چرا واژن گشاد می شود؟

72

گشادی واژن از جمله معضلاتی است که خانم ها با آن درگیر هستند و در صورت بروز این مشکل به دنبال راه حلی برای رفع آن خواهند بود. ولی باید قبل از هر اقدامی دلایل مختلفی را که باعث بروز این مشکل می شود را شناسایی کرد. در این مقاله قصد داریم دلایل مهم و اصلی شل و گشاد شدن واژن را بررسی کنیم. اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات کاملی به دست آورید تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

دلایل گشادی واژن

افزایش سن

یکی از دلایل گشادی واژن افزایش سن است. با افزایش سن، از سفتی پوست کم شده و عضلات بدن شل می شوند. این تغییرات در بخش عضلات لگن و واژن نیز خود را نشان می دهد. چرا که سطح استروژن کاهش پیدا کرده و عضلات نازک و خشک می شوند و همچنین انعطاف پذیری خود را از دست می دهند.

زایمان

زایمان طبیعی از اصلی ترین دلایل گشادی واژن به شمار می رود. هر چند در زایمان های سزارین نیز واژن دچار تغییراتی می شود. ولی تغییرات واژن در زایمان طبیعی بیشتر و محسوس تر است. هر چقدر تعداد زایمان های طبیعی بیشتر باشد، گشادی واژن بیشتر بوده و روش های درمان آن دشوار تر است.

اگر شخصی عضلات لگنی قوی داشته باشد، با زایمان دچار شل و گشاد شدن واژن نمی شود. ولی این مورد برای همه یکسان نیست و در برخی از افراد ممکن است کاملا نتیجه عکس داشته باشد. یکی از راه های درمانی انجام عمل جراحی تنگ کردن واژن است.

رابطه جنسی

واژن حالت کشسانی دارد. به طوری که بعد از وارد شدن شی باز شده و بعد از خروج آن بسته می شود. این قابلیت باعث می شود که بعد از هر بار رابطه جنسی، واژن به حالت طبیعی خود بازگردد. به هیچ عنوان این امکان وجود ندارد که در رابطه جنسی، گشادی واژن رخ دهد. مگر اینکه شخص از عضلات لگنی ضعیفی برخوردار باشد.

دلایل گشادی واژن

بارداری

در دوران بارداری به دلیل فشاری که جنین به واژن وارد می کند، ممکن است گشادی واژن ایجاد شود. این مشکل بیشتر در زنانی رخ می دهد که بارداری چند قلویی و یا جنین های درشتی دارند. در این شرایط بعد از زایمان ( حتی زایمان سزارین) احتمالا با گشادی واژن رو به رو می شوند که البته این مشکل به مرور رفع خواهد شد.

یائسگی

با نزدیک شدن به دوران یائسگی، سطح استروژن بدن کم می شود. این امر باعث می شود تا عضلات واژن خشک شده و حالت کششی کمتری داشته باشند. بعد از ورود به دوران یائسگی، گشادی واژن به وجود می آید و همچنین وجود درد در حین رابطه جنسی نیز از علائم مهم در این دوره است. لازم است بدانید که تغییرات در واژن در دوران قبل از یائسگی و دوران یائسگی بسیار چشمگیر بوده که در حین رابطه جنسی این مورد کاملا ملموس می باشد.

فشار اضافی روی کف لگن

هر چقدر فشاری که بر روی لگن وارد می شود بیشتر باشد، احتمال وقوع گشادی واژن بیشتر است. افرادی که اجسام سنگین بلند می کنند، در ورزش های سنگین مثل وزنه برداری شرکت می کنند و یا ورزش های بدن سازی انجام می دهند، بیشتر در معرض گشادی واژن قرار دارند.

دلایل گشادی واژن

ژنتیک

متاسفانه گشادی واژن، با ژنتیک رابطه مستقیم دارد. اگر از نزدیکان شما کسی این مشکل را داشته باشد، ممکن است شما نیز از بدو تولد با ضعیف بودن عضلات لگن آشنا باشید و همین امر باعث می شود تا گشادی واژن برای شما نیز اتفاق بیفتد.

مصرف سیگار

دخانیات و مصرف سیگار به کم شدن کلاژن سازی بدن منجر می شود. وقتی که کلاژن سازی بدن کاهش پیدا کرده و ترمیم به کندی انجام شود، عضلات لگن ضعیف تر شده و علائم گشادی در واژن نمایان می شوند.

سخن پایانی

دلایلی که بیان شد از مهمترین عوامل تاثیر گذار در گشادی واژن هستند که با کمی توجه می توان از بروز آن جلوگیری نمود. ولی در صورت بروز این مشکل تنها راهکار مراجعه به متخصص و دریافت مشاوره های لازم برای انتخاب بهترین روش درمان است. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر به وب سایت دکتر نگین حدادی به آدرس https://drhadadi.com/ مراجعه کنید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب