آزمایشات طب کار و مهم‌ترین علل رد شدن در آن

30

آزمایشات طب کار جزئی از مجموعه اقداماتی است که فرد باید قبل از استخدام در یک حرفه یا شرکت، انجام دهد. کسانی که می‌خواهند در یک شرکت خاص یا یک حرفه به منظور کار، کسب درآمد و... استخدام شوند باید علاوه بر انجام فرم‌های لازم آزمایشاتی را با عنوان آزمایش طب کار انجام دهند.

به طور معمول انجام این آزمایشات اجباری و لازم است. این آزمایشات اطلاعات پایه‌ای در اختیار کارفرما می‌گذارد که می‌تواند در آینده در زمینه‌های خاص کاربرد داشته باشد.

آزمایشات طب کار

در آزمایشات طب کار با تعیین وضعیت سلامتی فرد متقاضی و محدودیت‌هایی که باید در کار خود داشته باشد مشکلات متقاضی مشخص می‌شوند تا بعداً این مشکلات ختم به ضایعات ناشی از کار نشوند.

انجام آزمایشات طب کار به کارفرما جهت آشنا شدن با روحیه و اطلاعات سلامت فردی متقاضیات کمک می‌کند.

در دنیای امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی، کار و پیشه‌های گوناگون و در کنار آن عوامل تهدید کننده سلامت فرد افزایش یافته است؛ در نتیجه بر تعداد بیماری‌هایی که در حین کار فرد به آنها مبتلا می‌شود افزوده شده است به همین علت با انجام آزمایش طب کار، در صورت به وجود آمدن بیماری روحی، جسمی یا هر مشکل دیگری می‌توان تشخیص داد که این بیماری و مشکل در اثر کار بوده یا فرد قبلا به آن مبتلا بوده است.

آزمایش‌های طب کار شامل آزمایشات بینایی سنجی، شنوایی سنجی، اعتیاد، معاینه‌ی بدنی و معاینات رونی و روانی برای تعیین سلامت روحی افراد است.

دلایل رد شدن در معاینات و آزمایشات طب کار

آزمایشات طب کار با حساسیت خاصی انجام می‌شود. از جمله دلایلی که می‌تواند به رد شدن در طب کار بیانجامد، مشکلات جسمی و روحی، اعتیاد، مشکل در بینایی و شنوایی، بیماری‌های خاص، نداشتن روحیه متناسب و به طور کلی عدم تناسب شغلی و... است.

  • اعتیاد: استفاده از مواد مخدر صرف نظر اینکه از اینکه باعث ناتوانی جسمی می‌شود، می‌تواند دید دیگر متقاضیان به کار مربوطه را تغییر دهد یا کسانی را که می‌خواهند سمت آن حرفه یا کار خاص بیایند را با این دید که محیط مناسب و سالمی برای کار نیست، دیگر سمت آن کار نروند. با داشتن کارمندان درگیر به اعتیاد در یک شرکت یا یک حرفه‌ی خاص، آن حرفه به مرور زمان با کمبود نیرو مواجه خواهد شد که در دراز مدت باعث بروز مشکلات جدی‌تر در آینده‌ی آن حرفه خواهد شد.
  • از این گذشته کارفرما با داشتن کارمندان سالم احساس بهتری خواهد داشت و هیچ علاقه‌ای به استخدام فردی که درگیر اعتیاد است، نخواهد داشت. پس اگر شخصی اعتیاد دارد بهتر است قبل از انجام آزمایش های طب کار خود را درمان کند.
  • مشکل در شنوایی و بینایی: در بسیاری از حرفه‌ها شنیدن و دیدن بدون نقص از اهمیت خاصی برخوردار است. در آزمایش طب کار در اکثر موارد از شنوایی سنجی و بینایی سنجی استفاده می‌شود. اگر فرد متقاضی از مشکلات جدی در شنوایی و بینایی برخوردار باشد و شدت ناشنوایی و نابینایی به حدی برسد که در انجام کارهای معمول اختلال ایجاد شود فرد در آزمایش طب کار رد می‌شود.
  • بیماری‌های خاص: گاهی اوقات بیماری‌های خاص مانند دیابت، فشارخون مزمن، بیماری‌های عروقی، بیمارری‌های ریوی و قلبی و حتی مشکلات جسمانی حاد که باعث عدم توانایی در انجام وظایف فیزیکی خواهد شد، منجر به رد شدن در آزمایش طب کار می‌شوند.
  • نداشتن تناسب با کار: در برخی حرفه‌ها نداشتن علاقه و روحیه‌ی کافی برای انجام بدون نقص کار و حرفه مشکل‌ساز است و باعث رد شدن در طب کار می‌شود. به عنوان مثال برای شغل‌هایی مانند پرستاری، پزشکی و شغل‌های بیمارستانی شخص بایدااز روحیه کافی برای انجام کار برخوردار باشد و خود را برای دیدن و مواجه شدن با هر اتفاقی آماده کند.

معاینات طب کار و موفقیت در آن‌ها

همان طور که داشتن اطلاعات کافی در هر زمینه‌ای به موفقیت و کسب سربلندی در آن زمینه به انسان کمک می‌کند، کسب اطلاعات مفید برای موفقیت در آزمایشات و معاینات طب کار برای هر فرد متقاضی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. از جمله اقداماتی که باید رعایت نمود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• از مصرف مواد مخدر جلوگیری کنید و در صورت درگیری با اعتیاد، به ترک آن اقدام نموده و این بیماری را از خود دور کنید.

• آمادگی روحی و روانی داشته باشید و از روحیه کافی جهت انجام کار برخوردار باشید و ترجیحاً مشکلات روحی و روانی احتمالی خود را قبل از انجام آزمایشات طب کار حل و فصل کنید.

• آمادگی جسمانی کافی جهت آزمایش طب کار لازم است. سلامت جسمی خود را حفظ کنید و اگر مشکلات جسمی یا بیماری‌های فیزیکی خاصی دارید به حل و درمان آن‌ها بپردازید تا احتمال موفقیت در آزمایش طب کار را افزایش دهید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایت آروان مراجعه بفرمایید.

جمع‌بندی

آزمایشات طب کار قبل از استخدام و مشغول به کار شدن در یک حرفه، شرکت یا شغل خاصی انجام می‌گیرد و برای بررسی سلامت جسمی، روحی و اجتماعی فرد انجام می‌شود.

انجام آزمایشات طب کار با حساسیت بالایی انجام می‌پذیرد و در صورت داشتن مشکلات جدی در جسم و روح و روان خود، آن را درمان کرده و سپس اقدام به انجام آزمایشات کنید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب