بینایی سنجی در طب کار

118

همه افراد، برای انجام دادن همه کارهای روزمره خود به قدرت بینایی نیاز دارند. قدرت بینایی نقش مهمی برای ارتباط برقرار کردن افراد با محیط پیرامون خود و درک افراد از محیط دارد.به همین علت، توجه به سلامت چشم و انجام معاینات چشم در مراکز بینایی سنجی  برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. این معاینات یکی از اجزای مهم آزمایشات طب کار است.



سلامت چشم در کار


اهمیت به سلامت چشم برای همه افراد  در هر زمان لازم و ضروری است.توجه به سلامت چشم به خصوص برای کارمندانی که در محیط کار خود از قدرت بینایی برای تمرکز بر روی نوشته ها، صفحه نمایشگر کامپیوتر،صفحه تلفن همراه و از دیگر وسایل الکترونیکی استفاده می کنند از اهمیت بالایی برخوردار است.تعداد کمی از مشاغل وجود دارند، که برای انجام آن به قدرت بینایی نیازی وجود ندارد مانند پاسخ گویی به تلفن توسط افراد.


بینایی سنجی در طب کار


بینایی سنجی در طب کار یکی از موارد مهم است،  و برای افرادی که در مشاغلی هستند که برای انجام کار خود به صورت صحیح،  نیازمند دید خوبی هستند، از جمله رانندگان، خلبانان، نجاران و سایر مشاغل مشابه الزامی است.در این مشاغل داشتن بینایی مطابق با استاندارد تعیین شده برای ایمنی و سلامتی کارکنان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.


اهمیت معاینات چشم در طب کار


بینایی سنجی یکی از آزمون هایی است که برای تشخیص بیماری های مربوط به چشم قابل استفاده است و از این آزمون مهم می توان به عنوان ابزاری برای درمان و پیشگیری از بیماری های چشمی نام برد.بینایی سنجی یکی از معاینات سالیانه در طب کار است که از آن در جهت سلامت و بهبود شرایط کارمندان استفاده می شود.


معاینات چشم در طب کار


معاینات چشم در طب کار شامل مراحل مختلفی است تا با انجام این مراحل سلامتی چشم  افراد مورد بررسی قرار گرفته شود. این مراحل شامل: بررسی دید چشم با استفاده از جدول چشمی، بررسی فشار داخل چشم، بررسی زاویه دید افراد و بررسی حرکت چشم است. 


برسی دید در بینایی سنجی


بررسی دید  افراد با استفاده از جدول چشمی، یکی از مراحل معاینات در طب کار است.جدول چشمی شامل خطوط یا حروفی است که در اندازه ها و سایزهای متفاوت بر روی یک صفحه و یا مانیتور قرار دارند و از آن برای تشخیص نزدیک بین، دوربین، آستیگماتیسم و برای تشخیص سایر عیوب در افراد قابل استفاده است.


 بررسی فشار داخل چشم


بررسی فشار چشم یکی از موارد قابل ارزیابی برای سلامت چشم در معاینات طب کار است.فشار چشمی به فشاری گفته می شود که درون چشم تولید شده و اگر مقدار آن از حد نرمال برای افراد با توجه به سن آن ها بیشتر باشد، می تواند باعث بیماری گلوکوم شود. برای تشخیص فشار چشم، از دستگاه تونومتر زیر نظر پزشک متخصص چشم یا اپتومتریست استفاده می شود.


بررسی زاویه دید


بررسی زاویه دید افراد در بینایی سنجی از موارد مهم است.زاویه دید به میزانی در بینایی گفته می شود که در آن شخص علاوه بر دیدن نقطه مقابل خود قادر به درک محیط اطراف نیز است و تعیین می کند که چه قسمتی از تصویر یا صحنه قابل مشاهده است.


بررسی حرکت چشم


بررسی حرکت چشم در بینایی سنجی می تواند به عنوان وسیله ای برای اندازه گیری و بررسی رفتار حرکتی چشم و برای تشخیص بیماری های مربوط به چشم به کار می رود.


معاینه چشم توسط چه اشخاصی انجام می شود؟


معاینه چشم معمولاً توسط پزشکان متخصص چشم یا اپتومتریست انجام می شود. این افراد دارای تخصص و تجربه لازم در تشخیص و درمان اختلالات چشمی هستند و می توانند به شما کمک کنند تا بهداشت چشم های خود را حفظ کنید و اختلالات چشمی را تشخیص دهید و درمان کنید. همچنین، معاینه چشم می تواند توسط دیگر پزشکان نیز انجام شود، اما بهتر است معاینه چشم توسط افراد متخصص انجام شود.


پزشکان متخصص چشم


پزشکان متخصص چشم یا چشم پزشکان، پزشکانی هستند که در تشخیص، پیشگیری و درمان اختلالات چشمی تخصص دارند. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا اختلالاتی مانند کراتوکونوس، کاتاراکت، فرسایش شبکیه، گلوکوما، و مشکلات دیگری که با چشم ها مرتبط هستند را تشخیص دهند و درمان کنند. همچنین، آنها می‌توانند آزمون‌هایی مانند آزمایش بینایی، آزمون فشار چشم و آزمون حرکت چشم را انجام دهند. 


اپتومتریست


اپتومتریست یا متخصص اپتومتری، فردی است که تخصص خود را در زمینه اندازه گیری بینایی، تشخیص و درمان اختلالات بینایی دارد و همانند پزشکان متخصص چشم توانایی انجام آزمون هایی بینایی سنجی را دارند.


تفاوت پزشکان متخصص چشم و اپتومتریست


پزشک متخصص چشم و اپتومتریست دو حرفه متفاوت در زمینه مراقبت از چشم هستند. پزشک متخصص چشم یک پزشک است که تحصیلات پزشکی را به پایان رسانده و تخصص خود را در زمینه تشخیص و درمان اختلالات چشمی دارد.اپتومتریست همچنین یک تخصصی است که به تشخیص و درمان اختلالات چشم می پردازد، اما تحصیلات او متفاوت است و معمولا دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا در زمینه اپتومتری است. 


مراکز معتبر بینایی سنجی 


 در بسیاری از کشورها، مراکز بینایی سنجیمعتبر برای طب کار وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند تا سلامت چشم خود را در محیط کار حفظ کنید. بسیاری از این مراکز مربوط به بیمارستان‌ها، کلینیک‌های چشم پزشکی و مراکز طبی است. در ایران، مراکز مختلفی برای بینایی سنجی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای طب کار استفاده کنید. برای مثال، مراکز طبی دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های چشم پزشکی معمولاً این خدمات را ارائه می‌دهند. همچنین، مراکز بازرسی صنعتی و مراکز حرفه‌ای می‌توانند به شما کمک کنند تا بینایی سنجی خود را برای محیط کار بررسی کنید.


با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، انجام معاینات چشم، در همه مشاغل در فواصل زمانی مشخص به طور مثال حدود ۶ ماه تا یکسال، برای پیشگیری،تشخیص و درمان مهم و لازم است. از این رو، در معاینات سالیانه در طب کار یکی از موارد لازم به انجام آن، بینایی سنجی است که توسط افراد متخصص در این زمینه مانند پزشک متخصص چشم و یا اپتومتریست در مراکز مربوطه انجام خواهد شد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب