آیا درد قفسه سینه با سرطان در ارتباط است؟

33

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در قفسه سینه خود احساس درد کنید. درد در این ناحیه می‌تواند از دلایل مختلفی نشأت بگیرد و ناشی از مشکلات ریه، معده و یا قلب باشد؛ حتی ممکن است به سایر اعضای بدن مانند بازوها یا پشت سرایت کند. در این مقاله قصد داریم درباره درد در قفسه سینه صحبت کنیم؛ بنابراین اگر شما هم به درد در این ناحیه از بدن دچار می‌شوید،‌ پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

انواع احساس درد در قفسه سینه

درد در این بخش از بدن ممکن است به اشکال مختلفی ظاهر شود. طیف این درد از خفیف تا شدید، می‌تواند به حالت احساس ضربات چاقو در این ناحیه باشد یا فرد درد مبهمی را به صورت خفیف حس کند. گاهی نوع درد در قفسه سینه به صورت تیر کشیدن یا سوزشی است. در برخی اوقات نیز ممکن است احساس خرد شدن یا تنگی و فشار در قفسه سینه ایجاد شود.

دلایل متفاوت درد قفسه سینه

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، درد در قفسه سینه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی اوقات این علل جدی هستند و باید پیگیری شوند؛ اما گاهی اوقات هم ناشی از مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. در ادامه، دلایل درد ایجاد شده در قفسه سینه را به سه دسته مشکلات قلبی، ریوی و گوارشی تقسیم کرده‌ایم و در ارتباط با هریک از آن‌ها به اختصار توضیح داده‌ایم:

احساس درد در قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی

اصلی‌ترین دلیلی که ممکن است باعث درد در قفسه سینه شود، مشکلات قلبی است که خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. عواملی چون آنژین، پریکاردیت، حمله قلبی و موارد دیگر می‌توانند احساس درد قفسه سینه را در شما به وجود بیاورند. در ادامه در ارتباط با هر یک از این موارد توضیح مختصری می‌دهیم.

آنژین

آنژین از کاهش جریان خون در عضلات مختلف قلب نشأت می‌گیرد که سطوح مختلفی دارد و ممکن است با دارو یا استراحت رفع شود. این بیماری را می‌توانید به کمک نشانه‌‌هایی چون تشدید درد در قفسه سینه هنگام کارهای جسمانی سنگین یا استرس، پخش شدن درد ناحیه سینه در بازو و کمر و بهبود آن پس از چند دقیقه استراحت، تشخیص اولیه دهید و پس از مراجعه به پزشک،‌ از وجود یا عدم وجود آن آگاه شوید.

پریکاردیت

پریکاردیت بر اثر عفونت و یا التهاب کیسه‌های موجود در اطراف قلب به وجود می‌آید. درد آن ممکن است شبیه به درد آنژین در قفسه سینه باشد و هنگام دم و بازدم، خوردن غذا و یا خوابیدن به پشت تشدید می‌شود. درد پریکاردیت در قفسه سینه اغلب شدید است.

حمله یا سکته قلبی

زمانی که رگ‌هایی که وظیفه خون‌رسانی به قلب را دارند مسدود می‌شوند، حمله یا سکته قلبی رخ می‌دهد. درد حمله قلبی بسیار شدیدتر از سایر عوامل است و در سمت چپ و محدوده وسط قفسه سینه، احساس خرد شدن می‌دهد. از دیگر نشانه‌های حمله قلبی این است که با استراحت کردن، درد آن رفع نمی‌شود.

احساس درد قفسه سینه ناشی از مشکلات ریوی

برخی از دردهای قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی نیستند،‌ بلکه از مشکلات ریوی فرد نشأت می‌گیرند. عوامل مختلف ریوی موجب درد در قفسه سینه می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: آمبولی ریه، ذات‌الریه و آسم. در ادامه به توضیح هر یک از عوامل ذکر شده می‌پردازیم.

آمبولی ریه

آمبولی ریه یا لخته شدن خون در ریه هنگامی رخ می‌دهد که توسط جریان خون گردشی، لخته خونی وارد ریه شود. آمبولی ریه مشکلاتی در تنفس فرد و ضربان قلب او به وجود می‌آورد که موجب درد قفسه سینه می‌شود. همچنین این عامل، ممکن است تب را نیز به همراه داشته باشد.

ذات‌الریه

ذات‌الریه از عفونت‌های ریه است که موجب سوزش در قفسه سینه، سرفه و اختلال در تنفس می‌شود. ذات‌الریه بیشتر به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و حتی عوارضی مانند تب را نیز برای فرد به همراه دارد. درد ایجاد شده در قفسه سینه که ناشی از ذات‌الریه باشد،‌ احساس تیر کشیدن در این ناحیه را به وجود می‌آورد.

آسم 

آسم نام یک بیماری التهابی است که در مجرای تنفسی رخ می‌دهد و موجب می‌شود فرد احساس تنگی نفس کند، گاهی اوقات خس‌خس کند و حتی سرفه داشته باشد. این عامل باعث ایجاد درد در قفسه سینه شخص می‌شود.

احساس درد در قفسه سینه ناشی از مشکلات گوارشی

گاهی اوقات درد در قفسه سینه می‌تواند ناشی از مشکلات گوارشی و معده باشد. زخم معده، ریفلاکس معده، زخم شدن یا پارگی مری و موارد دیگر علل ایجاد درد در قفسه سینه ناشی از مشکلات گوارشی هستند. در ادامه به بررسی هریک از این عوامل ذکر شده می‌پردازیم.

زخم معده

زخم معده یکی از رایج‌ترین مشکلات گوارشی است که اکثر افراد با آن روبه‌رو هستند. کسانی که این بیماری را دارند، پوشش معده آن‌ها دچار زخم شده و در ناحیه معده احساس درد می‌کنند که ممکن است در قفسه سینه نیز منتشر شود.

ریفلاکس معده

ریفلاکس معده یا رفلاکس اسید، مشکلی گوارشی است که در آن محتویاتی که درون معده وجود دارند به دهان بازمی‌گردند. رفلاکس معده موجب ترش شدن طعم دهان یا احساس سوزش سر دل می‌شود. همچنین یکی از عواملی است که احساس درد قفسه سینه را به وجود می‌آورد. ریفلاکس معده را می‌توان با انجام کارهایی چون تغییر در رژیم غذایی و مواد خوراکی مصرفی در طول روز،‌ کوچک کردن وعده‌های غذایی و‌ مصرف نکردن الکل، سیگار یا مواد مخدر درمان کرد.

زخم شدن یا پارگی مری

پارگی یا زخم شدن مری موضوعی است که از بلع اجسام تیز یا مواد شیمیایی ایجاد می‌شود و ایجاد درد در قفسه سینه را به دنبال دارد. در صورت بروز این درد در قفسه سینه پس از بلعیدن یا استفراغ اجسام تیز یا مواد شیمیایی،‌ حتماً به پزشک مراجعه کنید.

احساس درد در قفسه سینه در بانوان

لازم به ذکر است علاوه بر موارد ذکر شده، درد در قفسه سینه ممکن است یکی از علائم سرطان سینه در مردان و زنان باشد که با چکاپ و آزمایش‌های مربوطه،‌ تشخیص داده می‌شود. بنابراین بهتر است همه افراد، به ویژه بانوان، پس از بروز درد در ناحیه قفسه سینه، اگر ناشی از مشکلات قلبی، ‌ریوی یا گوارشی نبود،‌ به پزشک متخصص مراجعه کرده و آزمایش‌های مربوط به سرطان سینه را انجام دهید.

درد قفسه سینه را چگونه می‌توان درمان کرد؟

اگر به طور مداوم در قفسه سینه درد دارید، یا ناگهان درد شدیدی قفسه سینه شما را فرا گرفت، ‌لازم است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به علت تشخیص داده شده برای درد شما، دارو و یا اقدامات لازم را پیشنهاد می‌کند که ممکن است داروهای ضدریفلاکس معده، داروهایی برای باز کردن رگ‌های قلب،‌ داروهایی برای رفع آنژین، داروهای تقویتی بدن و‌ یا در موارد خاص، جراحی باشد.

کلام پایانی

در این مقاله به درد در ناحیه قفسه سینه و علل بروز آن پرداختیم. همچنین نحوه درمان آن و داروها یا اقداماتی که ممکن است پزشک با توجه به علت آن پیشنهاد کند را بررسی کردیم. اگر درد ایجاد شده در قفسه سینه با استراحت بهبود پیدا نکرد یا ناگهان درد شدید در قفسه سینه ایجاد شد، حتماً لازم است به پزشک مراجعه کنید و تحت آزمایش و درمان قرار بگیرید تا از بروز عواقب جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب