفاظت و جلوگیری از ریزش موهای خود استفاده کنید. مراقبت‌هایی مثل بوتاکس،کراتین و پروتئین تراپی یا پاک‌سازی پوست سر از این قبیل مراقبت‌ها هستند. این مراقبت ها باید در مراکز تخصصی معتبر انجام شوند تا نتیجه عکس ایجاد نکنند. 


روش‌های گفته ‌شده در این وبلاگ دکتر مهاجری نژاد می‌توانند با توجه به‌ علت ریزش مو باعث جلوگیری از ریزش مو و درمان آن شود اما روش‌هایی مثل تغییر رژیم غذایی، درمان‌های مو و درمان بیماری‌های پوست سر می‌تواند به‌خوبی ریزش موها رو درمان کنند. یکی از مهم‌ترین درمان‌هایی که باید حتماً در کنار دیگر درمان ها به آن توجه کنید تغذیه مناسب است. در رژیم غذایی شما باید حتماً انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها قرار بگیرند تا مواد ضروری برای رشد مو شما وجود داشته باشد.

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 هر آنچه باید از هایپرهیدروزیس بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.19
 هر آنچه باید از فیلر بینی بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.18
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب