فیزیوتراپی بعد از پی آر پی شانه

27

پی آر پی مخفف عبارت پلاسمای غنی از پلاکت است، پی آر پی ماده ای است که هنگام تزریق باعث بهبودی می‌شود. محققان پی آر پی را با جداسازی پلاسما از خون و تغلیظ آن تولید می‌کنند. همچنين ورزشکاران از این تزریق‌ها مانند تزریق پی آر پی شانه برای کمک به بهبود جراحات استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید پلاسما جزئی از خون شما است که حاوی "مواد" یا پروتئین های خاصی است که به لخته شدن خون شما کمک می‌کند. همچنین پلاسما دارای پروتئین‌هایی است که از رشد سلولی حمایت می‌کند. امروزه پی آر پی شانه و زانو برای درمان درد این دو ناحیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما تزریق پی آر پی چگونه انجام می‌شود و چگونه باعث بهبود درد می‌گردد؟ در ادامه پاسخ خواهیم داد.



هدف از تزریق پی آر پی چیست؟ 


هدف از تزریق پی آر پی به بافت‌های آسیب‌دیده بدن این است که سلول‌های جدید و سالم برای رشد تحریک شوند و باعث بهبودی ناحیه آسیب دیده بشوند. محققان فکر می‌کنند چون فاکتورهای رشد بافتی در تزریق‌های رشد آماده‌شده متمرکزتر هستند، بافت‌های بدن ممکن است سریع‌تر بهبود یابند. 


 از پی آر پی برای درمان مشکلات مزمن تاندون، مانند آرنج تنیس بازان، تاندونیت آشیل در مچ پا و زانوی جامپر که باعث درد در تاندون کشکک زانو است، استفاده می‌شود. در آسیب‌های شدید پزشکان از تزریق پی آر پی برای درمان آسیب های حاد ورزشی استفاده می‌کنند. این آسیب‌ها می‌توانند کشیده شدن عضلات همسترینگ یا رگ به رگ شدن زانو باشند. 


پی ار پی شانه چیست؟


پی آر پی روش نسبتاً جدیدی برای درمان چندین بیماری ارتوپدی مانند آسیب های عضلانی، رباط و تاندون است. برای درد‌های شانه مانند آرتروز و شکستگی تزریق پی آر پی شانه می تواند به کاهش علائم دردناک، بهبودی و به تاخیر انداختن جراحی‌های تعویض مفصل کمک کند. درد شانه نشان‌دهنده آسیب دیدگی شانه است که بیشتر در ورزشکاران ورزش‌هایی مانند شنا، تنیس و وزنه‌برداری شایع‌تر است. این آسیب‌ها به دلیل استفاده بیش از حد یا حرکت‌های مکرر بازوها ایجاد می‌شوند.


علاوه بر درد، آسیب‌های شانه نیز باعث سفتی، محدودیت در حرکت، دشواری در انجام فعالیت‌های معمول می‌شود. درمان زودهنگام برای جلوگیری از آسیب های جدی شانه ضروری است پس برای درمان درد شانه پی آر پی شانه توصیه می‌شود. از آنجایی که تزریق پی آر پی برای بهبود یا رشد در نظر گرفته شده است، ممکن است بعد از تزریق متوجه تفاوت فوری نشوید. با این حال، در چند هفته یا چند ماه، این ناحیه ممکن است سریعتر بهبود یابد. 


روش تزریق پی ار پی به شانه چگونه است؟ 


پزشک ابتدا حدود 10 سی سی خون از رگ بزرگ آرنج بیمار می‌گیرد. سپس خون به مدت 10 تا 15 دقیقه در ستگاه سانتریفیوژ چرخانده می‌شود تا پلاکت ها از اجزای خون باقی مانده جدا شوند. سپس پزشک قسمت آسیب دیده بدن بیمار را با یک بی حس کننده موضعی بی حس می‌کند. و بعد قسمت غنی از پلاکت خون بیمار را به ناحیه آسیب دیده تزریق می‌کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است از راهنمایی سونوگرافی برای قرار دادن صحیح سوزن استفاده کند.


پس از تزریق پی آر پی شانه مراقبت‌های باید انجام شود که عبارت‌اند از: 


●مصرف داروهای داروهای ضد درد تجویز شده 


●استفاده از کمپرس سرد برای کاهش علائم 


● استفاده هر گونه داروی ضد التهابی را متوقف کنید. 


البته احساس ناراحتی در محل تزریق برای چند روز پس از عمل طبیعی است. همچنین شما می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید، اما باید از انجام هر گونه فعالیت سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش خودداری کنید. 


فیزیوتراپی بعد از پی آر پی شانه


پس از انجام درمان تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یعنی پی آر پی، توصیه می‌شود بیمار به عنوان بخشی از برنامه درمان کلی خود با یک فیزیوتراپیست مشورت کند. 


فیزیوتراپی می‌تواند نقش مهمی در به حداکثر رساندن فواید درمان پی آر پی و کمک به بهبودی موثر داشته باشد. همچنین چندین دلیل وجود دارد که چرا باید پس از تزریق پی آر پی به فیزیوتراپیست مراجعه کرد:


●توانبخشی:  فیزیوتراپی می‌تواند به روند توانبخشی پس از تزریق پی آر پی شانه کمک کند. پزشک می‌تواند وضعیت بیمار را ارزیابی کند، یک برنامه درمانی شخصی ایجاد کند، و بیمار را در تمرین‌ها و تکنیک‌ها راهنمایی کند که باعث بهبودی، بازیابی عملکرد و بهبود تحرک می‌شود.


●مدیریت درد: تزریق پی آر پی اغلب برای کاهش درد مرتبط با آسیب‌ها یا شرایط اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود. فیزیوتراپیست می‌تواند با اجرای تکنیک‌های درمانی مختلف از جمله درمان دستی به مدیریت درد کمک کند. پزشک همچنین می‌تواند در مورد روش های تسکین درد مانند گرما درمانی یا سرما درمانی به بیمار مشاوره بدهند. 


●تقویت و حالت‌دهی:  پس از تزریق پی آر پی، بازسازی قدرت و بهبود عملکرد ناحیه آسیب‌دیده بسیار مهم است. یک فیزیوتراپیست می‌تواند تمرینات خاص و یک برنامه تقویتی پیشرونده متناسب را طراحی کند. فیزیوتراپی می‌تواند به بازیابی قدرت عضلانی، بهبود ثبات و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند.


●دامنه حرکت و انعطاف پذیری:  تزریق پی آر پی اغلب برای بهبود بافت انجام می‌شود که می‌تواند با سفتی یا محدودیت دامنه حرکتی همراه باشد. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند از تکنیک‌هایی مانند تمرینات کششی، حرکت مفاصل و درمان دستی برای بهبود انعطاف پذیری و بازگرداندن دامنه طبیعی حرکت استفاده کنند.


●ترمیم عملکردی: فیزیوتراپیست ها نه تنها بر کاهش درد و بهبود تحرک و قدرت تمرکز می‌کنند، بلکه بر بازیابی توانایی‌های عملکردی و افزایش عملکرد نیز تمرکز دارند.


چه زمانی بعد از تزریق پی آر پی شانه باید به فیزیوتراپی مراجعه کرد؟ 


زمان مراجعه به فیزیوتراپیست پس از تزریق پی آر پی شانه ممکن است بسته به آسیب یا شرایط خاص تحت درمان متفاوت باشد. در برخی موارد، ممکن است توصیه شود که بلافاصله پس از تزریق فیزیوتراپی شروع شود تا روند بهبودی آغاز شود و از عوارض جلوگیری شود. 


در موارد دیگر، پزشک ممکن است قبل از شروع فیزیوتراپی، یک دوره استراحت را توصیه کند. پیروی از راهنمایی‌های ارائه شده توسط پزشک در مورد زمان مناسب برای شروع فیزیوتراپی پس از تزریق پی آر پی ضروری است. 


نتیجه گیری


بطور کلی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یک درمان جدید برای مدیریت درد است. همچنین اگر برای درمان به پی آر پی فکر می کنید، حتماً ابتدا با پزشک خود در میان بگذارید و توصیه های پزشک را دنبال کنید. بعد از عمل پی آر پی مراقبت‌ها را انجام بدهید و به فیزیوتراپی مراجعه کنید. 

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب