تولید واکسن آبله گوسفندی در موسسه سرم‌سازی رازی افزایش یافت

79
رییس بخش واکسن‌های ویروسی دام موسسه سرم سازی رازی گفت: مصرف گوشت و شیر دام‌های مبتلا به بیماری لمپی اسکین برای انسان خطرساز نیست.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید رضا ورشویی در نشست خبری پیش از ظهر امروز اظهار کرد: بیماری لمپی اسکین یک بیماری عفونی حاد برای گاو است که با تب بالا، آبریزش گوش و بینی، کاهش میزان شیردهی و بروز ضایعات پوستی بر بدن حیوان نمودار می‌شود.

وی افزود: این بیماری توسط پشه و حشرات گزنده منتقل می‌شود و البته بادهای موسمی نیز توانایی انتقال این بیماری را دارند.

ورشویی خاطرنشان کرد: این بیماری برای اولین بار در سال 1929 شناسایی شد و کم کم و در طول سال‌های بعدی به قاره آسیا منتقل شد.

وی ادامه داد: درابتدا جمعیتی از دام‌های عراق و ترکیه به این بیماری مبتلا شدند و در نهایت در خرداد ماه امسال نمونه‌هایی ازاین بیماری در استان‌های کردستان و ایلام مشاهده شد.

وی تصریح کرد: به محض گزارش این بیماری نمونه‌برداری‌های لازم انجام و پس از تایید بیماری واکسن مورد نظر برای پیشگیری و کنترل این بیماری در حجم انبوه تولید شد.

ورشویی گفت: واکسن مقابله کننده با این بیماری واکسن آبله گوسفندی است که با دزی 10 برابر بیشتر از هر واحد واکسن گوسفندی به گاو آلوده تزریق می‌شود.

رئیس بخش واکسن‌های ویروسی دام موسسه سرم سازی رازی یادآور شد: تا کنون یک میلیون راس دام در کشور در مقابل این بیماری واکسینه شده‌اند و از هزار راس گاو مبتلا به این بیماری 300 راس معدوم‌سازی شده است.

وی اظهار کرد: مؤسسه سرم سازی رازی سالانه تعهد تولید 60 تا 70 میلیون دز واکسن آبله گوسفندی دارد که با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد تا پایان سال 20 میلیون دز به این میزان اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: بیماری لمپی اسکین درمان خاصی ندارد و برای مقابله با این بیماری باید دام‌های سالم را واکسینه کرد تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

ورشویی افزود: این بیماری در صورت شیوع می‌تواند حدود 60 درصد از جمعیت دامی کشور را آلوده کند و از این طریق خسارت سنگینی به اقتصاد این بخش وارد کند.

وی ادامه داد: تولید شیر گاوهای مبتلا به این بیماری به شدت کاهش می‌یابد، به طوری که ممکن است گاوی که روانه 70 لیتر شیر دهی می‌کرد با ابتلا به این بیماری 10 لیتر شیر بدهد.

ورشویی گفت: در حال حاضر جمعیت دام سنگین کشور بین هفت تا 10 میلیون راس است و برای جلوگیری از این بیماری به نظر می‌رسد واکسیناسیون حداقل چهار میلیون راس از این تعداد ضروری باشد.

ورشویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سلامت شیر و گوشت تولیدی از گاوهای مبتلا به بیماری لمپی اسکین اشاره کرد و افزود: این بیماری قابلیت انتقال به انسان را ندارد، بنابراین مصرف شیر و گوشت بیمار برای انسان تهدیدی به شمار نمی‌آید.

رئیس بخش واکسن‌های ویروسی دام موسسه سرم سازی رازی تاکید کرد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید در سه هفته اول ابتلای دام از مصرف شیر دام خودداری کرد.

ورشویی گفت: علاوه بر این، گاوداری که دام‌هایش به این بیماری مبتلا شده، باید در حالت قرنطینه قرار بگیرد تا اقدامات لازم برای واکسیناسیون دام‌ها انجام شود
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب