افزایش خطر بروز سرطان با مصرف قلیان

120

پژوهشگران فرانسوی دریافته اند؛ میزان نیکوتین، کوتینین و عوامل ایجاد کننده سرطان مرتبط با توتون و ترکیبات فرار آلی (VOC) در ادرار جوانانی که در هوکابارها قلیان کشیده بودند، افزایش یافته بود و این امر سبب افزایش خطر بروز سرطان و سایر بیماری‌های مزمن شده بود.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، در این بررسی، پس از یک جلسه‌ی خاص کشیدن قلیان در یک هوکابار، میزان دریافت سیستمی نیتروزامین‌های خاص تنباکو و VOC گزارش شده است.

به نقل از سایت Science Daily، در نتیجه می‌توان این یافته‌ها را در بسیاری افراد قلیان کش‌ تعمیم داد. بعد از یک بعدازظهر قلیان کشیدن در یک هوکابار، میزان نیکوتین ادرار زنان و مردان جوان 73 برابر می‌شود، میزان کوتینین به 4 برابر و میزان NNAL، حاصل تجزیه‌ی نیتروزامین اختصاصی ‌تنباکو که سبب سرطان ریه و لوزالمعده می‌شود به دو برابر می‌رسد و میزان تجزیه‌ی فرآورده‌های VOC ازجمله بنزن و آکرولئین که سبب بروز سرطان و بیماری‌ قلب ‌و عروق و تنفس می‌شوند از 14 ‌تا‌ 91 درصد افزایش می‌یابد.

به گفته محققان پس از کشیدن قلیان، افزایش اساسی میزان نیکوتین دیده می‌شود که نگرانی در مورد اعتیادآور بودن بالقوه‌ی قلیان کشیدن و آثار احتمالی آن بر مغز در حال رشد کودکان و جوانان استفاده کننده را به وجود می‌آورد. اغلب گفته می‌شود. قلیان کشیدن جانشین مطمئن استفاده از سیگار، حتی برای کودکان و جوانان است.

نتیجه‌ی این بررسی نشان داد که استفاده از قلیان، به خصوص، استفاده‌ی مزمن، عاری از خطر نیست. در این بررسی، 55 قلیان‌کش با تجربه و سالم 18 تا 48 ساله شرکت داده شدند و از شرکت‌کنندگان خواسته شد به ‌مدت یک هفته از هیچ نوع ماده دخانی استفاده نکنند.

در پایان این دوره، یک نمونه‌ی ادرار پیش ‌از مصرف تهیه‌ شد و به شرکت‌کنندگان گفته‌ شد در یکی ‌از هوکابارهای ناحیه‌ی خلیج سانفرانسیسکو به انتخاب خود قلیان بکشند.

به گفته محققان کمی پس ‌از ویزیت، نمونه‌ی ادرار بعدی تهیه‌ شد و تمامی شرکت‌کنندگان پرشسنامه‌یی را تکمیل‌ کردند که شامل مشروح اطلاعات مربوط به جلسه‌ی قلیان‌کشی از جمله کل زمان صرف شده برای مصرف مواد مخدر، تعداد ظرف های تنباکوی دود شده و تعداد مصرف‌کنندگان مشترک ذکر شده بود.

این شرکت‌کنندگان، یک نمونه ادرار صبح روز بعد را نیز تهیه کرده بودند که به پژوهشگران کمک می‌کرد میزان کلیرانس مواد شیمیایی مرتبط با تنباکوی مورد توجه در بررسی را ارزیابی کنند.

شرکت‌کنندگان در بررسی به‌طور متوسط ‌74 دقیقه قلیان کشیده و هر شخص به‌ طور متوسط از 6.0 کاسه قلیان تنباکو استفاده کرده بودند.

پژوهشگران دریافتند که افزایش میزان نیکوتین، کوتینین و NNAL که بلافاصله پس ‌از جلسه‌ی کشیدن قلیان جستجو شده ‌است، در نمونه‌های ادرار روز بعد در مقایسه بانمونه‌های قبلی نیز به‌طور قابل‌توجه بالا مانده است. میزان نیکوتین‌ 10.4 برابر، کوتینین 3.2 برابر و NNAL به میزان 2.2 برابر افزایش یافته بود.

این بررسی در نشریه‌ی Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevntion، شماره‌ی ماه مه‌ی 2014 ارگان ‌جامعه‌ی پژوهش سرطان به ‌چاپ رسیده است.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب