ارتباط سيگار کشيدن و پيشرفت مالتيپل اسکلروزيس

76

بر پايه نتايج يک مطالعه مقطعي و آناليز طولي بيش از 1400 بيمار که در دانشگاه هاروارد آمريکا انجام شده، دوره باليني و وضعيت بيماري MS با سيگار کشيدن و در بعضي موارد، ميزان مصرف سيگار در سال‌هاي گذشته بدتر شود.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، هر چند اين رابطه علت و معلولي بايد اثبات شود، يافته‌هاي حاضر حاکي از آن است که ترک سيگار، نه تنها خطر بيماري‌هاي مرتبط با سيگار را کاهش مي‌دهند، بلکه باعث تاخير در پيشرفت علايم بيماران مبتلا به MS نيز مي‌شود.

به نقل از سایت Science Daily، در مطالعه‌ حاضر که در دانشگاه هاروارد آمريکا انجام شده، 1465 بيمار مبتلا به MS پرسشنامه‌اي را درباره سابقه مصرف سيگار خود پر کردند که در مجموع، 257 بيمار در حال حاضر سيگاري بودند. 428 نفر سابقه مصرف سيگار در گذشته داشتند و 780 نفر هرگز سيگار نکشيده بودند.

محققان تنها وضعيت مصرف سيگار را در حال حاضر در آناليز خود وارد کردند، اما هرگونه تمايلي به يک طرف، «به احتمال زياد کوچک است»، در نظر گرفته مي‌شد، زيرا در طول پيگيري، تعداد کمي از بيماران (7 نفر)، براي اولين‌بار شروع به سيگار کشيدن کردند يا تعدادي سيگار کشيدن خود را متوقف کردند (57 نفر).

نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده‌هاي پايه نشان داد؛ افراد سيگاري نسبت به افرادي که هرگز سيگار نکشيده‌اند، به ‌طور معني‌داري نمره متوسط «مقياس وضعيت ناتواني گسترده» يا EDSS آنها بالاتر است.

در ميان بيماراني که تاکنون سيگاري بوده‌اند، نمره EDSS آنها با نسبت تعداد بسته سيگار در سال، به‌طور قابل توجهي در ارتباط بوده است.

پژوهشگران هم‌چنين مارکرهاي شدت بيماري را در MRI بيماران بررسي کردند که بيماران سيگاري جاري نسبت به آنهايي که اصلا سيگار نکشيده بودند، به ‌طور چشمگيري کسر پارانشيمال مغز کمتري داشتند، هرچند در حجم ضايعات تفاوتي وجود نداشت.


ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب