ادیومتری چگونه و با چه هدفی انجام می شود؟

19

کم شنوایی مربوط به سن خاصی نیست و در هر سنی به دلایلی امکان دارد بروز پیدا کند. ولی با این وجود، پیری و افزایش سن از مهمترین دلایل کم شنوایی به حساب می آیند. شنوایی سنجی و یا همان ادیومتری شامل تستهایی میشود که جهت سنجش سیستم شنوایی بدن به وسیله متخصصان شنوایی شناس انجام میگیرد. کاربرد این تست، ارزیابی سیستم شنوایی میباشد و در کلینیکهای شنوایی سنجی انجام می شود.


ادیومتری چگونه و با چه هدفی انجام می شود؟


 ادیومتری و یا شنوایی سنجی چیست؟


 تست شنوایی سنجی  و یا ادیومتری درواقع اسمی هست که به تست شنوایی تعلق می گیرد. این تست شامل اندازهگیریها و آزمایشات مربوط به شنوایی می شود. ادیومتری امکان ارزیابی عملکرد شنوایی را فراهم می آورد .


همانطوری که لازم است در دورههای معینی جهت انجام چکاپ کامل و اطمینان یافتن از سلامت بدن به پزشک مراجعه شود و یا اینکه جهت بررسی بینایی به اپتومتریست مراجعه شود گوشها هم جهت اطمینان از سلامتشان به ادیومتری نیاز دارند.


شنوایی سنجی چگونه انجام میشود؟


خوب است بدانید که ادیومتری با وجود اینکه کار راحت و آسانی به نظر میآید ولی در آن از تکنیکها و شیوه های نوین و جدیدی استفاده میگردد که درواقع این ارزیابی را حائز اهمیت میکند. این کار حتما باید بوسیله شنوایی شناس انجام گیرد. در انجام این شیوه بیشتر اوقات هدفونهایی بر روی گوش بیمار قرار داده شده و فرکانسهای متفاوتی به گوش بیمار می رسد تا  درواقع وضعیت سلامتی گوشهایش مورد ارزیابی قرار گیرد.


 خوب است بدانید که اندازه بلند بودن صداها در این هدفونها با واحد های دسی بل مشخص میشود. همچنین، اختلال کم شنوایی امکان دارد خفیف و یا خیلی عمیق باشد. پس بنابراین، یکی از وظایف شنوایی شناس آن است که میزان کم شنوایی شخص را تشخیص بدهد. صدای آهسته پچ پچ در حدود ۲۰ دسی بل و صدای بلند نیز میان ۰ تا ۱۲۰ دسی بل می باشد.


نتایج شنوایی سنجی به شرح زیر میباشد:


- خفیف که بین ۲۵ تا ۴۰ دسی بل می باشد.


- متوسط که بین ۴۱ تا ۶۵ دسی بل خواهد بود.


- شدید، بین ۶۶ تا ۹۰ دسی بل است.


- عمیق، که بالای ۹۰ دسی بل می باشد.


دلایل از دست دادن شنوایی


به صورت کلی میشود دلایل ژنتیکی، عفونتهای ویروسی، قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند، ضربه، مشکلات عروقی، بیماری گوش داخلی، تومورهای ساقه مغز، تغییر فشار، برخی بیماریهای سیستمیک و بعضی از داروهای مورد استفاده جهت درمان سرطان را علت کم شنوایی ناگهانی ذکر کرد. ولی با این حال، خیلی از دلایل مربوط به کاهش یافتن ناگهانی شنوایی ناشناخته می باشند.


اهمیت تشخیص کم شنوایی در نوزادان و کودکان و علائم آن


آگاهی والدین درباره علائم کم شنوایی در کودکان و یا نوزادان بسیار مهم است. به خاطر اینکه کم شنوایی درمان نشده و باعث ایجاد تاخیر در رشد مغز در قسمت گفتار و یا زبان میگردد و این تاخیرها باعث ایجاد مشکل در یادگیری می شود که اغلب، منجر به عملکرد ضعیف در مدرسه خواهد شد. زیرا کودکی که علائم کم شنوایی را از خودش بروز میدهد و مبتلا به کم شنوایی میباشد ممکن است با مشکلات اجتماعی رو به رو گردد. کودکانی که به اختلال کم شنوایی مبتلا می شوند حتی در سن 12 ماهگی امکان دارد کاندید کاشت حلزون شوند.


اگر که اخیرا با علائمی روبرو شدهاید که نشان دهنده ابتلای کودک یا نوزاد شما به کم شنوایی می باشد، امکان دارد با  سوالات و نگرانیهای متعددی روبرو شوید. این طبیعی است که  مضطرب و نگران بشوید؛ ولی اطمینان داشته باشید گزینه های درمانی و یا آموزشی زیادی هم در مدرسه و هم در خانه، در دسترس شما هستند.


به احتمال زیاد پر اهمیت ترین موردی که شما میدانید، این هست که توانایی شنوایی به کودک کمک خواهد کرد که مهارتهای زبانی و گفتاری خود را ارتقا دهد. بسیار مهم است اطمینان یابید که کم شنوایی کودکتان به صورت صحیح و مناسب درمان گردد و باید اثرات منفی کم شنوایی بر تحصیلش را در این سن، کم تر کنید.


با شناختن نشانه های کم شنوایی نوزاد و کودک در هر سن و سالی و مراجعه به موقع به متخصص، قادر هستید در سن مناسب جهت درمان اقدام نمایید. به خاطر همین تشخیص کم شنوایی در نوزادان و کودکان بسیار مهم و قابل توجه می باشد.


چه روشهایی جهت انجام ادیومتری وجود دارد؟


شیوه شنوایی سنجی تن خالص درواقع رایج ترین آزمایش گوش می باشد. این آزمایش، حداقل شدت صداها و یا آستانه شنوایی را مشخص میکند که هر دو گوش قادر هستند در فرکانسهای متفاوت بشنوند. پیش از شروع شدن آزمون شنوایی سنجی تن خالص، از شخص خواسته میشود که صدای متفاوت را گوش داده و دکمه سیگنال را با دست خودش فشار دهد. بعد از توضیح دادن تست، آزمون آغاز می شود.


شخص در یک کابین ضد صدا قرار خواهد گرفت. صدا از راه هدفون به گوش بیمار خواهد رسید. دو گوش به صورت جداگانه آزمایش خواهند شد و از این طریق آستانه شنوایی آنها تعیین میگردد. وقتی که شخص صدا را میشنود با فشار دادن دکمه ای که در دستش دارد علامت خواهد داد پس بنابراین، سطح صدایی که فرد میشنود مشخص میگردد.


در این اندازهگیری، درواقع سطح شنوایی راه هوایی تعیین میگردد. اندازه گیریهای راه هوایی، اطلاعاتی را درباره مسیرهای شنوایی از طریق گوش به مغز فراهم میکند. وهدایت استخوانی، اطلاعاتی را از گوش داخلی میدهد.


آستانه راه هوایی با کمک هدفونهایی که بر روی گوش قرار گرفته می شوند و آستانه مسیر استخوان با کمک ویبراتور استخوانی که بر روی برجستگی جمجهای موسوم به ماستوئید قرار خواهد گرفت، تعیین میشوند. بعد از تعیین شدن آستانه های شنوایی، وضعیت شنوایی شخص در شنوایی سنجی مشخص میگردد.


سخن آخر 


 


همانطور که شما عزیزان مطالعه کردید ما در این متن درباره ادیومتری و یا همان شنوایی سنجی، روش ها و دلایل انجام آن با شما عزیزان صحبت کردیم و همچنین توضیح دادیم که اهمیت تشخیص کم شنوایی در نوزادان و کودکان و علائم آن چه هستند. امیدواریم  از مطالبی که مطالعه کردید اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده باشید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب