بي‌اثر بودن برنامه ورزشي كوتاه مدت بر توان ذهني مبتلايان به دمانس

84

محققان دانشگاه آمستردام در هلند دریافته اند که يك برنامه ورزشي كوتاه مدت نمي‌تواند توان ذهني افراد مسن مبتلا به دمانس با درجه متوسط را، بهبود بخشد.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، پيش از اين ثابت شده بود كه فعاليت فيزيكي در افراد مسن و سالم، تاثيرات مثبتي بر جاي مي‌گذارد و محققان در پژوهش حاضر، قصد داشته‌اند ببينند آيا فعاليت فيزيكي در افراد مبتلا به دمانس هم تاثير مثبت به جاي مي‌گذارد يا خير.

به نقل از سایت Science Daily، محققان 97 بيمار مبتلا به دمانس با شدت متوسط را ارزيابي كردند. آنها اين بيماران را به مدت 6 هفته بررسي كردند و 5 روز در هفته يك برنامه پياده‌روي 30 دقيقه‌اي را براي آنها اجرا كردند.

محققان براي گروه ديگر به همان ترتيب ملاقات با اطرافيان و افراد گوناگون را ترتيب دادند. به اين ترتيب كه هر كدام در 5 روز از هفته، با شخصي ملاقات مي‌كردند كه اين ملاقات 30 دقيقه طول مي‌كشيد.

پس از 6 هفته توان ذهني گروهي كه در اين مدت برنامه پياده‌روي داشتند ارتقا پيدا نكرد و اين احتمالا به اين علت بوده كه برنامه ورزشي در كوتاه مدت اجرا شده و اكثر مبتلايان به دمانس بيماري قلبي نيز داشته‌اند كه اثرات ورزش را كاهش داده است.

محققان بر ضرورت انجام تحقيقات بيشتر درباره اثرات ورزش بر ارتقاي توان ذهني مبتلايان مسن به دمانس تاكيد دارند.

این پژوهش در ژورنال نورولوژي، جراحي مغز و اعصاب و روان‌پزشكي به چاپ رسيده است.

ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب